ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس پارلمان ترکیه خواهان قانون اساسی اسلامی شد

اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه خواهان نفوذ بیشتر دین در سیاست شد. او گفت در قانون اساسی آینده ترکیه سکولاریسم دیگر نقشی نخواهد داشت. اپوزیسیون به‌شدت با سخنان قهرمان مخالفت کرده است.

اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه یکی از پایه‌های اساسی سیاست حکومتی در کشورش را لرزاند. او خواهان حذف سکولاریسم از قانون اساسی ترکیه شد.

اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس پارلمان ترکیه که از مسئولان اصلی حزب حاکم «عدالت و توسعه» است در کنفرانسی در استانبول گفت: «ما یک کشور مسلمان هستیم. در نتیجه باید قانون اساسی دینی داشته باشیم.»

اسماعیل قهرمان افزود: «سکولاریسم دیگر نباید نقشی در قانون اساسی ایفا کند.»

مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه سکولاریسم یا جدایی دین از دولت را وارد قانون اساسی این کشور کرد و از آن زمان تا کنون این اصل در قانون اساسی ترکیه باقی مانده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از مدت‌ها پیش در نظر دارد قانون اساسی این کشور را تغییر دهد. او از جمله می‌خواهد اختیارات بیشتری به سمت ریاست جمهوری بدهد. اما در حال حاضر حزب عدالت و توسعه در پارلمان اکثریت لازم برای این اقدام را ندارد.

کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون «جمهوری‌خواه خلق» با سخنان اسماعیل قهرمان به‌شدت مخالفت کرد. او گفت اصل سکولاریسم که از سوی آتاتورک در قانون اساسی گنجانده شد مهم است. با این اصل هر کس می‌تواند آزادانه به دین خود عمل کند.

کمال قلیچ دار اوغلو افزود: «هرج و مرج حاکم بر خاورمیانه نتیجه استفاده ابزاری دین در سیاست است.»

اسماعیل قهرمان در آذرماه سال گذشته توانست با ۳۱۶ رأی رئیس پارلمان ترکیه شود. این در حالی بود که اعضای پارلمان ترکیه در دو دور رأی‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان با ناکامی مواجه شده و هیچ یک از نامزدهای مطرح نتوانسته بودند آراء لازم را به‌دست آورند.

حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان ۵۰ درصد کرسی‌های پارلمان ترکیه را در اختیار دارد.

در سال‌های اخیر این حزب قوانین متعددی را به اجرا گذاشته که نقش دین در ترکیه را بیشتر کرده است. از جمله برداشتن ممنوعیت استفاده از حجاب در مدارس و محدود کردن فروش الکل.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شب اندر راه از تهران

    اگر به فرض محال این اتفاق افتادن کند این بابا خودش اسماعیل وار و قمرمانانه قربانی هآن حکومت خواهد شد. هچنانکه بازرگان و سحابی و قطب زاده و عباس امیر انتظام و حتا بنی صدر شدند. این مرتیکه یا احمق است یا خودش را به خامنه ایت زده.

  • کامران

    باعث تاسف که همه کشورهای اسلامی باید دیر یا زود مثل ایران مزه حکومت اسلامی را بچشن تا قدر آزادی رو بدونن. 

  • بهنام

    زهی خیال باطل . ملت ترکیه نخواهند گذاشت عده ای فاسد اسلام گرا و در راس آنها دیکتاتوری ملعون به نام اردوغان دست به نرکیب قانون اساسی مترقی ترکیه برده و زمینه را برای استیلای خود بر مردم و غارت و چپاول ثروت آنان به اسم دین و مذهب ببرند . به امید نابودی کلیه مذاهب من در آوردی به خصوص اسلام محمد کذاب .

  • roozbeh

    توسعه در  کشورهای اسلامی = یک گام به پیش دو گام به پس

  • حسین

    بزارید ** تو ترکییه