ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عقب‌نشینی در برابر اعتراضات مردم: حزب حاکم گرجستان لایحه «عوامل خارجی» را پس گرفت

پس از دو شب تظاهرات خشونت‌آمیز مردم گرجستان، حزب حاکم این کشور لایحه «عوامل خارجی» را از دستور کار پارلمان خارج کرد. با این حال اپوزیسیون می‌گوید به اعتراضات ادامه می‌دهد.

حزب حاکم «رؤیای گرجستان» پنج‌شنبه ۱۸ اسفند / ۹ مارس اعلام کرد که لایحه «عوامل خارجی» را کنار می‌گذارد. این تصمیم پس از دو شب تظاهرات خشونت‌آمیز مخالفان گرفته شد. مخالفان این لایحه را تغییرات اقتدارگرایانه الهام‌گرفته از روسیه می‌دانند که امیدهای این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد.

حزب حاکم در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر لزوم کاهش «تقابل» در جامعه، اعلام کرد که «بدون هیچ قید و شرطی» لایحه را پس می‌گیرد. این حزب در همین حال آن‌چه «دروغ‌های اپوزیسیون رادیکال» درباره این لایحه نامیده را محکوم کرد.

با این حال، رهبران اپوزیسیون گفته‌اند اعتراضات در ساعت ۷ بعد از ظهر (۱۵ به وقت گرینوویچ) از سر گرفته خواهد شد و دولت ضمن محکوم کردن رسمی این لایحه باید همه کسانی را که در جریان اعتراضات بازداشت شده‌اند آزاد کند.

براساس لایحه «عوامل خارجی»، سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های گرجستان که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از منابع خارجی تأمین می‌کنند، باید خود را به‌عنوان نماینده خارجی یا «عامل تحت نفوذ خارجی» ثبت کنند. هدف از این اقدام جلوگیری از نفوذ کنترل‌نشده خارجی بر رسانه‌های گروهی و نهاد‌های سیاسی کشور عنوان شد. همچنین در این لایحه آمده است نهادهایی که به این قانون تمکین نکنند، جریمه خواهند شد.

مخالفان اما این لایحه را ابزاری برای سرکوب آزادی مطبوعات و جامعه مدنی می‌دانند. آن‌ها حزب حاکم را متهم می‌کنند که چنین لایحه‌ای را بر اساس مدل روسیه تهیه کرده‌ و راه را برای سمت‌گیری گرجستان به سوی نظام اقتدارگرایانه هموار می‌کند.

قانون مشابهی از سال ۲۰۱۲ در روسیه اجرا می‌شود که اغلب برای ممنوعیت رسانه‌ها و نهادهای مدنی‌ای که علیه دولت گزارش‌های انتقادی منتشر می‌کنند، استفاده می‌شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که لایحه «عوامل خارجی» در گرجستان «با ارزش‌های اتحادیه اروپا ناسازگار است» و در نتیجه با هدف پیوستن به اتحادیه اروپا مغایرت دارد.

هیئت اتحادیه اروپا در گرجستان نیز از پس گرفتن این لایحه استقبال کرد و در توییتر نوشت: «ما همه رهبران سیاسی گرجستان را تشویق می‌کنیم که اصلاحات طرفدار اتحادیه اروپا را به شیوه‌ای فراگیر و سازنده از سر بگیرند.»

سفارت آمریکا در گرجستان هم اعلام کرده بود که چنین لوایحی به روابط با شرکای استراتژیک واشنگتن آسیب می‌رساند.

پارلمان گرجستان این لایحه را روز سه‌شنبه تأیید اولیه کرد، اما پس از آن ده‌ها هزار معترض در مقابل پارلمان تجمع کردند و برخی از آن‌ها به سوی مأموران امنیتی کوکتل مولوتوف، سنگ و بطری‌های پلاستیکی پرتاب کردند. مقامات نیز از بازداشت ده‌ها نفر خبر دادند.

پلیس چهارشنبه شب، در دومین شب اعتراضات برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک‌آور، خودروهای آب‌پاش و نارنجک‌های شوکر استفاده کرد.

لایحه «عوامل خارجی» شکاف بین حزب «رؤیای گرجستان» که اکثریت پارلمانی را در اختیار دارد و سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری این کشور را که طرفدار اروپاست، عمیق‌تر کرده است.

زورابیشویلی از تظاهرکنندگان حمایت کرده و گفته بود که این لایحه را وتو خواهد کرد، اگرچه پارلمان می‌تواند وتوی او را لغو کند.

اپوزیسیون گرجستان مدت‌هاست که حزب حاکم «رؤیای گرجستان» را به دلیل نزدیکی بیش از حد به مسکو مورد انتقاد قرار داده است. روسیه از جدایی‌طلبان در مناطق جداشده آبخازیا و اوستیای جنوبی گرجستان حمایت کرده است.

گرجستان ۳,۷ میلیون نفری در کناره دریای سیاه، از زمان کسب استقلال از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ شاهد تحولات سیاسی مکرر از جمله انقلاب مسالمت‌آمیز موسوم به «رز» در سال ۲۰۰۳ و پنج سال بعد، جنگ فاجعه‌بار با روسیه بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.