ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروه‌های همسو با داعش در حال رشد در منطقه زیر صحرا در آفریقا

استراتژی داعش در غرب آفریقا با خاورمیانه متفاوت است: در وهله اول تعامل با روستاییان، اگر به نتیجه نرسید: رویکرد به خشونت.

شاخه آفریقای گروه دولت اسلامی (داعش) در پی تغییر سیاست‌های راهبردی‌اش و دستیابی به چند پیروزی بزرگ در نیجریه و موزامبیک و در کنگو در حال تحکیم موقعیتش در  منطقه زیر صحرا در قاره آفریقاست.

گاردین می‌نویسد تحکیم موقعیت داعش در آفریقا ممکن است سبب شود که این گروه تروریستی شکست‌هایش در خاورمیانه را تا حدی جبران کند. اواسط مه/اردیبهشت سال جاری شخصی به نام ابومصعب البرناوی که خود را رهبر «ولایت آفریقای غربی» وابسته به داعش معرفی کرد، در یک فایل صوتی اعلام کرد که ابوبکر شیکاو، رهبر بوکوحرام در پی انفجار یک وسیله انفجاری زمانی که نیروهای بوکوحرام در نبرد با داعش بودند کشته شده است.

با مرگ رهبر گروه تروریستی بوکوحرام، داعش در آفریقای غربی به ذخایر تسلیحات، مهمات و غنائم شیکاو دسترسی پیدا کرد. در سطح استراتژیک، تصرف اراضی بوکوحرام در شمال شرقی نیجریه، یک منطقه به بزرگی هزاران مایل در امتداد این منطقه تا مکان‌هایی مثل مالی و مرز لیبی را که گروه‌های وابسته به داعش در آنجا تحرکاتی دارند، به هم پیوند می‌دهد. یک تحلیگر سیاسی گروه بین‌المللی بحران در مصاحبه با گاردین گفت:

«برای داعش منطقه زیر صحرا در آفریقا منطقه‌ای است که با کمترین امکانات می‌توان به قلمرویی به وسعت هزاران کیلومتر مربع تسلط داشت.»

اصلاحات داعش در غرب آفریقا

بوکو حرام مسلمانانی را که خارج از قلمرو آن‌ها زندگی می‌کردند به عنوان دشمن درک می‌کرد. رهبری داعش در آفریقا اکنون در پی آن است که فرمانده‌هان بوکوحرام را جذب و آن‌ها را متقاعد کند که چنین نیست.

گاردین می‌نویسد ابومصعب البرناوی، رهبر «ولایت آفریقای غربی» دست به برخی اصلاحات زده است: اعضا می‌توانند گذرنامه دولت‌های متبوع خود را داشته باشند، رفتار با کودکان در روستاها بهتر شده و چراگاها و مراتعی هم در اختیار دامداران قرار گرفته است. داعش در غرب آفریقا همچنین مالیات‌هایی را هم برای اشخاص ثروتمند مقرر کرده است.

یک تحلیلگر مسائل آفریقا در مصاحبه با گاردین گفت:

«پیشرفت‌های داعش در غرب آفریقا به آرامی اتفاق افتاد اما آن‌ها موفق شدند با روستاها ارتباط برقرار کنند و ساکنان این مناطق را جذب کنند. راهبردها در خود منطقه و بسته به شرایط اتخاذ می‌شود. اگر روستائیان مقاومت کند و تن ندهند به خواسته‌های داعش، در معرض انواع خشونت‌ها قرار می‌‌گیرند.»

ماه گذشته در دو حمله داعش بیش از ۱۵۰ نفر کشته شدند. در روستایی در مرز نیجریه با مالی داعش دست و پای سه نفر را به اتهام دزدی در انظار عمومی قطع کرد. در شمال بورکینافاسو هم که داعش در حال حاضر در حال پیشروی است اجرای چنین احکامی مشاهده و گزارش شده است.

فرانسه قرار است چهار هزار نیروی نظامی خود را در این کشور کاهش دهد. در سال جاری بعد از دو بار تغییر دولت، نظامیان قدرت را در این کشور به دست گرفتند. در مالی داعش از طریق مذاکره با نیروهای محلی در حال پیشروی و گسترش نفوذ خود است. شاخه داعش در موزامبیک و در کنگو اما روش‌های خشن‌تری را در پیش گرفته است. هفته گذشته در حمله تروریست‌های داعش به روستایی در کنگو ۵۰ نفر از روستائیان کشته شدند.

گاردین می‌نویسد هنوز هیچ سند و مدرکی از ارتباط شاخه داعش در آفریقا با خاورمیانه به دست نیامده اما با این‌حال پیشروی آن‌ها در غرب آفریقا بدون حمایت بین‌الملی بعید به نظر می‌رسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.