ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماکت طاق پیروزی پالمیرا در لندن به نمایش درآمد

تلاش برای بازسازی پالمیرا یا نمایشی در حد دیسنی‌لند؟ در میدان ترافالگار در مرکز شهر لندن، سه‌شنبه ۱۹ آوریل ماکتی از طاق پیروزی پالمیرا به نمایش گذاشته شد.

تلاش برای بازسازی پالمیرا یا نمایشی در حد دیسنی‌لند؟ در میدان ترافالگار در مرکز شهر لندن، سه‌شنبه ۱۹ آوریل ماکتی از طاق پیروزی پالمیرا به نمایش گذاشته شد.

ماکت طاق پیروزی در میدان ترافالگار در لندن

مهر ماه سال گذشته تروریست‌های داعش طاق پیروزی محوطه تاریخی پالمیرا با قدمت دو هزار سال را منفجر کردند. در ان زمان، ایرنا بوکوا، دبیر کل سازمان یونسکو در واکنش به این رویداد گفته بود داعش در خاورمیانه دست به یک «پاکسازی فرهنگی» زده است تا دگراندیشان را بی‌تاریخ و بی‌هویت جلوه دهد.

بعد از عقب‌نشینی داعش از این منطقه، بحث بازسازی پالمیرا به عنوان نشانه‌ای از یک جامعه چندفرهنگی در خاورمیانه درگرفته است. به عنوان نخستین تلاش در این جهت، انستیتو باستان‌شناسی دیجیتال در دانشگاه اکسفورد با همکاری دانشگاه هاروارد، با چاپگر سه‌بعدی طاق پیروری پالمیرا را بازآفرینی کرده و در میدان رافالگار لندن به نمایش گذاشته است.

ابعاد ماکت طاق پیروزی دو ثلث اصل آن است و قرار است که در شهرهای دبی و نیویورک هم به نمایش گذاشته شود.

«طاق پیروزی» در شهر باستانی پالمیرا

بوریس جانسون، شهردار شهر لندن هنگام رونمایی از ماکت طاق پیروزی گفت این ماکت نشانه‌ای از ناکامی تروریست‌های داعش برای تحریف تاریخ با کمک ترور و قتل و غارتگری و فرهنگی‌ست.

به گفته شهردار لندن «آثار فرهنگی مانند طاق پیروزی پالمیرا به همه بشریت تعلق دارند و وظیفه ماست که در حفاظت از آن‌ها بکوشیم.»

قرار است که بعد از نمایش ماکت طاق پیروزی پالمیرا در دبی و نیویورک، این اثر بازآفرینی‌شده به محوطه باستانی پالمیرا در سوریه منتقل شود.

برخی از کارشناسان با بازآفرینی پالمیرا به این شکل مخالف‌اند. برای مثال می‌توان از آنی سارتر فوریا، تاریخ‌دان فرانسوی یاد کرد. او که کارشناس آثار باستانی سوریه است و از چهل سال پیش تاکنون درباره پالمیرا تحقیق کرده و از سوی یونسکو مأمور رسیدگی به وضع این محوطه باستانی‌ست اعتقاد دارد که نوسازی و بازآفرینی آثار منهدم شده پالمیرا را به یک «دیسنی‌لند» تبدیل می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.