ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رأی مقدماتی پارلمان ترکیه به لغو مصونیت قضائی نمایندگان

اردوغان می‌خواهد مصونیت ۱۳۸ نماینده پارلمان ترکیه را لغو کند. در رأی مقدماتی نمایندگان پارلمان، پیش‌نویس این قانون جدید با اکثریت آرا پذیرفته شد. نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها که از حقوق کردها حمایت می‌کنند هدف اصلی تصویب این قانون هستند. رأی‌گیری نهایی روز جمعه برگزار خواهد شد.

در پارلمان ترکیه رأی‌گیری مقدماتی در مورد لغو مصونیت قضائی یک‌چهارم نمایندگان پارلمان برگزار شد و اکثریت آرا را به‌دست آورد. روز جمعه رأی‌گیری نهایی برگزار می‌شود.

از ۵۵۰ نماینده پارلمان ترکیه، ۳۴۸ نفر به پیش‌نویس قانون لغو مصونیت قضائی نمایندگان رأی مثبت دادند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شامگاه سه‌شنبه ۱۷ مه / ۲۸ اردیبهشت از ۵۵۰ نماینده پارلمان ترکیه، ۳۴۸ نفر به پیش‌نویس قانون لغو مصونیت قضائی نمایندگان رأی مثبت دادند.

دومین دور گفت‌وگوها در این‌باره صبح روز جمعه ۲۰ مه / ۳۱ اردیبهشت پیش از رأی نهایی انجام خواهد شد.

اگر این طرح در روز جمعه دست‌کم ۳۳۰ رأی مثبت به‌دست آورد یک همه‌پرسی درباره آن از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برگزار خواهد شد. برای اجرای مستقیم این قانون جدید، رأی مثبت بیش از دو سوم نمایندگان یعنی ۳۶۷ نفر لازم است.

این طرح از طرف حزب حاکم «عدالت و توسعه» ارائه شده و بر اساس آن ماده ۸۳ قانون اساسی که مصونیت قضائی نمایندگان را تضمین کرده است لغو خواهد شد.

به‌گفته خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، در چنین صورتی ۱۳۸ نفر از نمایندگان همه احزاب حاضر در پارلمان مشمول آن خواهند شد، از جمله ۵۰ نماینده از مجموع ۵۹ نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب مدافع حقوق کردها در پارلمان ترکیه.

دولت ترکیه حزب دموکراتیک خلق‌ها را «ویترین سیاسی» حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند که در حال حاضر با دولت در حال جنگ است و از سوی دستگاه قضائی ترکیه غیرقانونی اعلام شده است.

حزب دموکراتیک خلق‌ها هدف از لغو مصونیت قضائی نمایندگان پارلمان را تلاش برای حذف نمایندگان این حزب از پارلمان می‌داند. با تصویب لغو مصونیت قضائی نمایندگان راه برای تعقیب قضائی آن‌ها هموار خواهد شد.

پیش از این در ۲ مه / ۱۳ اردیبهشت عده‌ای از نمایندگان حزب حاکم «عدالت و توسعه» و حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان بر سر موضوع لغو مصونیت قضائی دعوا و کتک‌کاری کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.