ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض روزنامه‌نگاران مصر به سرکوب و بازداشت همکارانشان

روزنامه‌نگاران مصر به‌ویژه در هفته‌های اخیر زیر فشار و سرکوب حکومت عبدالفتاح سیسی قرار داشتند. انجمن روزنامه‌‌نگاران این کشور تصمیم به مقاومت گرفته و در بیانیه‌ای خواستار برکناری وزیر کشور و مصونیت روزنامه‌نگاران از پیگیردهای قضائی شده است.

از هفته‌ها پیش تنش میان دولت مصر و روزنامه‌نگاران شدت گرفته است. پس از بازداشت دو روزنامه‌نگار در مرکز انجمن روزنامه‌نگاران در قاهر، اکنون این انجمن خواهان استعفای وزیر کشور و تصویب قانونی در مورد آزادی مطبوعات شده است.

یکی از اعتراضات در برابر دفتر انجمن روزنامه‌نگاران در قاهره

ساختمان انجمن روزنامه‌نگاران در قاهره از روزها پیش مکان اعتراضات بوده است. بر روی این ساختمان پارچه‌هایی آویزان است که بر آن‌ها شعارهایی چون «روزنامه‌نگاری جرم نیست» و «روزنامه‌نگاری تروریسم نیست» نوشته شده است.

روز گذشته، چهارشنبه ۴ مه ۱۵ اردیبهشت گروه کثیری از مأموران پلیس تلاش کردند تا روزنامه‌نگاران را مرعوب کنند. پس از آن انجمن روزنامه‌نگاران در یک نشست عمومی فهرستی از خواسته‌های خود را در ۱۸ بند به دولت ابلاغ کرد.

عامر عید، یکی از روزنامه‌نگاران حاضر در این نشست گفت: «رئیس دولت باید بلافاصله خواسته‌های روزنامه‌نگاران را برآورده سازد. در این خواسته‌ها وزیر کشور باید کنار گذاشته شود و نقض حریم انجمن روزنامه‌نگاران باید توسط دفتر دادستانی عمومی مورد بررسی قرار گیرد.»

آن‌ها خواسته‌ای فراتر از اعتراضات کنونی را نیز مطرح کرده‌اند: تصویب قانونی که در آن آزادی مطبوعات تضمین شود. در این قانون به‌عنوان روزنامه‌نگاران باید از پیگرد قانونی برای کار خود محفوظ بمانند.

روزنامه‌نگاران مصر تصمیم گرفته‌اند که تا اطلاع ثانوی، نام وزیر کشور، مجدی عبدالغفار را در رسانه‌های مصری نبرند و عکسی از او نیز منتشر نکنند. روز یکشنبه نیز روزنامه‌ها صفحه نخست‌شان سیاه منتشر خواهد شد.

روزنامه‌نگاران مصر از دولت این کشور خواسته‌اند تا هر چه سریع‌تر روزنامه‌نگارانی را که به‌دلیل انجام شغل خود بازداشت شده‌اند آزاد کند.

با این حال در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از این‌که دولت خواسته‌های انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برآورده کند، وجود ندارد.

شامگاه روز یکشنبه یکم مه / ۱۲ اردیبهشت در یورش پلیس مصر به نشست انجمن روزنامه‌نگاران در قاهره دو روزنامه‌نگار به نام‌های عمرو بدر و محمود سقٌا بازداشت شدند. به‌گفته محافل قضائی این دو روزنامه‌نگار به تحریک برای تظاهرات غیرقانونی متهم شده‌اند.

عمرو بدر و محمود سقٌا در اعتراض به واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر در دریای سرخ به عربستان سعودی بازداشت شدند. مخالفان واگذاری این دو جزیره عصر روز دوشنبه ۲۵ آوریل / ۶ اردیبهشت تظاهراتی در قاهره برگزار کردند اما پلیس و سربازان ارتش به روی آن‌ها گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند.

این اعتراضات از یک ماه پیش آغاز شده و سازمان عفو بین‌الملل گفته است به‌دلیل این اعتراضات در ماه گذشته صدها نفر بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.