ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«خرید اوراق قرضه انداختن گوشت در دهان گربه بود»

وزیر اطلاعات با انتقاد از سهل‌انگاری دولت نهم گفت خطرات خرید اوراق قرضه در ایتالیا گوشزد شده بود. محمود علوی عضو گروه پنج نفره‌ای است که برای رسیدگی به مصادره دارایی ایران تشکیل شده.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، سهل‌انگاری دولت نهم در خصوص خرید اوراق قرضه در ایتالیا را به انداختن گوشت در دهان گربه توصیف کرد. محمود علوی می‌گوید هنگامی که دولت نهم چهار میلیارد دلار اوراق قرضه در ایتالیا خرید، سفیر وقت ایران نسبت به خطرات این اقدام هشدار داده بود.

وزیر اطلاعات ایران روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت در نشست شورای اداری هرمزگان عنوان کرد: «دارایی بانک مرکزی یک وقت به صورت پول نقدی در حساب‌هاست که نمی‌توانند به آن دست بزنند. یک وقت املاک است که دست روی آن می‌گذارند همانطور که بنیاد علوی را در امریکا مصادره کردند.»

علوی گفت که سفیر وقت ایران در زمان خرید چهار میلیارد دلار اوراق قرضه در ایتالیا گوشزد کرده بود که شاید تبدیل پول به اوراق قرضه سودی داشته باشد: «اما اگر دست آمریکایی‌ها بیاید می‌توانند روی آن دست بگذارند و آن را مصادره کنند.»

وزیر اطلاعات افزود که مدیران و مقامات دولت نهم از این امکان مطلع بودند و به همین خاطر بود که وقتی رئیس جمهوری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا می‌رفت، هواپیما پس از پیاده کردن او و هیات همراهش در فرودگاه نظامی می‌نشست: «زیرا دستگاه قضایی آمریکا هواپیما را (می‌توانست) به عنوان یکی از اموال ایران مصادره کند.»

محمود علوی انتقاد کرده که آنها در چنین شرایطی چهار میلیارد دلار اوراق قرضه خریده‌اند که دو میلیارد دلار آن اوراق قرضه آمریکایی بوده است: «یعنی از بورس آمریکا سهم خریده‌اند که نام این کار را می‌شود گوشت انداختن در دهان گربه گذاشت طوری که هم اکنون می‌بینیم گربه آن را به دهان گرفته است.»

پس از ضبط دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به عنوان غرامت بازماندگان بمب‌گذاری در سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت، بحث‌های مفصلی بین جناح‌های سیاسی جمهوری اسلامی درگرفته است. در حالی که کابینه روحانی، دولت احمدی‌نژاد را مقصر چنین امری معرفی می‌کند، اصولگرایان و مقامات دولت نهم و دهم اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری در خارج در دولت اصلاحات انجام شد.

پیش‌تر، ولی‌الله سیف، مدیرکل بانک مرکزی ایران گفته بود که در دولت محمود احمدی‌نژاد هنگام خرید اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری‌های دلاری، سهل‌انگاری شده و دقت کافی و احتیاط‌های لازم صورت نگرفته است.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، برای پیگیری این موضوع مهلت ۵ روزه‌ای تعیین کرده و به ۵ عضو کابینه ماموریت داده که اعتراض به این حکم و تلاش برای بازپس گیری این مبلغ را دنبال کنند. قرار است این موضوع را وزیران امور خارجه، اطلاعات، دادگستری و رئیس کل بانک مرکزی پیگیری کنند.

خبرگزاری تسنیم که تریبون مخالفان برجام و مناسبات دولت روحانی با آمریکاست، در واکنش با تشکیل کارگروه پنج نفری برای پیگیری دارایی مصادره شده ایران نوشته است: «پیش از این مردان ارشد مذاکره کننده و اقتصادی کابینه روحانی به‌جای مخالفت با آمریکا و اعلام مواضع قاطع در قبال حکم این دادگاه آمریکایی تصمیم به پاس‌کاری موضوع در داخل کشور گرفتند.»

وزارت امور خارجه ایران، سه‌شنبه هفتم اردیبهشت، در اعتراض به رأی دیوانعالی آمریکا در مورد پرداخت غرامت از دارایی‌های مسدودشده ایران، سفیر سوئیس در تهران را به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا در ایران به وزارت خارجه احضار کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    برخلاف همه انتقادها مسبب این فاجعه فقط چندمیلیارد دلاری در کنار فاجعه های صدها میلیارد دلاری دیگر گم شده و ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور ونزولا برادر چاوزجان احمدی نژاد ها نیستند بلگه میلیونهایی هستند که افسار برگردن آخوندها شده اند و مطیعانه و ذلیلانه حکم تماشگرعلیلی و ترسویی دراین سی و چندساله چپاول ثروت ملی کشورشان داشته اند و حالا کارنامه سیاه بختی اعمالشان افشا میشود.