ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انقلاب فرهنگى ایران و پیامدهاى آن

در گفت‌وگو با بهرام رحمانى، فعال سیاسى

بهنام دارایی‌زاده - روزهای نخست اردیبهشت، یادآور آغاز انقلاب فرهنگی در ایران است؛ دورانی که در جریان آن شمار قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان و فعالان سیاسی کشته، اعدام و صدها تن نیز زخمی شدند.

روزهای نخست اردیبهشت، یادآور آغاز انقلاب فرهنگی در ایران است. مجموعه‌ رویدادهایی که فقط به تعطیلی دانشگاه‌ها، اخراج هزاران دانشجو و استاد نیانجامید، بلکه در جریان آن شمار قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان و فعالان سیاسی کشته، اعدام و صدها تن نیز زخمی شدند.

در ۲۹ فروردین ۱۳۵۹اعضای «شورای انقلاب» که اکثر آنان از وابستگان به «حزب جمهوری اسلامی» بودند به دیدار آیت‌الله خمینی رفتند. پس از این دیدار بود که شورای انقلاب با صدور اطلاعیه‌ای، مراکز آموزش عالی کشور را «ستاد عملیات سیاسی تفرقه‌آور» خواند و تنها تا روز دوشنبه، اول اردیبهشت‌ماه به گروه‌های سیاسی مهلت دادند تا دفاتر خود را در دانشگاه‌ها تعطیل کنند.

البته پیش از پایان این ضرب‌الاجل سه روزه، نیروهای وابسته به حکومت اسلامی به دانشگاه‌های مختلف در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اهواز و زاهدان حمله کردند و درگیری‌ها آغاز شد؛ درگیرهای که به گفته روزنامه‌های دولتی آن زمان صد‌ها زخمی و شمار زیادی کشته به جای گذاشت.

در سالروز آغاز انقلاب فرهنگی با بهرام رحمانی از فعالان سیاسی در سوئد که از نزدیک شاهد آن رویدادها بوده است، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌شنوید.

گفت‌وگو با بهرام رحمانى، فعال سیاسى و یکى از شاهدان آن رویدادها
[podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20130423_HumanRights_BahramRahimi_Cultural_Revolution_BehnamDaraeiZadeh.mp3[/podcast]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.