ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۰۶۹ ایرانی در سال خودکشی می‌کنند

در دو هفته گذشته، ۴ نفر در تهران و در ملاءعام خودکشی کردند. وزیر بهداشت ایران هشدار داده که مبادا خودکشی اپیدمی شود. بیکاری و فقر، اختلافات خانوادگی، استرس‌ و فشار روحی، عشق و اعتیاد به موادمخدر و الکل از دلایل اصلی خودکشی در ایران خوانده می‌شود.

 در دو هفته گذشته،۶ نفر در تهران و شهرستان‌ها خودکشی کرده‌اند. وزیر بهداشت ایران گفته رسانه‌ها باید کمک کنند تا اپیدمی خودکشی از طریق خودکشی تقلیدی روی ندهد.

مشکلات به اصطلاح ناموسی، اختلافات خانوادگی، تحصیل و ازدواج، شکست و ناامیدی، فقر و تنگدستی، بر ملا شدن حقایق و اسرار، استرس‌ها و فشارهای لحظه‌ای روحی و روانی، تنهایی، عشق و اعتیاد به موادمخدر و الکل از دلایل اصلی خودکشی در ایران خوانده می‌شود.

مردی خود را از پل عابری در خیابان میرداماد حلق آویز کرد. مرد دیگری به خاطر همراه نداشتن پول بستری شدن در بیمارستان میلاد خودکشی کرد. دختر ۱۳ ساله‌ای در اتوبان نیایش خودش را کشت. پسر ۲۸ ساله‌ای در میدان رسالت می‌خواست خودش را بکشد، اما موفق نشد.

این خودکشی‌ها ادامه همان روندی است که در سال‌های گذشته وجود داشت: خودکشی دستفروشی که بساطش را ماموران شهرداری جمع کردند، خودکشی دانش‌آموزان به دلیل فشارهای مدرسه و خانواده، خودکشی سه خواهر در تهران و موارد بسیار دیگر.

خبرآنلاین در گزارشی که منتشر کرده نوشته که بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، هر۴۰ ثانیه یک نفر خود را می‌کشد. از ۸۰۰ هزار نفری که در سال خود را در سراسر جهان می‌کشند، ۴هزار و ۶۹ نفر ایرانی هستند؛ رتبه ۱۲۰ جهان که با خودکشی ۱۱ نفر در روز به دست آمده است.

براساس آمارهای به دست آمده از تحقیقاتی که دوسال پیش انجام شده؛ در ایران، از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور ۶ نفر در سال به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. اما اقدام به خودکشی به مراتب بیشتر از این رقم‌هاست: ۲۰ برابر مواردی که به مرگ ختم می‌شود.

وزیر بهداشت ایران در راکنش به اخبار خودکشی‌ها جلسه‌ای با حضور برخی اساتید دانشگاهی و کارشناسان آسیب های اجتماعی تشکیل داده و موضوعی خودکشی‌های اخیر در تهران و برخی شهرستان‌ها را بررسی کرده است.

او گفته آمار افسرگی در ایران بالاست اما تزریق ناامیدی در جامعه آن هم با انگیزه‌های سیاسی، بی‌انصافی است و هیچ ملتی با خودش چنین کاری نمی کند.

حسن هاشمی در نشست پیشگیری از رفتارهای پرخطر اجتماعی از رسانه‌ها خواست در انتشار اخبار خودکشی‌ها ملاحظات جدی داشته باشند.

در میان دلایل اقدام به خودکشی ۲۰ درصد بیکاری، ۱۰ درصد مشکلات خانوادگی و ۵ درصد زن بودن نقش دارند. همچنین افسردگی به عنوان مهم‌ترین عامل مطرح است و امکان خودکشی را ۶ برابر افزایش می‌دهد.

خودکشی در میان زنان به خصوص زنان خانه‌دار، زنان متاهل و زنان تازه ازدواج کرده بیشتر است. حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور سال گذشته اعلام کرده بود که  از ۱۲۶۷ تماس تلفنی در این رابطه، ۸۰۰ مورد مربوط به زنان و ۴۶۰ مورد مرتبط با مردان بوده است.

همچنین از ۶۶۰ مراجعه مرتبط با خودکشی به مراکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی ۱۴۵ مراجعه توسط مردان و ۵۱۵ مراجعه توسط زنان صورت گرفته است.

از حدود هزار و ۴۰۰ مورد مراجعه به خودروهای خدمات سیار اورژانس اجتماعی درسال ۹۳ حدود ۹۰۰ مراجعه توسط زنان و حدود ۵۰۰ مراجعه توسط مردان صورت گرفته است.

درسال ۹۴، ۱۲ دانش‌آموز زیر ۱۸ سال اقدام به خودکشی کردند. هشت نفر خود را حلق‌آویز کردند، سه نفر از ساختمان خانه و پل عابرپیاده پریدند و یک نفر با سلاح گرم دست به این کار زد.

اضطراب ناشی از مدرسه، افت تحصیلی و ناکامی در واحدهای درسی و یا هراس از مورد بازخواست قرار‌گرفتن از سوی والدین و همچنین افسردگی و اختلافات دامنه‌دار خانوادگی از عواملی است که درباره خودکشی دانش‌آموزان ایرانی مطرح شده است.

همچنین از بین این موارد چهار مورد در استان تهران، دو مورد در یزد، دو مورد در آذربایجان غربی و مابقی در استان‌های لرستان، مازندران، خراسان جنوبی و شمالی اتفاق افتاده‌اند.

در ایران برخی بیمه‌ها نیز هزینه درمان اشخاصی را که اقدام به خودکشی می‌کنند، نمی‌پردازند. همچنین از هر ۱۰ نفر که اقدام به خودکشی کرده‌اند، تنها یک نفر برای درمان اقدام می‌کند. ترس از طرد شدن یا انگ خوردن از دلایل مراحعه نکردن این افراد به پزشک است.

بیکاری، امکان اقدام به خودکشی را دوبرابر افزایش می‌دهد و در برخی استان‌های غربی کشور که آمار بیکاری بسیارر بالاست، آمار خودکشی هم بالاتر است. خودکشی‌های پی در پی در شهرهای مسجد سلیمان یا داراب از توابع استان فارس نمونه‌هایی از آمار بالای خودکشی در مناطقی است که فقر و بیکاری افراد را به اوج ناامیدی می‌رساند.

همچنین در در دسترس بودن ابزارهای اقدام به خودکشی اقدام به آن را در ایران بسیار ساده کرده است. طناب، سیانور و قرص برنج را می‌توان به قیمت نه چندن بالا به سادگی تهیه کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.