ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست حذف تصویر انتقادی از اردوغان در نمایشگاه عکسی در ژنو

دولت ترکیه بار دیگر تلاش کرد تا مانع از واکنش‌های انتقادی به رجب طیب اردوغان در خارج از این کشور شود. این بار موضوع به یک عکس مربوط می‌شود که در نمایشگاهی در ژنو به‌نمایش گذاشته شده است. ترکیه از دولت محلی استان ژنو سوئیس خواسته است تا این عکس از نمایشگاه حذف شود.

دولت ترکیه بار دیگر تلاش کرد تا مانع از واکنش‌های انتقادی به رجب طیب اردوغان در خارج از این کشور شود. این بار موضوع به یک عکس مربوط می‌شود که در نمایشگاهی در ژنو به‌نمایش گذاشته شده است. ترکیه از دولت محلی استان ژنو سوئیس خواسته است تا این عکس از نمایشگاه حذف شود.

دمیر سونمَز در کنار عکسی که از او در نمایشگاه ژنو به‌نمایش گذاشته شده است.

این عکس توسط دمیر سونمَز، عکاس سوئیسی ترک‌تبار در سال ۲۰۱۴ گرفته شده است. در این عکس یک تجمع اعتراضی در استانبول نشان داده می‌شود که در آن بر روی پلاکاردی اردوغان مسئول مرگ برکین الوان شناخته شده است.

برکین الوان ۱۵ ساله یکی از هشت کشته «جنبش گزی» است که در تابستان سال ۲۰۱۳ در اعتراض به ساخت‌وساز در پارک گزی استانبول شکل گرفت و به یک جنبش اعتراضی گسترده علیه دولت وقت اردوغان تبدیل شد. از هشت نفر کشته شده این اعتراض‌ها، هفت نفر شهروند غیرنظامی بودند و یک نفر مأمور پلیس بود.

برکین الوان از ناحیه پشت سر مورد اصابت گاز اشک‌آور پلیس قرار گرفته بود در حالی که در اعتراض‌ها شرکت نکرده بود. او ۲۶۹ روز در اغما به‌سر برد و در نهایت در بیمارستان جان باخت. مرگ او اعتراض‌هایی در پی داشت.

در عکس دمیر سونمَز، بر روی پلاکارد افشاگرانه به زبان فرانسوی نوشته شده است: «نام من برکین الوان است، پلیس من را به‌دستور نخست‌وزیر ترکیه کشت.» در آن زمان رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بود.

این تصویر یکی از ۵۸ عکسی است که در «پلاس دِ ناسیون» (میدان ملیت‌ها) ژنو، مقابل دفتر سازمان ملل نمایش داده می‌شوند.

برگزاری این نمایشگاه می‌بایست تا یکشنبه آینده، اول ماه مه ادامه یابد.

امروز سه‌شنبه ۲۶ آوریل / ۷ اردیبهشت سخنگوی دولت محلی ژنو اعلام کرد که به تقاضای کنسولگری ترکیه در باره حذف عکس دمیر سونمَز از این نمایشگاه رسیدگی خواهد کرد.

در ماه‌های اخیر مقامات ترکیه با انتقادهایی که در کشورهای مختلف به رجب طیب اردوغان می‌شود مقابله کرده‌اند. آن‌ها در این مدت چند روزنامه‌نگار خارجی را دستگیر و یا از ترکیه اخراج کرده‌اند. یک بار نیز رجب طیب اردوغان شخصاً علیه یان بومرمان، مجری و طنزپرداز شبکه تلویزیونی ZDF (نئو) آلمان، به‌دلیل خواندن «شعر هجو»ی علیه او در این شبکه به دستگاه قضایی آلمان شکایت کرد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز گفت دولت در این زمینه دخالت نمی‌کند و دستگاه قضایی به‌طور مستقل این شکایت را بررسی می‌کند.

هفته گذشته نیز دولت هلند به‌شکل رسمی نسبت به دخالت ترکیه در حق آزادی بیان در کشورش اعتراض کرد.

این هشدار از آن جهت صادر شد که کنسولگری ترکیه در روتردام با ارسال ایمیلی به انجمن‌ها و سازمان‌های ترک در هلند از آن‌ها خواسته بود تا هرگونه توهینی به اردوغان را فوراً گزارش دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.