ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعاونی‌های سپاه و نیروی انتظامی در نقش بابک زنجانی

تعاونی‌های سپاه و نیروی انتظامی در دوره تحریم‌ها در کار فروش نفت بودند. حالا با مرگ محمد سعید العقیلی، حداقل بخشی از درآمد نفتی که این دو نهاد فروختند نامشخص است.

در حالی که مخالفت محافظه‌کاران تندرو با قراردادهای نفتی جدید ادامه دارد، حامیان دولت منتقدان را «عامل فروش نفت در دوران تحریم» می‌خوانند که نگران منافع‌اشان هستند. بنیاد تعاون نیروی انتظامی و یک تعاونی وابسته به سپاه دو مجموعه فروشنده نفت هستند که هنوز پول آن را به دولت بازنگردانده‌اند.

رستم قاسمی وزیر پیشین نفت و فرمانده سابق قرارگاه خاتم در کنار محمد علی جعفری فرمانده سپاه در دوره تحریم ها کلیددار نفت ایران بودند.

بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران ظهر سه شنبه هفتم اردیبهشت گفت: «ایران فعلاً هیچ مناقصه‌ای برای توسعه میادین نفتی برگزار نمی‌کند.» با این حال او مدعی شد که نمایندگان مجلس هم در این زمینه «حق را به دولت دادند».

به گفته زنگنه پیش‌نویس این قراردادها پس از بازبینی از ماه اردیبهشت برای شناسایی پیمانکاران وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

نسل جدید قراردادهای نفتی ایران در چند ماه گذشته با انتقادهای تند محافظه‌کاران تندرو روبرو شده است. علیرضا زاکانی، الیاس نادران و مهرداد بذرپاش همزمان با تبلیغات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، دولت را به ارزان‌فروشی و ویژه‌خوارای در قراردادهای جدید متهم کردند.

منتقدان در کار فروش نفت بودند

در همین رابطه علی خرم استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با وب‌سایت «فرارو»، منتقدان و مخالفان نسل جدید قراردادهای نفتی را «کاسب‌کاران و فروشندگان نفت ایران» در دوره تحریم‌ها دانست و گفت: «بسیاری از کسانی که از ابتدای دولت روحانی جزو منتقدین وی و توافق برجام بودند و در این باره خیلی خیلی فعال عمل می‌کردند عموماً دستی در کار فروش نفت داشتند.»

او مدعی شد که علاوه بر پرونده بابک زنجانی، پرونده‌های کوچک دیگری هم وجود دارد که «ممکن است در آینده افشاء شود». به گفته خرم، «افرادی بودند که چون امین دولت نهم و دهم بودند توانستند مجوز فروش مخفیانه نفت را به‌دست آورند.»

پیش از این اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران گفته بود: «در دولت قبل نهادها و افراد زیادی از وزارتخانه، نفت گرفته‌اند اما یک دلار از پول فروش آن را به دولت برنگردانده‌اند.»

نفت‌فروشی سپاه و نیروی انتظامی

حمید حسینی عضو هیات مدیره صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران سه‌شنبه هفتم اردیبهشت در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت که بابک زنجانی، بنیاد تعاون نیروی انتظامی و یکی از تعاونی‌های سپاه فروشندگان نفت ایران در دوره تحریم‌ها بودند. به گفته او بابک زنجانی از کانال شرکت نیکو وارد چرخه فروش نفت ایران شد.

حسینی گفت که بنیاد تعاون نیروی انتظامی هم یکی دیگر از شخصیت‌هایی بود که «نفت خام گرفت و به سریلانکا صادر کرد.» به گفته این عضو هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی، «بنیاد توانست بخشی از پول را دریافت کند و بخشی از پول در اختیار محمدسعید العقیلی بود».

محمدسعید العقیلی مرد مرموز اقتصاد ایران بود که رد او در قاچاق سیگار و فروش نفت ایران عیان شد. با مرگ او سرنوشت بخشی از درآمدهای نفتی ایران نامشخص است.

محمد سعید العقیلی که پیش از این نامش به عنوان یکی از ابر بدهکاران بانکی و قاچاق سیگار از مبادی رسمی به ایران هم رسانه‌ای شده بود، اسفند امسال درگذشت. به گفته حمید حسینی، پس از مرگ العقیلی برگشت بخشی از پول نفت ایران با مشکل روبرو شده است.

او گفت: «بخشی از نفتی که در اختیار یکی از تعاونی‌های سپاه قرار گرفته بود هم به العقیلی تاجر ایرانی- اماراتی تحویل داده شد که هنوز پول آن دریافت نشده است.»

علاوه بر این حسینی از واگذاری محموله‌های میعانات گازی از سوی شرکت ملی نفت به شرکت‌های زیرمجموعه خود یا قرارگاه‌ها و جاهایی که از شرکت نفت طلب داشتند، خبر داده و گفته است که «پول بعضی از این محموله‌ها هم برنگشت».

نام محمد سعید العقیلی به صورت اختصاری تابستان امسال به محل جدل مدیران وزارت نفت و کمیسیون پیگیری پرونده بابک زنجانی تبدیل شد. در حالی که محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل وزارت نفت مدعی شد که او همه بدهی‌اش با شرکت نفت را تسویه کرده است، محمد خطیبی گفت که ۳٫۵ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران هنوز از سوی او بازگشت داده نشده است.

علاوه بر این همزمان با آزادسازی مرحله‌ای بخشی از دارایی‌های توقیف شده ایران به هنگام گفت‌وگوهای هسته‌ای، شرکت نیکو ۳۵ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران را بر نگرداند. وزیر اقتصاد این مبلغ را سرمایه‌گذاری دولت در این شرکت عنوان کرد اما یکی از اعضای هیئت مدیره نیکو، این مبلغ را حق‌الزحمه شرکت برای فروش نفت ایران در دوره تحریم‌ها دانست.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.