ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و کره جنوبی ۱۹ سند همکاری امضا کردند

حجم مبادلات تهران و سئول به ۱۸ میلیارد دلار می‌رسد. تا پیش از تحریم‌ها مناسبات تجاری دو کشور ۱۷/۴ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۵ به ۶/۱ میلیارد تنزل کرد.

در پی دیدار رئیس جمهور کره جنوبی از ایران، دو کشور ۱۹ سند همکاری با یکدیگر امضا کردند. حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود گفت حجم مبادلات دو کشور به ۱۸ میلیارد دلار خواهد رسید. تا پیش از تحریم‌ها، حجم مناسبات تجاری دو کشور ۱۷/۴ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۵ به ۶/۱ میلیارد تنزل یافت.

دیدار پارک گئون هه از تهران، اولین سفر یک رهبر دولت کره جنوبی ظرف ۵۲ سال رابطه دیپلماتیک بین دو کشور بود.

در جریان سفر سه روزه خانم پارک ‌گئون هه، رئیس جمهوری کره جنوبی از تهران، ۱۹ سند همکاری بین دو کشور امضا شد. خانم پارک را هیاتی ۲۳۶ نفری از مدیران ارشد صنعتی و اقتصادی کره جنوبی همراهی می‌کرد.

دیدار خانم گئون هه پس از سفر وزیر خارجه کره جنوبی در ماه نوامبر به ایران صورت گرفت. حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۱۱ و قبل از تحریم‌ها معادل ۱۷/۴ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۵ به ۶/۱ میلیارد دلار رسید.

صادرات ایران  به کره جنوبی در سال ۲۰۱۵ معادل ۲/۳۶ میلیارد دلار بود که عمدتا شامل نفت خام می‌شد. صادرات کره جنوبی معادل ۳/۷۵ میلیارد دلار اغلب شامل قطعات الکترونیکی، لوازم خانگی و محصولات کاغذی می‌شد.

کره جنوبی در سال ۲۰۱۱ بیش از ۹درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کرد اما در سال ۲۰۱۲ و به خاطر امتاع شرکت‌های بیمه از بیمه‌کردن نفتکش‌های ایرانی خرید نفت را به طور ناگهانی قطع کرد. این در حالی بود که آمریکا، کره جنوبی و چند کشور آسیایی دیگر را از مشارکت در تحریم‌های یکجانبه ایران معاف کرده بود. کره جنوبی پس از این تصمیم، به خرید نفت از کویت، امارات متحده و قطر  روی آورد.

نخستین تاثیر محدود شدن مناسبات تجاری کره جنوبی با ایران، در صنایع خودروسازی ایران نمود داشت. شرکت کیاموتورز در کره جنوبی، نخستین تامین کننده قطعات خودروی پراید بود و تعلیق صادرات این قطعات از کره جنوبی، خودروسازی سایپا را زمین‌گیر کرد.

مراسم استقبال رسمی از خانم پارک گئون هه در سعد‌آباد

پیشینه مناسبات دیپلماتیک دو کشور به سال ۱۹۶۲ باز می‌گردد. سفر خانم پارک اولین دیدار عالی‌ترین مقام کره جنوبی از ایران ظرف ۵۲ سال رابطه سیاسی است. این دیدار هم‌چنین اولین سفر یک رئیس جمهوری زن از کشوری غیرمسلمان به جمهوری اسلامی ایران بود.

پیش‌تر یک هیات اقتصادی از کره جنوبی در شهریور ۱۳۹۴ به تهران رفته بود تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز و ساختمان در ایران را بررسی کند. خانم پارک یکشنبه ۱۲ اردییهشت، در مصاحبه‌ مفصلی با روزنامه "ایران" گفته بود که کره جنوبی می‌خواهد با توافق هسته‌ای و بازگشت ایران به مناسبات بین‌المللی، در همه زمینه‌های مربوط به توسعه منابع و زیرساخت‌های انرژی همکاری کند.

اسناد امضا شده توسط خانم پارک و حسن روحانی، از جمله شامل موافقت‌نامه‌هایی در عرصه حمل و نقل دریایی، همکاری‌های نفت و گاز، پالایشگاه و پتروشیمی، منابع آب، انرژی الکتریکی هستند.

کره جنوبی چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا به شمار می‌رود و به خاطر شرکت‌های چندملیتی با فناوری پیشرفته، مانند سامسونگ و هیوندای-کیا و ال‌جی، در رده هفتمین صادرکننده بزرگ دنیا قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.