ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

• دیدگاه

قاتل تهران، منجی ایران؟

زهرا عابدین - در میان تمامی شهرداران پایتخت، قالیباف مخرب‌ترین عملکرد را در برابر محیط زیست داشته و عملاً آینده تهران را به نابودی کشانده است.

عملکرد محمدباقر قالیباف در مسند شهرداری تهران به روشنی در شمار رویکردهای پوپولیستی در مدیریت شهری قرار می‌گیرد. یعنی رویکردی که هدف نهایی آن جلب توجه افکار عمومی بر مبنای مقاصد سیاسی است و نه لزوماً ساماندهی بنیادین چشم انداز شهر.

اما نکته مهم‌تر در نقد عملکرد قالیباف به عنوان شهردار تهران، نه فقط رویکرد پوپولیستی وی، بلکه بی‌اعتنایی محض وی به اقتضائات و چالش‌های زیست‌محیطی این شهر است. بر مبنای آنچه که خواهد آمد، در میان تمامی شهرداران پایتخت، قالیباف مخرب‌ترین عملکرد را داشته و عملاً آینده تهران را به نابودی کشانده است.

شهرداران دیگر تهران غالباً به فساد مالی یا بی‌اعتنایی به مشکلات شهر متهم شده‌اند اما قالیباف را می‌توان صراحتاً به آسیب عامدانه در حق آینده شهر و کشاندن سرنوشت تهران به ورطه برگشت‌ناپذیر نابودی حریم و توان اکولوژیک آن متهم کرد. در این باره می‌توان از جمله به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- اجازه ساخت و ساز در معبر باد غالب تهران

محدوده شمال غرب تهران، منطقه ۲۲ و به طور مشخص‌تر اطراف بزرگراه همت از دهکده المپیک به بعد مهم‌ترین معبر ورود باد به شهر است و آنچه که به تهران امکان خودپالایی می‌دهد. به همین خاطر طبق طرح تفصیلی و طرح جامع تهران ساخت و ساز در این محدوده ممنوع است. اما قالیباف در این ده سال برای تأمین هزینه پروژه‌های بی‌ارزش اما چشم گیری مثل برج میلاد کل اراضی این محدوده را به انبوه سازان بلندمرتبه ساز واگذار کرد. نتیجه آن که اکنون گلوی شهر مسدود شده است. قبلا یک بار وزش باد یا بارش اندکی باران دو روز هوای شهر را صاف می‌کرد اما حالا حتی دو ساعت بعد از بارش هوای شهر دوباره به سرعت آلوده می‌شود. این آسیبی برگشت ناپذیر و غیر قابل جبران است. چرا که شهر را در مقابل آلودگی هوا بی‌دفاع می‌گذارد و البته هرگز این امکان وجود ندارد که برای جبران خطاها و آسیب‌های قالیباف همه این برج‌ها و مجتمع‌ها را ویران کرد.

۲- بزرگراه سازی بی‌رویه

هرگز هیچ کارشناسی نگفته است چاره حل مشکل ترافیک تهران پاره‌پاره‌ کردن گستره آن و تبدیل آن به عرصه‌های منفصل و فاقد ارتباط ارگانیک است. بزرگراه‌ها البته مشکل امروز تهران را حل می‌کنند. اما در درازمدت شهر را به عرصه‌ای افسرده کننده تبدیل کرده و به تدریج هم تأثیر خود را در ساماندهی ترافیک از دست می‌دهند. این نیز آسیبی غیر قابل جبران است. نمی‌توان در آینده بزرگراه‌ها را برچیده و به شهر دوباره چشم اندازی همگون و انسانی بخشید.

۳- صدور مجوز تغییر کاربری باغ‌های شمیران

تردیدی نیست که در چهار سال گذشته سراسر شمیران به یک کارگاه ساخت و ساز تبدیل شده است. انبوه‌سازی در معابر تنگ، روی خط گسل و به قیمت نابودی زیست‌بوم شمال شهر فقط به خاطر پول کلانی که از این راه نصیب شهرداری می‌شود و البته بودجه‌ای که می‌تواند هزینه‌های رئیس جمهور شدن را تأمین کند.

۴- اجرای پروژه‌های نمایشی به جای طرح‌های بنیادین

نمونه‌ها در این باره پرشمارند. دریاچه زیان‌بار چیتگر با هزینه زیاد ساخته می‌شود، اما طرح جمع آوری آب‌های سطحی شهر عملاً به حال خود رها شده است. چون اولی دیده می‌شود و رای می‌آورد و دومی دیده نمی‌شود و هر چه هست زیر زمین خواهد بود! توسعه مترو در کشاکش بین دولت و شهرداری عملاً بسیار کند انجام می‌شود (البته قصور دولت نیز در این زمینه غیر قابل انکار است) در حالی که با بودجه پروژه‌های غیر مفید و بعضاً زیان‌باری مثل برج میلاد یا تونل توحید و یا تونل صدر می‌شد طرح جامع مترو را به اتمام رساند.

۵- واگذاری حریم پایتخت برای ساخت و ساز

در دوره قالیباف دامنه ساخت و سازها عملاً از خط همتراز دوهزار متر هم بالاتر رفت. تا نزدیکی خط الراس توچال را هم بر خلاف طرح تفصیلی تهران فروختند و ساختند. نتیجه البته مشخص است: نابودی غیر قابل جبران حریم اکولوژیک پایتخت.

۶- فروش ذخایر اراضی شهر

بخش قابل توجهی از اراضی بایر شهری بر اساس نظام برنامه‌ریزی شهر می‌بایست به عنوان ذخایر آینده و برای برآوردن نیازهای آتی محفوظ مانده و تحت ساخت و ساز قرار نگیرند. اما در دوره قالیباف تمامی این اراضی (که اتفاقاً در نقشه‌های یک دو هزارم طرح تفصیلی به دقت شناسایی و تعیین شده‌اند) به طور غیر قانونی تغییر کاربری یافته و فروخته شدند. حتی دراین‌باره به مهم‌ترین نیاز عاجل امروز تهران یعنی احداث پارکینگ‌های عمومی هم توجه نشد. نتیجه آن که هم اکنون معابر بزرگ شهر مثل خیابان‌های ولی عصر و شریعتی و انقلاب و... نه تنها زمین خالی برای نیازهای شهری آتی ندارند بلکه عملاً دیگر امکانی برای عرضه پارکینگ هم ندارند. فرصتی که در قالب ذخایر ارضی شهر وجود داشته اما طمع‌کارانه در سالیان اخیر نابود شده است.

۷- رهاسازی مشکلات اصلی شهر

مسائل مهمی مثل آلودگی هوا، نوسازی بافت‌های فرسوده، مقاوم سازی سازه‌ها در برابر زلزله، توسعه طرح فاضلاب شهری، ساماندهی الگوی معماری و گسترش بازیافت و... کلاً به حال خود رها شده‌اند چون رای آور نیستند و زمان‌بر هستند و در کوتاه مدت نتیجه نمی‌دهند. مهم فقط اجرای طرح‌هایی بوده که تا مقطع روز انتخابات رئیس جمهوری بتواند تصویر خوبی از مدیریت قالیباف ارائه کند.

ممکن است گفته شود این همه سوء مدیریت غیر قابل جبران چرا مورد اعتراض رسانه‌ها و کارشناسان محیط زیست قرار نگرفته است؟ ماجرا ساده است. عملاً در حال حاضر تمامی رسانه‌های اجتماعی کشور متعلق به شهرداری تهران هستند. وقتی شما در مقابل یک کیوسک مطبوعاتی می‌ایستید قریب به نیمی از نشریاتی که پیش رویتان قرار دارد توسط شهرداری تهران منتشر می‌شود. نشریات دیگر نیز غالبا سیاسی بوده و چندان حساسیت زیست محیطی ندارند. از سوی دیگر در قالب نهادهایی مثل ستاد توسعه پایدار شهرداری و غیره غالب کارشناسان قعال و روزنامه نگاران طرفدار محیط زیست جذب شهرداری شده و صدایشان خاموش شده است.

به همین خاطر هم اکنون غالب شهروندان تصور دقیقی از نابودی زیستبوم و آینده تهران در دوره مدیریت قالیباف ندارند و بر عکس اجرای پروژه‌های نمایشی باعث شده است حتی گاهی قشر نخبگان و روشنفکران جامعه، ذهنیتی مثبت در باره مدیریت و توان اجرایی قالیباف داشته باشند. اما اگر بخواهیم شهرداری تهران را ملاک قضاوت در باره قالیباف قرار دهیم فقط به یک واقعیت می‌رسیم: انسانی که برای دستیابی به هدف خود به قواعد اخلاقی پایبند نیست، به راحتی می‌تواند حیات روزمره میلیون‌ها شهروند و سرنوشت یک کلانشهر ده میلیونی و پایتخت یک کشور بزرگ را به قهقرای برگشت ناپذیر بکشاند؛ فقط به خاطر آن‌که امروز به هدف و سود شخصی خود برسد. بدون تردید عملکرد قالیباف در شهرداری تهران به عنوان یکی از پیچیده‌ترین نمونه‌های سوء مدیریت در هر دادگاهی قابل پیگیری است. البته به شرط آنکه تصور کنیم اینگونه سودجویی‌ها و مدیریت‌های مخرب و ویرانگر در قالب قوانین موجود ایران قابل پیگیری هستند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • افشین

    درباره لزوم ساخت برج مبلاد، از متخصصان ژاپنی شنیدم که شما در فاصله 4 کیلومتری برج، کوههای تهران رو دارید بنابراین برای کاربرد برج به عنوان آنتن مخابراتی می‌تونستید این تجهیزات رو توی اون کوهها نصب کنین. حالا فقط می‌مونه جنبه نمادین یک برج با صرف هزینه گزاف روی تهران ِ پر از گسل و محتمل برای رویدادن زلزله در اون! مشکل ما ابرانیا توهم بیش از حدمون، ادعا داشتن تمام سلولهای بدن کلیه افراد ملت برای هارت و پورت الکی جلوی بقیه ملتها و واهمه نداشتن از اسراف پول خودمون برای مصارف غیرضروری و البته با برد تبلیغاتی بالاست. می‌دونید چرا؟ چون مثلاً ما ایرانیا خیلی باهوشیم! قابل توجه عزیزان اینکه: میانگین آی کیو ملتهای دنیا 92 هست در حالی که میانگین آی کیوی ایرانیا 86 ! حالا بازم باید براتون توضیح بدم چرا ما برج میلاد لازم داریم؟ این اصلاً تقصیر قالیباف *** نیس. مشکل خود «ما» هستیم با این بداخلاقیامون ....

  • سرباز سبز

    من مهندس معمار هستم و سال قبل برای پایان نامه ام تحقیقات گسترده ای در زمینه معماری شهری و اقلیم و همچنین راههای برون رفت مشکلات ساخت و ساز شهری و .... داشته ام یکی از بزرگترین مشکلات دوران زمامداری ایشون در شهرداری همین نداشتن تخصص و آگاهی کامل در این زمینه هست من مشتاقانه میتونم با ایشون در زمینه ی معماری شهری صحبت کنم و ثابت خواهم کرد که ایشون بیشتر اقداماتشون در شهر تهران را به دور از تحقیقات ابتدائی و اصولی انجام داده است در واقع همونطور که در این مقاله گفته شده مشکلات بزرگی در زمینه شهری تهران این چند سال پدید آمده که ظاهرا ایشان به جای خئمت به مردم در پی عوام فریبی برای همچین روزی بوده است امروزه مشکلات ترافیکی و آلودگی تهران ظاهرا تعدد ماشین ها معرفی شده است در صورتیکه مشکل اصلی تهران در جای دیگری است و با ساخت بزرگراه ها و اتوبان ها و خیابان ها نه باری از ترافیک تهران کم شده است و نه خواهد شد - همانطور که تا به امروز نشده است امیدوارم روزی شایسته سالاری جای اینگونه اقدامات عوامفریبانه را بگیرد

  • حامد

    آ قای قالیباف وهمه همفکران ایشان باور دارن دکه ( الد نیا لهو ولعب ) است بنابر ای ن نباید برای آ بادانی و قابل زیست بو دنش تلا ش کرد فقط باید تلاش کرد تا آ خرت مردم تا مین شود . تهرا ن که جای خود دارد اگر ایرا ن وحتی جها ن هم نا بود شود هیچ اشکالی پیش نخواهد آ مد زیرا برای آ قای قالیباف و همفکر انش مهمتر ین وظیفه شا ن در دنیا جلب رضا یت رهبر ودر آ خرت ودر دنیا جلب رضایت خدا است . با این اوصا ف آ یا رای دهند گان به قالیبا ف در جنا یا تش مخصو صا در آ نده ای که احتما لا ( امیدوا رم این احتما ل غلط باشد ) رئیس جمهور شوند شریک نیستند ؟

  • مهرداد

    صرف نظر از اینکه پروژه هایی چون دریاچه چیتگر یا برج میلاد و.. مفید یا مضرند به نظر من بزرگترین اشتباه و خیانت قالی باف در حق شهر تهران فروش بی قاعده و بدون نظارت تراکم در تهران و مخصوصا شمیران بوده است کاملا با نویسنده موافقم سرتاسر شمیران تبدیل با کارگاه ساختمان سازی بزرگی شده همین الان که دارم این متن را می نویسم صدای تخریت ساختمان کناری و صدای موتور جوش ساختمان پشتی در گوشم است ، مثلا در محله هایی چون سعادت آباد خانه های سه طبقه و چهار طبقه ده سال ساخت به بالا را همه خراب کرده و به جای آن مجمتع های 10 طبقه ساخته اند اگر ملاحظه کنید سازندگان و بساز بفروش ها زیر 7 طبقه برایشان صرف نمی کند و شهرداری بدون توجه به بافت منطقه به راحتی با دریافت مبالغی جریمه هر میزان تراکم که دوست داشته باشید به شما می فروشد باغات فرحزاد تمام در اختیار انبوه سازان قرار گرفته و مجتمع هایی عظیم به جای باغ ها بنا شده اند که با مسکونی شدن آنها جمعیت تهران چندین برابر خواهد شد . بنده چنین بی نظمی و فسادی را در دوره هیچ یک از شهرداران قبلی ندیده ام .

  • آخوند یعنی زپرتی

    *** اصلاح طلب تشریف دارند نه؟ چونکه قالیباف تنها یک از قاتلهای تهران است. کرباسچی و بقیه هم مثل قالیباف و حتی بیشتر در تخریب ایران مشارکت داشتن.

  • کامیار

    باز هم تکرار می کنم کاری که آقای قالیباف در این 8 سال انجام داده حقیقتا نوعی جنایت در حق محیط زیست و مردمان ساکن در آن است .ایشان به جای کارهای تیپا از نوع Show off باید به فکر مشکلات اساسی و زیر ساختی شهر مثل بافت های فرسوده ، ترافیک ، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز (درخت نه چمن!)،حفظ حریم شهر و جلوگیری از ساخت وساز بی رویه، توسعه فاضلاب از محل درآمد شهرداری و نه جیب مردم،توسعه و بهسازی بافت بازار، ایجاد فرهنگ شهر نشینی،کنترل قیمت افسارگسیخته مسکن، کنترل آب های سطحی و...... می بودند. نتایج زیان بار این اقدامات عجولانه و تبلیغاتی طی سالیان بعد به تدریج مشخص خواهد شد.

  • Mehdad

    وقتی که آژدان رو می کنند شهردار، انتظاردارید معجزه بشه؟!! تعجب می کنم از این همه تفسیر و تحلیل در مورد این شعبون بی مخِ آقا!!!

  • mirasban

    مجددا عرض کنم تهران با این حجم تراکم وساخت وساز وهجوم جمعیت و..محکوم به نابودی است. اگرمجبوریم تو آپارتمان زندگی کنیم تا چندوقت پیش چهارتا خانه بود که نگاهی به آن بیاندازیم الان تمام شهرشده مکعب مربع مکعب مستطیل ازسرتا ته کوچه ها ردیف پنجره های ناهمگون شده مثل اردوگاه ها!دلم برا کوچه ومحلمون وآدماش تنگ شده.چیهارو ازدست دادیم تا اتوبان دوطبقه ودریاجه وتونل بدست بیاریم اونهم تازه دودش تو چشم ما میرود سودهای آنچنانی حواشی این طرح ها توجیب ازما بهتران است.

  • mirasban

    ضمن تشکر ازمطالب درستتان؛دوستان کافیه تو هرکوچه وهرمحله ای نگاهی بیاندازید تا حجم ساخت وساز درمعابر کم عرض وغیره راببینید صبرکنید کم کم متوجه خواهید شد چه بلایی سرشهرمان آمده،یادتان رفت موضوع آسیب ها به بناهای تاریخی و حرایم آن را ذکرکنید که چه برسر هویت شهر رفته.ضمنا همه کارهاشان خوب باید دید به چه قیمتی؟

  • محمد

    من به قاليباف و *** و .... كار ندارم يه عزيز اون بالا دوسه بار به جاي شهر دار نوشته شهدار! !!! كه ميشه مخفف شاه دار! !!!! به نظرم خيلي جالب اومد خوش باشيد با انتخابات!!!!

  • علیرضا

    به تظرم شما آشپزی کنی و خونه داری هم برای آینده ی بچه هات مفید تره هم صفحات اینترنتی پا از اراجیف نمیشه> راستی 1 سوال شما اهل کدوم دها ... ببخشید شهری؟؟مطمیتم تهرانی نیستی پس در مورد شهر خودت نظر بده در مورد تهران بزار خود ما تصمیم بگیریم

  • احمد

    بابا این مردم تا کی اینقدر ساده می مونند قالیباف کاری مثبت انجام نداده و اگه انجام داده فقط وظیفه ش بوده مردم اینقد بی خیالند که وظایفو بزرگی و خدمت میدانند در ضمن هیچ شهرداری نبوده که کار مثبتی برای شهرهای ایران و خصوصا تهران انجام داده باشه. اینا همه ش تشنه قدرت بودنه من طرفدار کسی نیستم جز آزادی و باید بگم قالیباف فقط برای ویرانی چندباره اومده. چقدر دیگه ساده ایم !!!!!!!!!!!!!!!!!!! همه این مطالبی که هم نوشته شده درسته و بیشتر از اینا خرابکاری کرده

  • ناشناس

    همین بس که از این آدم بارها و بارها بعنوان دکترخلبان یاد شده کافیست بدانیم که این آدم مهندس دکتر خلبان سرهنگ و.... می باشد اما چگونه و چطور؟

  • علی رضا

    من طرفدار قالیباف نیستم اما به انصاف هم اهمیت می دهم. هر انتقادی باید بر اساس شواهد قابل قبول انجام بگیرد. من نمونه این انتقادات را از فعالان محیط زیست نشنیدم. خود سرکار خانم عابدین هم مشخص نکرده اند که در چه جایگاهی و بر اساس چه تجربیات و مدارکی این مطالب را عنوان کرده اند. اکر به دنبال دموکراسی هستیم باید قواعد آن را رعایت کنیم. پخش شایعه بدون مدرک نمی تواند ما را به جایی برساند.

  • شاهد

    شهر جایی است که انسان ها بتوانند در ان زندگی کند نه با ساختن بزرگ راه ماشین ها در ان رفت و امد کنند ! و انسان در شهر یعنی عابر پیاده ! قالیباف متخصص کار های پرسرو صدا برای تبلیغات کنونی ریاست جمهوری بوده است ! به عنوان مثال ایشان در دوران شهرداری خود می توانست موتور سیکلت های پر سر وصدای بنزینی را که قدم زدن در خیابانهای مرکزی شهر تهران برای عابر پیاده بدل به جهنم کرده اند به موتور های برقی بدل کند یا حد اقل انرا به عنوان هدف شهرداری اعلام نما ید .

  • یک ایرانی

    شما در هیچ جای دنیا نمی‌بینید که برج مخابراتی مانند میلاد را در منطقه‌ای که کوهستانی است، ساخته باشند. دلیل ساخت این گونه برجها افزایش برد و توان دسترسی مخابراتی است. برای تهرانی که شمال آن کوههایی به این بلندی است، چنین برجی بی‌فایده است. افزون بر اینها با در نظر گرفتن گسلهای تهران و احتمال زمین‌لرزه، ساخت این برج بیش از پیش غیرمنطقی می‌شود (منظورم این نیست که در برابر زمین‌لرزه مقاوم نیست، اما برای مقاوم‌سازی آن بسی بیشتر باید هزینه کرد). تهران هم اگر نمادی لازم داشته باشد که ندارد، همان بنای آزادی (شهیاد) بس‌ش است.

  • مجید

    یعنی همون یه مجرا مونده بود که قالیباف اومد اونو بست؟! تهران از پایه مکانش واسه شهرسازی مناسب نبوده، لابد گسل هایی که از جاهایی مثه شهرک غرب عبور میکنه توو همین دوره تشکیل شده! تهران وسط یه دره ی بزرگ بنا شده که در مقیاس وسیع هیچ بادی به سراغش نمیاد. یکی نیست بگه این همه آلاینده چرا باید بیاد توو هوا تا ما مجبور نشیم توو همچین برهه ای یک نفر رو بعنوان قاتل محیط زیست تهران معرفی کنیم.

  • آرش

    نقد درست یا انتقاد نادرست؟

  • معمار

    احمدی نژاد عوام فریب و پوپول موقعی که شهردار بودش میومد جنوب تهران و زباله جم میکرد جارو میزد و.... اون موقع گفتیم بابا به این اعتمادی نیست داره عوام فریب میده ،بعضیا گفتن رجاییه مردمیه فرزند ملته هی حالا هم نوبت قالیبافه /خانم بالا یه مقاله نوشته که از دید معمارانه و محیط زیستی کارو نقد کرده و تقریبن درست نقد کرده و داره دلایلشو میاره و آدرساشو میده اونوقت این دو تا کامنت بالا ( سارا و امیر) ورداشتن چی نوشتن جون من معلومه از فک و فامیلا یا خدمتکارای خاص قالیبافین یا خیلی ساده و ... به هر حال قالیباف یه نظامیه و هر نظامی دوس داره یه سری زیر دستی داشته باشه / خوی نظامیگریشو هم در کتک زدن دانشجو و سرکوب جنبش سبز نشون داده / توی مناظره ها هم نشون داد که فردی بیسواد و اصولن بیمایه هست که با توجه به این حرفها غیر اخلاقی بودن او هم ثابت میشود او فقط کپی A3از احمدی نژاده و حاضره به خاطر عروس قدرت هر کاری بکنه سارا خانم هر کاری ....

  • آرش

    یا دست کم من رو به توضیح بخشی از حقیقت تشویق میکنه

  • آرش

    مشکل باغات شمیران و دخایر اراضی شهری و ... به یک نفر یا یک شهر و یا یک دولت محدود نمیشه - اینها مسایلیست که کم و بیش همواره گریبان کشور ایران رو فشار میده - حالا اگه گروهی به مخالفت از کسی بوسیله خانم عابدین ابراز عقیده نادرستی برای مردم منتشر می کنند شیوه نادرستیست

  • آرش

    همشو خوندم - مطالب برداشت سطحی و غیر تخصصی است برای آگاهیتون: گسترش تهران به سوی دهکده المپیک تا کرج -دریاچه چیتگر - تونل نیایش و ... همگی مطالعات و طراحی کارشناسی توسط معماران و مهندسان برجسته زمان خود بعنوان طرح تفضیلی و جامع تهران پیش از انقلاب است که من خودم نقشه ها و مدلهای ساخته شده اونهارو در سال 1372 دیده ام

  • کامیار

    از نقطه نظر کارشناسی تغییر در ترکیب اکوسیستم و محیط زیست توسط انسان نیازمند مطالعات کارشناسی بسیار دقیق و نگاه بلند مدت به موضوع با در نظر گرفتن بسیاری موارد امکان پذیر است. اینکه طرح احداث دریاچه چیگر چرا پس از گذشت حدود 40 سال تعویق اینچنین شتابزده اجرا شده جای سوال دارد! به احتمال زیاد این طرح تبلیغاتی در آینده ای نزدیک به یک فاجعه زیست محیطی منجر خواهد شد و مشکلات گوناگونی نظیر تبدیل شدن به گندآب ، تولید پشه های خطرناک نظیر مالاریا در این آب آلوده و توزیع آن نه فقط در منطقه بلکه در کل سطح شهر تهران، غیر اقتصادی شدن پاکسازی دریاچه به مرور زمان و.... خواهد شد. کارشناس ارشد محیط زیست

  • ارمین

    به نظر من قالیباف یک از بهترین شهدار های تهران است تا زمانی که برج میلاد ساخته نشده بود همه می گفتن دبی برج العربی توی 6 سال ساخت ما یک برج میلاد نساختیم . این برج نماد پایتخت پس هر چقدرهم هزینه بشه مفید هست . در کدوم نقطه از دنیا دیدن بگن اتوبان بدرد نمیخوره اگر هم این اتوبان ها نبودن که الان تهران تبدیل به پارکینگ می شد . این اتوبان باعث میشه داخل شهر خلوت باشه . به نظر من اگه اوباما بیاریم سر کار بهترین کار هاروهم انجام بده شما بازم یه ایرادی از توش در میارید . تازه 4 روز مونده به انتخابات شما این اگه پارسال مینوشتید بازم یک چیزی به نظر من دیدگاه های شما مثل احمدینژاد که بدون مدرک توهمت میزنید . تازه برج سازی که میدونید دست کی رییس جمهور که جلوی اونا کاری نمیتونه انجام چه برسد به شهدار

  • امیر

    اینکه مثلا بنویسیم دریاچه زیانبار چیتگر و دلیل و مدرکی بر زیانباریش ندهیم هم از آن اخلاقیات احمدی نژادیست که خوب در همه مردم ایران نهادینه شده

  • سارا

    انصاف داشته باشید . قالیباف سیاستهای پر هزینه ای را بر شهر تحمیل کرد ولی کارهای مفید هم داشته . قالیباف در توسعه فضای سبز شهری و توزیع عادلانه ان موفق بوده. در همراهی با شورای شهر برای توسعه محلات تهران سراهای محله و توان مندسازی شورایاران موفق بوده . در عرصه توسعه مترو در حد امکان کار شده و موفق بوده ولی قالیباف جهت گیری سیاسی خودش را دارد. در قضا وت منصف باشید همین

  • kaveh

    ایشان متخصص کف خیابان خوابیدن با چماق و حمله گازنبری به مردم و حمله به کوی دانشگاه میباشد.   

  • هستی

    با تشکر، مقاله ی جالبی بود. ای کاش زودتر چاپش میکردید. البته الان هم هنوز خیلی دیر نیست.

  • محمد رضا

    با تشکر از مقالهٔ دیدگاهی شما سرکاره خانم زهرا عابدین. آیا این مقاله انتقادی شما بر اساس تحقیقات زمینه ای و وجود منبع و ماخذی نوشته شده؟ چندین تن از آشنایان مسن وفرتوتِ بنده زاده با تماسهای پیاپی خود از استناد مقالهٔ شما جویایی میخواستند! از راهنمایی شما در این زمینه پیشا پیش تشکر میکنم. دکتر محمد رضا نصرتی

  • امیر محمد حسینی

    واقعا همینه