ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایگاه نیروهای سکولار در میان فعالان عرب ایران

در گفت‌وگو با مهدی هاشمی از فعالان اجتماعی عرب

بهنام دارایی‌زاده - آیا به لحاظ تاریخی، نیروهای سکولار، توان و فرصت لازم را برای بسط اندیشه‌های خود در میان مردم مناطق عرب‌نشین ایران داشته‌اند؟

جایگاه نیروهای سکولار در منطقه خوزستان کجاست؟ آیا به لحاظ تاریخی، نیروهای سکولار، توان و فرصت لازم را برای بسط اندیشه‌ خود در میان مردم مناطق عرب‌نشین ایران داشته‌اند؟ اساساً تا چه اندازه می‌توان موفقیت حرکت‌های اعتراضی در این مناطق را- که غالباً رویکردی هویت‌طلبانه دارند- در گرو رشد نیروهای سکولار عرب دانست؟

اعراب خوزستان بیشتر شیعه‌مذهب هستند و دست ‌کم از این نظر با دولت مرکزی پیوند و قرابت مذهبی دارند. در سال‌های اخیر اما جسته و گریخته، خبرهایی شنیده می‌شود که حکایت از گرایش جوانان شیعه‌‌مذهب و عرب خوزستان، به مذهب اهل تسنن دارد. این گرایش مذهبی، نشانه چیست؟ آیا احتمال رشد «جریان‌های سنی تندرو» در این منطقه وجود دارد؟

در سالگرد حرکت اعتراضی اعراب استان خوزستان که به انتفاضه ۱۵ آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ خورشیدی) شناخته می‌شود، با مهدی هاشمی یکی از فعالان عرب و آشنا با مسائل این منطقه، گفت‌وگویی کرده‌ایم و پرسش‌های مطرح شده را با او در میان گذاشته‌ایم.

نسخه کامل گفت‌وگو با مهدی هاشمی، از فعالان اجتماعی عرب [podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20130414_Hoghooghbashr_MehdiHashemi_BehnamDa.mp3[/podcast]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر

    هزاران نفر از مردم ایرانی و فارس به هر سببی .مثلا گرفتن پناهنده گی ،هر سال مسیحی میشوند .پس ما باید بگوییم که ایرانی ها و فارس ها دارند مسیحی میشوند و این جریان را بزرگ نمایی کنیم ؟ این به قول شما عرب های شیعه که سنی وهابی شدند و میشوند ،چند نفرند ؟ ۱۰ نفر ؟۱۰۰ نفر ؟ ۱۰۰۰ نفر ؟؟؟ در برابر جمعیت میلیونی عرب های خوزستان .این تعداد که سنی شدند غالبا هم مردم عادی نیستند و تعدادی پان عربیست تند رو هستند . مردم عادی عرب خوزستان مسل اینها فکر نمیکنند . در ضمن الان چند سالی است که برای گرفتن پناهندگی راحت و آسان این بهانه خوبی شده که بگی : من عرب بودم تحت تعقیب هستم آذری بودم زندان بودم گیلک بودم شکنجه شدم ، تات بودم ،تالش بودم تحت ظلم بودم ... ما ایرانی ها ماشالا از پناهندگی ،صنعتی ساخته ایم برای خودمون ها ها هنر نزد ایرانیان است و بس

  • علی

    من متولد خرمشهر و بزرگ شده آبادان هستم و نام رسمی استان محل تولد من خوزستان است. نام رسمی هر بخش از یک کشور توسط دولت آن کشور تعیین می شود و هر رسانه رسمی موظف است از همین نام ها استفاده کند. درین مصاحبه حتی مصاحبه کننده به خود حق داده نام های متفاوتی را برای سرزمین مادری من به کار ببرد.بخش های بزرگی از خوزستان حتی ساکنین عرب زبان ندارد و تلقی آن به عنوان بخش عربی ایران نادرست است.