ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت دفاع ترور فخری‌زاده، مسئول بلندپایه هسته‌ای را تأیید کرد

بنیامین نتانیاهو محسن فخری‌زاده را از طراحان اصلی برنامه هسته‌ای ایران دانسته بود. محمدجواد ظریف این ترور را کار اسرائیل دانست و ترامپ توییت خبرنگار اسرائیلی را بازنشر کرد.

خودروی محسن فخری‌زاده، از مسئولان و چهره‌های اصلی برنامه هسته‌ای ایران در شهر آبسرد دماوند مورد حمله مسلحانه قرار گرفت. او پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. چند نفر دیگر در جریان این حمله کشته شدند.

محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ترور شد.

شامگاه جمعه ۷ آذر، در پی انتشار خبرهای ناهمخوان از ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی، وزارت دفاع ایران سرانجام با انتشار بیانیه‌ای این حمله و کشته شدن فخری‌زاده را تأیید کرد.

روابط عمومی وزارت دفاع در این بیانیه اعلام کرد که بعدازظهر جمعه «عناصر تروریست مسلح» خودرو حامل محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند؛ در جریان حمله بین تیم حفاظت او و مهاجمان درگیری رخ داد و فخری‌زاده که به شدت مجروح شده بود به بیمارستان منتقل شد، اما تلاش تیم پزشکی به جایی نرسید و فخری‌زاد جان باخت.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

وزارت دفاع بدون آن‌که نامی از عاملان این اقدام ببرد آن را اقدامی «ناجوانمردانه» خواند.

خبرگزاری تسنیم نوشته است که عملیات ترور فخری‌زاده ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه جمعه انجام شده است. به‌نوشته این خبرگزاری نزدیک به نیروهای امنیتی، ابتدا یک دستگاه خودرو نیسان در میدان خلیج فارس آبسرد در حین عبور خودرو فخری‌زاده خود را منفجر می‌کند و سپس عامل بعدی اقدام به تیراندازی رگباری می‌کند که یکی از محافظان فخری‌زاده چهار تیر خورده و خود محسن فخری‌زاده نیز در پی انفجار و اصابت تیر، پس از انتقال با بالگرد به بیمارستان کشته می‌شود.

خبرگزاری فارس نیز به‌نقل از شاهدان عینی نوشت ابتدا یک انفجار رخ داد و پس از آن صدای رگبار شنیده شد. یک خبرنگار فارس نیز گفته است دو جسد در درمانگاه آبسرد را دیده و تخت فخری‎زاده نیز «پر از خون» بوده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز به نقل از منابع خبری تأیید نشده گفته که یک نفر از عاملان حمله بازداشت شده است.

نام محسن فخری‌زاده برای نخستین بار در سال ۱۳۸۳ زمانی که سازمان ملل  قطعنامه‌‌ای در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای علیه ایران صادر کرد، به عنوان فردی فعال در فعاليت‌های هسته‌ای و موشک‌های باليستيک جمهوری اسلامی مطرح شد.

[sliderpro id="1121"]

شورای امنیت سازمان ملل نام او را در مارس ۲۰۰۷ با عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در فهرست تحریم‌ها قرار داد. این تحریم پس از توافق هسته‌ای رفع شد اما همچنان در لیست تحریم‌های آمریکا باقی ماند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی از او به عنوان کسی که در زمینه مواد منفجره و فن‌آوری کلاهک‌های موشک فعالیت داشته نام برده است. این آژانس همچنین گفته بود که بدون گفت‌وگو با فخری‌زاده نمی‌توان به ابعاد برنامه هسته‌ای ایران پی برد.

دو سال پیش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل فخری‌زاده را از طراحان اصلی برنامه هسته ای ایران معرفی کرده و در یک نشست خبری گفته بود نام او را باید به‌خاطر سپرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ترور فخری‌زاده روز جمعه در توییتر نوشت:

«تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایرانی را کشتند. این عمل بزدلانه که شواهد آشکار از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود، نشانه جنگ‌طلبی از سر ناامیدی عاملان آن است. ایران از جامعه‌ بین‌المللی به ویژه اتحادیه اروپا می‌خواهد که به استانداردهای دوگانه شرم‌آور خود پایان دهد و این عمل تروریستی دولتی را محکوم کند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در صفحه توییتر خود توییت یک خبرنگار اسرائیلی را بازنشر کرد که در آن نوشته شده بود:

«براساس گزارش ها در ایران محسن فخری‌زاده در دماوند، شرق تهران ترور شده است. او رئیس برنامه نظامی مخفی ایران بود و سال‌ها از سوی موساد تحت تعقیب بود. مرگ او یک ضربه بزرگ روانی و حرفه‌ای برای ایران است.»

در سال‌های ۸۸ تا ۹۰، چهار نفر که با برنامه‌ هسته‌ای ایران در ارتباط مستقیم بودند در تهران ترور شدند. در جریان این ترورها، مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری و داریوش رضایی‌نژاد کشته شدند و فریدون عباسی دوانی مجروح شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اقتدار جمهوری اسلامی علیه مردم و معیشت آنها است

    علی شمخانی: هیچ تهدیدی مسئولین جمهوری اسلامی را تهدید نمی کند. ◾️تو گفتی و ما باور کردیم. اقتدار شما علیه مردم و معیشت آنها است جناب شمخانی #کولبر_نیوز

  • اندر باب رکب خوردن

    وقتی نیروهای اطلاعتی باهوش که از گوش به ما نزدیک ترند, با هیجان و افتخار در شوهای خبری, منِ کارگر معترض را بعنوان جاسوس ترامپ و نتانیاهو به مردم معرفی میکردند باید هم شاهد خوردن چنین رکب هایی باشند. اسماعیل بخشی #تویت_خوان #اشراف_اطلاعتی

  • اقتدار رژیم نمایشی است, مردم باید این را بدانند

    در سوریه و لبنان جنگیدند تا در تهران و مشهد امنیت داشته باشند. ◾️ خانه امن نیست. اقتدار این رژیم نمایشی است و مردم ایران باید این را بدانند. #کولبر_نیوز

  • ****

    انگار زیادی رسانه های خبر ساز وقیح شدن ترور باید کمی تامل کرد در بردن این کلمه ترور برای یک روشنفکر یا یک ادم حسابی برده میشه نه اوباشی که دستش تا مفرق در خون جوانان منطقه و ایران بوده بهتر است سردبیر دقت کند کشته شدن فخری سازی از عوامل اتمی و بمب سار ج.ا دوم همچین اینترنتی دیده بودین در ایران از صبح تا الان یک ضرب با سرعت بالای ۲۰ مگ داره میاد فکر نکنم هیچ سرویس دهنده ایرانی بتونه اینجوری اینترنت برسونه به مشترکش خیلی عالی داره میاد عمدن نگهش داشتم چندین ساعت متوالی ببینم چند مرده حلاجه و همچین وی پی انی دیده بودید با تمام توان داره هک میکنه اینها مالک شرکتهای اینترنتی های وب و... هستن یا همراه اول مالک مبین نت هست اما این خیلی سرتره از بقیه سرویس دهندها جای بازاریابی دارد

  • عمران

    زمانبندی این ترور قابل توجه است. دیروز تروریست های ج.ا. که در پی عملیات ناموفق کشتن یک دیپلمات اسرائیلی, زندانی بودند, پس از چند سال آزاد شدند. اما امروز تروریست های اسرائیلی (یا تروریستهای وابسته و همکارِ اسرائیل؛مجاهدین؟) باری دیگر چندین مثل قدیمی ایرانی را به یاد ما آوردند, مانند: "دست بالای دست بسیار است", یا "لقمهء گنده تر از دهانت برندار", یا "چیزی که عوض داره, گله نداره." به هر رو, ج.ا. شاید بتواند پس از صدها ساعت رایزنی (به قول عراقچی) تروریست های خویش را از زندانهای دیگر کشورها آزاد کند, اما به هیچ وجه توانایی این را ندارد که امنیت و زندگی مهره ها و شخصیت های برجسته ی خود در داخل ایران را حفاظت و تضمین کند. که این عجز و ناتوانی به نفع مردم ایران است. و حالا می رسیم به مرحلهء "انتقام بزرگ" و ۱۲ ساعت قبل از عملیات به دنیا خبر دادن که داریم موشک می فرستیم, مواظب باشین سربازاتون کشته نشن!

  • الف الف از جنوب شهر تهران

    خب حکومت الان چند نفر را از صف انتظار بیرون می آورد و با شکنجه و تجاوز از هرنوع آنها مسئولیت این ترور را بر عهده می گیرند و حکومت وانمود میکند که از این بیچاره ها انتقام گرفته. همچنین ممکن است حمیدرضا جلالی بیگناه را هم با عصبانیت بکشند تا دل رهبری قدری خنک شود و قدری از سبوعیتش آرام بگیرد. اما مسئله ای که برای من دردآور است این است که همسایه من با عموی پیرش را همین امشب در کوچه دیدم راجمع به همین موضوع با هر دوتاشان حرف زدم. پیر مرد گفت:« حتما دل مردم خنک شده. گفتم عموجان این حرف رو نگین! گفت آقا جان این حکومت مردم خودش را با خمپاره میزنه. شما برو از ... بپرس که بچه اش رو از آبان دستگیر کردند بهد ده ماه اونن دیده نشناخته! بچه اش را له کردند. خب معلومه که نمی تونه نار اخحت باشه... این آقای فخری زاده یک سپاهی بوده که با همه ی این کارها موافق بوده. او کسی هم که زده تش اصلا اسرائیلی نبوده. حتما ایرانی بوده و دلش از این حکومت پرخون بوده...»! من واقعا درمانده ام که چطور ممکن است حکومتی اینچنین بر علیه مردم خودش جنایت بکنه که اینطور برای مرگ یکی از نزدیکانش گفته بشه.

  • حقیقتگو

    حکومت حیون اللهی هاکه بدرستی واقف است که نمی تواند برعلیه طراحان و اجرا کننده گان این ترور اقدامی کند بدون شک اقدام به دستگیری و اعدام کردن اقشاری ازمردم ایران ازمره دانشجویان و دانشگاهیان خواهد بود...