ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اقامت دانشجویان تبعه افغانستان در ۱۹ استان ایران ممنوع شد

اتباع افغانستانی مجاز نیستند در ۱۹ استان ایران اقامت داشته باشند و اقامت آن‌ها تنها در سه استان البرز، تهران و قم و چند شهر درهفت استان‌ دیگر «بلا مانع» است.

سازمان سنجش و آموزش ایران اقامت آن دسته از متقاضیان ورود به دانشگاه‌های ایران را که تبعه افغانستان هستند در سطح ۱۹ استان ممنوع اعلام کرد. این دانشجویان همچنین اجازه ندارند که در رشته‌های مرتبط با فیزیک و هواپیما در ایران تحصیل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان سنجش و آموزش ایران شنبه ۲۵ اردیبهشت،  نسخه ویرایش شده تازه‌ای از فهرست شهرها و رشته‌های ممنوعه برای تحصیل اتباع غیر ایرانی منتشر کرد.

این سازمان اعلام کرد که چنانچه داوطلبان غیر ایرانی در رشته‌ها و شهرهایی که در این فهرست آمده در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرفته شوند، پذیرش آن‌ها «کان لم یکن» تلقی خواهد شد.

رشته های فیزیک اتمی، فیزیک هسته ای، فیزیک مولکولی (پلاسما)، فیزیک ذرات بنیادی، مهندسی پلاسما، مهندسی ایمنی (گرایش بازرسی فنی و حفاظت هواپیما)، مهندسی تعمیر و نگداری (هلیکوپتر و هواپیما)، مهندسی هوا فضا، مهندسی هوانوردی ( خلبانی، ناوبری هواپیما، تعمیر و نگهداری هواپیما، خلبانی هلیکوپتر و مراقبت پرواز)،  علوم نظامی، الکترونیک هواپیمایی، تعمیر و نگهداری هواپیما، مراقبت پرواز، مخابرات هواپیما، فناوری اطلاعات IT (گرایش مخابرات امن) و مهندسی فناوری ماهواره از جمله رشته‌هایی هستند که برای اتباع غیر ایرانی ممنوع اعلام شده‌اند .

هم‌چنین بر اساس این فهرست اتباع افغانستانی مجاز نیستند در هیچ یک از شهرهای ۱۹ استان ایران اقامت داشته باشند و اقامت آن‌ها تنها در سه استان البرز، تهران و قم و چند شهر درهفت استان‌ دیگر «بلا مانع» است.

دیگر اتباع غیر ایرانی، از جمله اتباع عراقی نیز مجاز نیستند در بسیاری از شهرها به ویژه شهرهای مرزی استان‌ها اقامت کنند.

در ایران نزدیک به سه میلیون تبعه افغانستانی زندگی می‌کنند که برای آن‌ها اجازه اقامت در تعداد محدودی از شهرهای ایران صادر می‌شود.  آن‌ها تنها اجازه دارند در شمار محدودی از مشاغل پرخطر کار کنند و از شرایط مناسب برای تحصیل در مقاطع ابتدایی و تحصیلات تکمیلی برخوردار نیستند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران ۲۸ فروردین پس از دیدار با کریستوس استیلیاندیس، کمیسیونر کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا که با هیأت مقامات این اتحادیه به ایران سفر کرده بود، خواستار کمک این اتحادیه به ایران برای بازگشت و اسکان پناهندگان افغان به کشور خود شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Hussain

    ما میخواهم که تحصیلات عالی خویش را در ایران به پایان رسانیم بعد کشوری ایران چرا در 19استان افغانی هارا اجازه نمی دهد که درس بخواند