ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات صلح یمن در کویت از سر گرفته شد

در پی شکست دو دور مذاکره قبلی در سوئیس، نمایندگان دولت عبد ربه منصور هادی و شیعیان حوثی و هم‌پیمانشان در کویت گرد آمده‌اند تا برای پایان دادن به جنگ یمن زیر نظر سازمان ملل گفت‌وگو کنند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که طرف‌های جنگ یمن مذاکرات مستقیم خود درباره «مسائل کلیدی» را با هدف پایان دادن به این جنگ خونین روز شنبه ۳۰ آوریل / ۱۱ اردیبهشت در کویت آغاز کردند.

دور قبلی مذاکرات صلح یمن در روز ۲۱ آوریل / دوم اردیبهشت در کویت

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شاربل راجی، سخنگوی اسماعیل اولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در این‌باره گفت: «تمام نمایندگان در این مذاکرات حاضر هستند و درباره مسائل مرکزی گفت‌وگو خواهند کرد.»

مذاکرات صلح یمن با حضور نمایندگان دولت عبد ربه منصور هادی و شیعیان حوثی و هم‌پیمانشان، نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین، برگزار می‌شود. دولت منصور هادی از سوی عربستان سعودی و ائتلاف عربی حمایت می‌شود و از شیعیان حوثی نیز ایران پشتیبانی می‌کند.

عقب‌نشینی شیعیان حوثی و هم‌پیمانانش از مناطقی که تصرف کرده‌اند؛ بازگرداندن سلاح‌های سنگین به دولت و از سرگیری انتقال سیاسی و آزادی زندانیان، از موضوعات مورد بحث در مذاکرات روز شنبه هستند.

مذاکرات جدید پس از ارائه طرح‌هایی از سوی هر دو طرف برای یک راه حل سیاسی و امنیتی که جزئیات کمی از آن‌ها منتشر شده، آغاز شده است.

هیأت نمایندگی دولت منصور هادی که از سوی جامعه جهانی به‌رسمیت شناخته می‌شود اعلام کرده است که طرح این هیأت بر مبنای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل که از شورشیان خواسته است مناطق اشغالی را ترک کنند، تنظیم شده است.

یک منبع ناشناس از هیأت نمایندگی شیعیان حوثی نیز به خبرگزاری سبا، خبرگزاری نزدیک به حوثی‌ها، گفته است که این هیأت از یک قدرت مورد توافق برای نظارت بر انتقال سیاسی حمایت می‌کند.

انجام مذاکرات کویت در پی اجرای آتش‌بس در ۱۱ آوریل / ۲۳ فروردین مطرح شد. این آتش‌بس در مواردی نیز نقض شده است.

از دور قبلی مذاکرات در روز ۲۱ آوریل / دوم اردیبهشت در کویت که زیر نظر سازمان ملل برگزار شد، تا کنون نمایندگان طرف‌های درگیری به‌طور جداگانه با اسماعیل اولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ملاقات کرده‌اند.

درگیری‌ها در یمن از ماه سپتامبر ۲۰۱۴ که حوثی‌ها و هم‌پیمانانش صنعا، پایتخت یمن و بسیاری از مناطق این کشور را به تصرف خود در آوردند شدت گرفت.

این جنگ تقریباً به جنگی منطقه‌ای تبدیل شد و از ماه مارس ۲۰۱۵ ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی به‌سود دولت عبد ربه منصور هادی وارد عمل شد و بمباران یمن و مواضع شیعیان را آغاز کرد. از آن زمان ۶۸۰۰ نفر کشته و ۲,۸ میلیون نفر آواره شده‌اند. به‌گفته سازمان ملل ۸۰ درصد جمعیت یمن نیاز فوری به کمک‌های انسانی دارند.

حملات عربستان سعودی به یمن حاصلی در بر نداشت و نبردها ادامه یافت. دو دور مذاکره قبلی در سوئیس نیز شکست خورد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.