ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راه‌یابی دستکم ۴۲ اصلاح‌طلب به مجلس در دور دوم انتخابات

حامیان دولت و اصلاح‌طلبان توانسته‌اند اکثریت کرسی‌های مجلس را به‌دست آورند. در دور دوم تعداد نمایندگان اصولگرا و مستقل برابر است. چهار زن دیگر نیز به مجلس راه یافتند.

بر پایه آخرین آمار‌ها، دست‌کم ۴۲ کاندیدای اصلاح‌طلب موفق شدند که در دور دوم انتخابات به مجلس ایران راه پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، در دور دوم انتخابات که روز جمعه ۱۰ اردیبهشت برای انتخاب ۶۸ کرسی مجلس برگزار شد، ۴۲ کاندیدای اصلاح‌طلب، ۱۲ کاندیدای اصولگرا و ۱۲ کاندیدای مستقل به مجلس راه یافته‌اند و نتایج دو حوزه انتخابیه دیگر هنوز اعلام نشده است.

با پیروزی این شمار از نامزدهای اصلاح‌طلب در دور دوم، حامیان دولت و اصلاح‌طلبان در مجموع دور اول و دوم توانسته‌اند اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست آورند.

این نتایج نشان می‌دهند که چهار زن دیگر به مجلس راه یافته‌اند: خدیجه ربیعی، از حوزه انتخابیه بروجن و سمیه محمودی از حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان با گرایش «مستقل» و معصومه آقاپور از شبستر و زهرا ساعی با گرایش اصلاح‌طلب از تبریز و اسکو و آذرشهر. در میان اصولگرایان هیچ نماینده زنی وجود ندارد.

در دور اول انتخابات که روز جمعه هفتم اسفند ۱۳۹۴ برگزار شده بود، تکلیف ۲۲۱ کرسی مجلس مشخص شده بود و با ۶۸ کرسی که در دور دوم انتخابات وضعیت آن‌ها مشخص شد، تعداد نمایندگان به ۲۸۹ تن رسید.

شمار کرسی‌های مجلس ایران ۲۹۰ است که تنها وضیت مینو خالقی، منتخب اصفهان که در دور اول رأی آورده، هنوز روشن نیست.

بر پایه قوانین ایران، مینو خالقی پس از اینکه رأی آورده، نماینده مجلس تلقی می‌شود اما شورای نگهبان در اقدامی بی‌سابقه می‌گوید پس از انتخابات، صلاحیت این کاندیدای اصلاح‌طلب را رد کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران در واکنش به این اقدام مداخله‌جویانه شورای نگهبان هفته گذشته گفت که اعتبارنامه‌های نمایندگان بر اساس قانون اساسی باید در مجلس بررسی شود و هیچ نهاد دیگری حق دخالت در آن را ندارد.

علی مطهری، نماینده مجلس گفته که اگر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، اعتبارنامه‌ مینو خالقی را صادر نکند، استیضاح خواهد شد.

وزیر کشور نیز می‌گوید که اعضای هیأت نظارت و برخی از اعضای هیأت اجرایی انتخابات در اصفهان حاضر به امضای اعتبارنامه مینو خالقی نیستند.

کاندیداهای انتخابات مجلس پس از اینکه از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت می‌شوند و در انتخابات نیز موفق می‌شوند که به مجلس راه  پیدا کنند، از یک گام بررسی صلاحیت دیگر که «اعتبارنامه» نام دارد، نیز باید تأییدیه بگیرند.

اعتبارنامه هر نماینده‌ای در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود تا پس از رأی مثبت نمایندگان، کار رسمی خود را به‌عنوان نماینده مجلس بتواند آغاز کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.