ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح دولتی تشکیل بازار آب برای نجات ذخایر آب ایران

علیرضا دائمی، معاون وزیر نیرو ایران گفت مصرف آب در کشور بیش از توان ذخایر آبی آن است و به‌همین دلیل دولت طرح تشکیل بازار آب در بخش کشاورزی را آماده کرده است.

علیرضا دائمی، معاون وزیر نیرو ایران گفت مصرف آب در کشور بیش از توان ذخایر آبی آن است و به‌همین دلیل دولت طرح تشکیل بازار آب در بخش کشاورزی را آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا دائمی امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت اعلام کرد که ایران بیش از ۱۰۰ درصد از توان استاتیکی آب‌های زیرزمینی خود استفاده می‌کند و این بدان معنا است که آب‌های زیرزمینی بیش از توان خود مورد استفاده قرار گرفته و نمی‌توان برای آن جایگزینی انتخاب کرد.

او افزود: «مشکلاتی همچون برداشت بی‌رویه و آسیب به منابع آبی به واسطه پایین بودن قیمت و ارزش آب‌های زیرزمینی از سال ۸۴ و عدم تناسب آب بها با قیمت تمام شده آب استحصالی از تأسیسات آبی ضرورت تشکیل بازار آب در بخش کشاورزی را تعیین می‌کند.»

معاون وزیر نیرو اهداف تشکیل بازار آب از سوی دولت را «مدیریت مصرف و تقاضای آب، تخصیص بهینه آب بین حوزه‌های مختلف، خصوصی‌سازی و کاهش دخالت دولت، تقویت مشارکت مردمی، احیای ارزش اقتصادی آب و منظور نمودن حقوق آب» را از جمله اهداف تشکیل بازار آب در بخش کشاورزی دانست.

«کمک به تخصیص بهینه منابع آب، لحاظ شدن هزینه‌ها و منافع اجتماعی، پایداری حوضه‌های آبریز در بلندمدت، کاهش تلفات آب، نمایان نمودن میزان کمیابی آب» از جمله منافع حاصل از ایجاد بازار آب عنوان شده است.

معاون وزیر نیرو از کاهش منابع تجدیدپذیر آب از ۱۲۴ میلیارد مترمکعب به ۸۸ میلیارد در کشور خبر داد و گفت: «اگرچه در سال آبی جاری بارش‌های مناسبی در کشور وجود داشت اما میزان بارندگی در کشور به طور کلی نسبت به گذشته و حجم روان آب‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است.»

پیش از این در آذرماه سال گذشته عیسی کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز گفته بود که وضعیت ذخایر آبی ایران به‌گونه‌ای است که به یک برنامه ۲۰ ساله برای خروج از حالت بحران نیاز دارد.

وزارت نیرو نیز اعلام کرده بود که از مجموع ۶۰۹ دشت در ایران ۳۳۰ دشت دارای بیلان منفی آب هستند؛ یعنی میزان برداشت آب از آن‌ها بیشتر از ورودی آب است.

حدود ۹۲ درصد از منابع آبی در ایران صرف کشاورزی می‌شود. مصرف آب در بخش خانگی شش درصد و در بخش صنعت هم دو درصد است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.