ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنتی: نظارت استصوابی شورای نگهبان در تمام مراحل است

احمد جنتی به‌طور تلویحی نسبت به ردصلاحیت مینو خالقی پس از اعلام نتایج انتخابات واکنش نشان داد و این اقدام را حق شورای نگهبان دانست و گفت این فقط مجلس نیست که اعتبارنامه نمایندگان را رد می‌کند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نظارت استصوابی این شورا در انتخابات را «عام و در تمام مراحل» عنوان کرد و گفت چنین نظارتی سابقه هم داشته است.

احمد جنتی: بعضی ادعا می‌کنند بعد از رأی‌گیری فقط مجلس است که می‌تواند اعتبارنامه فرد فاقد صلاحیت را تأیید نکند.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، جنتی که در جمع مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سخن می‌گفت، بدون آن‌که به موضوع ردصلاحیت مینو خالقی، کاندیدای اصلاح‌طلبان در اصفهان پس از رأی‌آوردن او در انتخابات مجلس دهم اشاره‌ای کند، گفت: «نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است و این اقدام سابقه هم داشته درباره فردی که بعد از رأی‌آوردن معلوم شد مدرک تحصیلی‌اش بی اعتباراست و انتخابات را شورای نگهبان ابطال کرد.»

در پی آن‌که مینو خالقی پس از اعلام نتایج انتخابات از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد برخی از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس گفتند بعد از برگزاری انتخابات این وظیفه مجلس جدید است که اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کند نه شورای نگهبان.

جنتی در این‌باره گفت: «بعضی ادعا می‌کنند بعد از رأی‌گیری فقط مجلس است که می‌تواند اعتبارنامه فرد فاقد صلاحیت را تأیید نکند. این ادعا علاوه بر این که خلاف نظارت استصوابی قبل از ورود به مجلس است تاریخ هم نشان نمی‌دهد که در مجلس اعتبارنامه‌ای را به جز یک مورد رد کرده باشند و به شهادت تاریخ این جای معامله و بده و بستان است.»

رد صلاحیت مینو خالقی آن هم پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، اختلاف نظری جدی بین وزارت کشور و شورای نگهبان ایجاد کرد. وزارت کشور و ستاد انتخابات می‌گویند اعتبارنامه نماینده‌ای که رای آورده باید در مجلس بررسی شود. روحانی نیز در این ماجرا جانب وزارت کشور را گرفته و در سخنرانی پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات، با احتساب مینو خالقی، از ورود ۱۸ زن به مجلس ابراز خشنودی کرد.

روحانی در نشست خبری خود در پایان سفر به استان کرمان نیز با اشاره به موضوع انتخابات اصفهان گفت: «هنوز هم ناامید نیستیم. وزارت کشور هم سعی دارد جلوی بدعت را بگیرد، چراکه مردم ایران نگاه به آینده دارند و اگر قانون تضعیف شود، مردم ناامید می‌شوند.»

با این حال خبرگزاری‌‌ فارس عصر سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت به نقل از یک نماینده مجلس نوشت هیأت حل اختلاف قوا نظر شورای نگهبان در باره ابطال آرای مینو خالقی را تأیید کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.