ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکارم شیرازی: عده‌ای برای مسخره کردن «نظام» در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند

مرجع تقلید شیعه از روند ثبت‌نام آزادانه شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری ناراضی‌ست. او از مسئولان خواسته برای دوره‌های بعدی چاره‌ای بیندیشند.

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه بیانیه‌ای در انتقاد از وضع ثبت‌نام نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران منتشر کرده. مکارم شیرازی در این بیانیه از مسئولان خواسته است چاره‌ای برای دوره‌های بعدی بیندیشند که شهروندان نتوانند آزادانه در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنند.

ناصر مکارم شیرازی

مکارم شیرازی در این بیانیه نوشته است:

«عده‌اى ناآگاه و گروهى آگاهانه براى به سُخره كشيدن انتخابات رياست جمهورى و ضربه زدن به نظام با نداشتن هيچگونه صلاحيتى، براى نام‌نويسى شركت كرده و حتى صف تشكيل مى‌دهند. بايد هر چه زودتر فكرى براى حل اين مشكل شود تا افرادى نام‌نويسى كنند كه حداقل كمترين صلاحيت لازم را براى اين كار داشته باشند.»

برای نام‌نویسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اصل شناسنامه ، کارت ملی و یک قطعه عکس شش در چهار کافی‌ست. مکارم شیرازی اما در بیانیه‌اش می‌گوید باید مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از ثبت‌نام شهروندان، شرط مدیر و مدبر بودن در مفهوم برخورداری از سابقه اجرایی کلان را در نظر آورد. او به «رجل سیاسی» هم اشاره می‌کند:

«هنگامى كه گفته مى‌شود [نامزد انتخابات] از «رجال سياسى باشد»، حداقل بايد سن و سالى داشته باشد و پايه تحصيلى معتبر. همچنين قيود ديگرى كه در دل اين تعبيرات نهفته است و اهل عُرف كاملا آن را استفاده مى‌كنند و قانون‌دانان آن را تأييد مى‌کنند.»

پیش از این محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت و فرمانده پیشین سپاه پاسداران از حضور «عده‌ای روان‌پریش» در ستاد انتخابات وزارت کشور برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده و گفته بود که این پدیده به معنای «توهین به مردم و تمسخر مردمسالاری‌ست.»

در سه روز گذشته حضور برخی نامزدهای نامتعارف خبرساز شده است: نامزدی که وعده پرداخت ۱۰۰ هزار دلار به هر شهروند ایرانی را داده بود، یک فرد معمم که برای قانونی کردن خرید و فروش تریاک در ایران نامزد شد، مردی که بعد از ثبت نام پلاکاردی به دست گرفت که روی آن نوشته شده بود: «به نام خداوند گرازهای مظلوم»  و نامزدی که به خاطر شباهتش با لیونل مسی، فوتبالیست سرشناس جهان در انتخابات ثبت نام کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهدی

    ایت الله مکارم فرمایش کردند برخی برای مسخره نظام ثبت نام کردند . اقا جان چرا نمی گویید برای اعتراض به نظام؟ چرا همه چیز را از زاویه دید خودتون نگاه میکنید؟

  • Omid

    بخدا باور کنید که خامنه‌ای نشسته اون بالا و داره به ریشه ملت منگله ایران میخنده که چطور دنباله أین انتصاباتی هستن که از اول تا آخرش دسته خودشه،،،بخدا همه تون از همون شورای نگهبان ش گرفته تا رییس‌جمهور ملعبه ی دسته خامنه‌ای هستن

  • bijan

    این شورای نگهبان با آن همه اختیارات رد صلاحیت های گسترده کم نیست که حالا باید برای نام نویسی هم فیلتر گذاشت ؟! اشکال اصلی درنبود جامعه مدنی و تشکل های واقعی سیاسی در فضای دموکراتیک است .

  • روزبه

    انتخابات. در ایران واقعا یک.جک است . در کشوری غیر دمکراتیک که هیچ حزب واقعی وجود ندارد از این بهتر هم نمی شود.