ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور حکم بازداشت برای یک کودک پنج ساله در ایران

دادگاهی در لرستان علیه کودک پنج ساله‌ای که حین بازی به چشم همبازی خود آسیب وارد کرد، حکم بازداشت صادر کرد. این حکم اجرا نشد اما پیش از این ماجرا حکم مشابهی برای دو کودک دیگر در این استان صادر شده بود.

یک کودک پنج ساله در روستایی در لرستان در حین بازی با دوستش به چشم او خاک می‌پاشد و موجب آسیب به چشمش می‌شود. دادگاهی بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی این کودک را به پنج سال زندان محکوم می‌کند. با دخالت رئیس دادگستری استان کودک زندانی نمی‌شود.

عکس از آرشیو

به گزارش سایت فرهنگ‌نیوز، این رویداد «در یکی از روزهای بهاری سال ‌جاری» رخ داده است و کودک پنج ساله «امیر محمد» نام دارد.

بنا به این گزارش ماجرا از این قرار بوده است که دو کودک هم سن و سال بیرون از خانه مشغول تفریح بودند که یکی از آن‌ها در حین بازی کودکانه به آسمان و اطرافش خاک می‌پاشد و کمی از این خاک به چشم همبازی‌اش می‌رود. دوست «امیر محمد» که خاک به چشمش رفته بود، چشمانش را می‌مالد و موجب آسیب بیشتر به چشمش می‌شود و در نهایت خانواده او مجبور می‌شوند فرزندشان را به بیمارستان منتقل کنند و تحت عمل جراحی قرار دهند.

خانواده کودک مجروح از «امیر محمد» شکایت می‌کنند و قاضی دادگاه به اتهام ایراد صدمه بدنی غیرعمد به غیر، برای «امیرمحمد» حکم جلب صادر کرده و رأی به پرداخت دیه می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید، هنگامی که این موضوع در جلسه هیئت مدیره ستاد دیه استان لرستان مطرح می‌شود، جعفر بدری، رئیس کل دادگستری این استان که در جلسه حضور داشته، مانع از ورود «امیر محمد» پنج ساله به کانون اصلاح و تربیت می‌شود.

توکل شاکرمی، مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان لرستان در این‌باره گفت: «در قانون جدید مجازات اسلامی، پرداخت دیه بر عهده شخص گذاشته شده است و در صورت عدم توانایی پرداخت دِین، شخص که ممکن است طفل هم باشد روانه زندان خواهد شد و به همین دلیل حکم جلب امیر محمد در این ماجرا صادر شد.»

مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان لرستان از دو مورد مشابه مورد «امیر محمد» و صدور حکم بازداشت برای دو کودک دیگر نیز خبر داد و گفت: «با عنایت به دو خانواده‌ای که در طول دو ماه گذشته به این نهاد مردمی مراجعه کرده‌اند، این مواد جدید قانون مجازات اسلامی نیاز به اصلاح جدی دارند.»

ماده ۹۲ قانون جدید مجازات اسلامی آمده است: «در جرائمی که مستلزم پرداخت دیه یا هر ضمان مالی دیگری است، دادگاه اطفال و نوجوانان مطابق مقررات مربوط به پرداخت دیه و خسارت حکم می‌کند.»

در ماده ۴۶۲ نیز «دیه جنایت عمدی و شبه عمدی» برعهده مرتکب جرم گذاشته شده است.

دستگاه قضائی و انتظامی ایران قوانین سخت‌گیرانه‌ای علیه جرایم کودکان دارند. در همین پیوند نیروی انتظامی ایران در خردادماه سال گذشته اعلام کرد که بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری جدید پلیس ویژه جرایم کودکان و نوجوانان تشکیل خواهد شد.

سرگرد جمشید راد، رئیس اداره حقوقی پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت تشکیل این پلیس ویژه بر اساس ماده ۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری جدید انجام می‌شود.

در ماده ۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری جدید آمده است: «به‌منظور حسن اجرای وظایف ضابطان در مورد اطفال و نوجوانان، پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود. وظایف و حدود اختیارات آن به‌موجب لایحه‌ای است که توسط قوه قضائیه تهیه می‌شود.»

طبق قانون مجازات اسلامی در ایران، سن مجازات کیفری کودکان برای پسران ۱۵ سال تمام قمری و برای دختران ۹ سال تمام قمری عنوان شده است. این بدان مفهوم است که پسری که ۱۵ سال قمری داشته باشد یعنی حدود ۱۴ سال به تاریخ شمسی، در صورت ارتکاب جرم درست مانند یک فرد بزرگسال مجازات خواهد شد، همینطور یک دختر ۹ ساله.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.