ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ساخت بیش از ۱۳۰۰ سد در ایران باعث خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها شد

احمد خاتون‌آباد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گوید ساخت ۱۳۳۰ سد در ایران باعث «خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و به زیر آب رفتن روستا‌ها و آثار تاریخی کشور» شده‌اند.

احمد خاتون‌آباد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گوید ساخت ۱۳۳۰ سد در ایران باعث «خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و به زیر آب رفتن روستا‌ها و آثار تاریخی کشور» شده‌اند.

سد امیرکبیر

به گزارش روز پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاتون‌آبادی در همایش علل و راهکارهای مقابله با بحران کمی و کیفی آب، کمبود آب را از جمله علل سدسازی در ایران نام برد و در عین حال گفت که بیشترین سد‌ها در دو استان آذربایجان شرقی و خراسان رضوی احداث شده اما با وجود احداث این سد‌ها، بیشترین مشکل آب نیز هم‌اکنون در این دو استان وجود دارد.

به گفته او، افزایش سدسازی در ایران و خشک شدن رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها باعث «حرکت ریزگرد‌ها، پایین رفتن آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین و کاهش چشمگیر رفاه جوامع» شده است.

زیاده‌روی در سدسازی در ایران طی چند دهه اخیر به حدی بوده که حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو دو سال پیش با اشاره به خشکی دریاچه‌های ارومیه، بختگان، هامون و تالاب گاوخونی، از افراط در سدسازی انتقاد کرده بود.

«نهضت سدسازی» با هدف کنترل و مهار آب‌های سطحی، آب‌رسانی به مناطق محروم و تأمین آب و برق مورد نیاز ایران پس از جنگ هشت ساله با عراق پاگرفت. از آغاز انقلاب بهمن تا پیش از دولت هاشمی رفسنجانی و آن‌چه «دوران سازندگی» نامیده می‌شود، تنها ۱۰ سد در ایران احداث شده بود.

از این دوره ساخت سد به تنها الگوی توسعه منابع آبی در ایران تبدیل شد، بدون آن‌که به تبعات زیست‌محیطی و انسانی این شکل از توسعه توجهی شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.