ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پذیرش کپی‌رایت، پیش‌شرط تجارت جهانی‌

ایران قصد دارد زمینه‌های تجارت جهانی را گسترش دهد اما ابتدا باید مالکیت فکری را به رسمیت بشناسد.لایحه دولت درین زمینه هنوز به تصویب نرسیده. همایشی برگزار می‌شود.

ایران قصد دارد زمینه‌های تجارت جهانی را گسترش دهد، برای این منظور ابتدا می‌بایست مالکیت فکری را به رسمیت بشناسید. کپی‌رایت بخش کوچکی از این چالش بزرگ است. ششمین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط که دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری و چند کارشناس خارجی آغاز به کار کرد، به مالکیت فکری با تأکید بر فضای مجازی می‌پردازد.

ششمین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط

علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی در این همایش درباره ضرورت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: «سالیان دراز است که به این نتیجه رسیده‌ایم که به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم. امروزه تلاش بر این است که بتوانیم عضو این سازمان باشیم. حتماً باید در زمینه مالکیت ادبی به جوامع ذیربط بپیوندیم تا از حقوق پدیدآورندگان در خارج از کشور حمایت کنیم.»

جمهوری اسلامی ایران به معاهده برن و قانون کپی‌رایت نپیوسته و حقوق آثار نویسندگان، هنرمندان و آفرینشگران جهان را به رسمیت نمی‌شناسد. در آستانه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همایشی در زمینه حق تکثیر آثار برگزار کرد، اما به نتیجه مشخصی نرسید. اردیبهشت سال گذشته مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری از لایحه‌ای درباره مالکیت فکری آثار خبر داده بود که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، اما به تصویب نرسید.

وزیر ارشاد اسلامی به کتابسازی، دانلود غیر قانونی فیلم‌های ایرانی و کتاب‌های فارسی در شبکه اینترنت اشاره کرد و یک بار دیگر بر ضرورت تدوین یک قانون ملی به عنوان پیش‌درآمدی برای به رسمیت شناختن قانون کپی‌رایت تأکید کرد.

مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری نیز در سخنانی اظهار امیدواری کرد که لایحه تدوین شده در زمینه مالکیت فکری به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. او گفت: «حقوق مالکیت فکری عرصه بزرگی را به خودش اختصاص داده و عرصه‌های صنعتی ابداعات و اختراعات و حمایت از آن‌ها بحث وسیعی دارد. اگر بخواهیم محیط را به شکل مطلوب مدیریت کنیم به گونه‌ای که در تولید ملی سهم بسزایی ایفا کند و شاهد نوآوری آن باشیم، باید حوزه حقوق مالکیت فکری را تبیین کنیم. دولت دو مجموعه بحث مالکیت فکری را در مرحله اول تقدیم مجلس کرد که امیدواریم به یک قانون جامع تبدیل شود.»

در لایجه دولت که می‌توان آن را یک نوع قانون کپی‌رایت داخلی در نظر گرفت و الزام جهانی ندارد، مجازات‌هایی برای متخلفین در نظر گرفته شده است.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی نیز در سخنانی به ضعف‌های قانون تجارت الکترونیک در ایران اشاره کرد و گفت این قانون به هدفش که «قاعده‌مند کردن استفاده از فضای مجازی»‌ست دست پیدا نکرده است.

برخی از روحانیون مانند آیت‌الله مکارم شیرازی، هادوی تهرانی و سیستانی هم‌صدا با رهبر جمهوری اسلامی اعتقاد دارند که قانون کپی‌رایت از نظر شرعی الزام‌آور نیست.

ششمین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط با آن‌ها سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه علامه طباطبایی و بعدازظهر‌‌ همان روز در خانه هنرمندان ادامه پیدا می‌کند.

لادن حیدری، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست این همایش را به عهده دارد و چند کارشناس غیر ایرانی هم به این همایش دعوت شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.