ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«روزانه ۱۰۰ میلیارد ریال در ایران صرف مصرف سیگار می‌شود»

محمدرضا مسجدی، دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت در كشور تقریباً ۱۲ تا ۱۴ درصد افراد سیگار می‌کشند و حدود ۲۲ درصد مردان و سه درصد زنان سیگاری هستند.

محمدرضا مسجدی، دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت در كشور تقریباً ۱۲ تا ۱۴ درصد افراد سیگار می‌کشند و حدود ۲۲ درصد مردان و سه درصد زنان سیگاری هستند.

بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از نیاز به سیگار در جامعه ایران از طریق سیگارهای قاچاق برآورده می‌شود

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) محمدرضا مسجدی، امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت گفت: «روزانه ۱۰۰ میلیارد ریال صرف مصرف سیگار در كشور می‌شود كه با اضافه شدن قلیان این رقم خیلی بیشتر می‌شود.»

مسجدی افزود ۱۵ درصد پسران دبیرستانی روزانه سیگار مصرف می‌كنند، ۵۱ درصد دانش‌آموزان سابقه مصرف قلیان و ۳۱ درصد سابقه مصرف سیگار را دارند.

دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات همچنین میزان دختران ایرانی که قلیان می‌کشند را ۱۸ درصد اعلام کرد و افزود ۴۳ درصد دختران و ۶۴ درصد پسران نیز گفته‌اند گاه‌گاهی قلیان مصرف می‌كردند.

این در حالی است که به‌گفته مسجدی، توتون قلیان در ایران استاندارد نیست و اغلب از توتون‌های خرابِ سیگار تهیه می‌شود كه در واقع باید از بین برود، اما با تركیب با مواد افزودنی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

او موضوع قلیان و بیمار‌های ناشی از آن در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده در ایران را «بسیار جدی» دانست.

در ایران قانون منع استفاده از دخانیات در فضای بسته در سال ۱۳۸۵ درمجلس تصویب شد اما به‌گفته دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات این قانون تاكنون به‌درستی اجرا نشده است.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران خردادماه سال گذشته از دولت و مجلس خواست با افزایش مالیات بر سیگار، قیمت آن را بالا برده و مصرفش را کاهش دهند. مخالفان می‌گویند این طرح، تجارت سیگار قاچاق را که اکنون نیمی از بازار در اختیار آن است، افزایش می‌دهد.

تیرماه ۱۳۹۰ محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت ایران از مصرف سالانه بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان سیگار در ایران خبر داد و گفت این رقم «همه قاچاقچیان درجه یک دنیا را به طمع می‌اندازد، چه برسد به… به قول طرف، برادران قاچاقچی خودمان».

در ایران پنج کارخانه داخلی سالیانه ۱۹ میلیارد نخ سیگار تولید می‌کنند. در برخی آمارها آمده است که در ایران سالانه ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود که نیمی از این رقم سیگار قاچاق است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.