ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۰۲۲: گرما و خشکسالی بی‌سابقه قاره سبز را درنوردید

اروپا با افزایش دما دو برابر میانگین جهانی و سریع‌تر از هر قاره دیگری دومین سال گرم ثبت‌شده خود را در تاریخ تجربه کرد.

دانشمندان می‌گویند با افزایش اثرات غیرقابل توقف بحران اقلیمی، قاره اروپا ممکن است در سال ۲۰۲۳ خشکسالی بیشتری را تجربه کند.

به نقل از گاردین و بر اساس گزارش اتحادیه اروپا، بحران اقلیمی در سال گذشته تاثیرات "هولناکی" در اروپا داشت، به‌طوری که موج گرما بیش از ۲۰۰۰۰ نفر را کشت و خشکسالی باعث نابودی محصولات کشاورزی شد.

به گفته نویسندگان این گزارش خشکسالی در حال حاضر بسیاری از کشاورزان را در سال ۲۰۲۳ درگیر کرده است. آنها گفتند که تنها راه برای محدود کردن خسارات فزاینده گرمایش جهانی، کاهش سریع انتشار کربن است.

این گزارش که از سوی سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک (C3S) تهیه شده می‌گوید موج‌های گرمای گسترده باعث شد که اروپا در سال ۲۰۲۲ گرم‌ترین تابستان خود را تجربه کند. در پی این گرمایش شدید، بسیاری به مرگ زودرس دچار شدند. اگر گرمایش جهانی رخ نمی‌داد این مرگ و میرها نیز اتفاق نمی‌افتادند.

مردم جنوب اروپا ۷۰ تا ۱۰۰ روز استرس گرمایی را تحمل کردند، جایی که دمای هوا در کمترین وضعیت ۳۲ درجه سانتیگراد احساس می‌شد که دلیل آن باد و عوامل دیگر بود. در بریتانیا برای اولین بار دما از ۴۰ درجه سانتیگراد گذشت.

در این گزارش آمده است که گرما و بارندگی کم در سال گذشته باعث خشکسالی شد که بیش از یک سوم از این قاره را در اوج گرما تحت تأثیر قرار داد و آن را به خشک‌ترین سال ثبت شده در تاریخ اروپا تبدیل کرد. در سال ۲۰۲۰جریان تقریباً دو سوم رودخانه‌های اروپا کمتر از حد متوسط بود.

از اثرات دیگر دمای بالا این بود که انتشار کربن ناشی از آتش‌سوزی‌های تابستانی به بالاترین میزان در ۱۵سال گذشته رسید و دامنه‌های آلپ‌ اروپا مقادیر بی‌سابقه‌ای یخ را از یخچال‌های طبیعی خود از دست دادند.

به‌طور کلی، اروپا با افزایش دما دو برابر میانگین جهانی و سریع‌تر از هر قاره دیگری دومین سال گرم ثبت شده خود را در تاریخ تجربه کرد. میانگین دما در طول پنج سال گذشته، ۲,۲ درجه سانتیگراد بیشتر از دوران پیش از صنعتی شدن بوده است. 

 یکی از نقاط امیدوارکننده در این گزارش این بود که اروپا بالاترین میزان تابش خورشیدی خود را در ۴۰ سال گذشته دریافت کرد، زیرا پوشش ابری کمتری داشت و سطوح بالاتر از میانگین تولید انرژی خورشیدی را امکان‌پذیر کرد.

مائورو فاچینی، رئیس رصد زمین در کمیسیون اروپا گفت: 

باید بگویم یافته‌ها ترسناک هستند، اما فکر می‌کنم باید حقیقت را بدانیم. از این پس بیشتر و بیشتر چنین حوادث وخیمی را در اروپا خواهیم داشت و همه ما شاهد آن خواهیم بود. 

کارلو بوونتمپو، مدیر C3S، گفت که ما واقعاً در حال حرکت به سوی وضعیتی ناشناخته هستیم.  او گفت که این گزارش باید به‌عنوان "یک زنگ خطر دیگر برای تسریع تلاش‌های ما" برای کاهش انتشار کربن در نظر گرفته شود، که در سال ۲۰۲۲ نیز به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید. دانشمندان اخیراً پیش‌بینی کرده‌اند که بازگشت قریب‌الوقوع پدیده اقلیمی ال‌نینو باعث می‌شود دمای کره زمین از نمودار خارج شود.

دکتر ربکا امرتون، نویسنده اصلی گزارش C3S، گفت: 

ما نمی‌توانیم این تأثیرات اقلیمی را متوقف کنیم، فقط می‌توانیم [آنها] را با کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای محدود کنیم. 

دکتر امرتون در ادامه گفت که زمستان و بهار خشک و کم باران در سال ۲۰۲۳ به این معنی است خشکسالی بیشتری در راه است. به گفته او احتمالاً امسال به‌خاطر بارش کم در اروپا شاهد کاهش تولید محصولات کشاورزی خواهیم بود. خشکسالی‌هایی این‌چنینی آن‌طور که در نیمکره شمالی در سال ۲۰۲۲ رخ داد، بدون گرمایش جهانی تنها هر چهار قرن یک‌بار پیش‌بینی می‌شد.

به گفته پروفسور دانیلا اشمیت، از دانشگاه بریستول در بریتانیا، با توجه به خسارات وارده به کشاورزی، گیاهان سوخته و ماهی‌ها در رودخانه‌های رو به خشکی، واضح است که اروپا برای خشکسالی‌هایی که در سال گذشته تجربه کرد، آماده نبود. 

گزارش C3S همچنین قطب شمال را مورد بررسی قرار داد. بر اساس این گزارش گرینلند در طول موج‌های گرمای استثنایی در ماه سپتامبر، زمانی که میانگین دما تا ۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد متوسط بود، ذوب ورقه‌های یخی رکوردشکنی را تجربه کرد.

طبق گزارش جداگانه‌ای که در مجله "Earth System Science Data " منتشر شده است، ورقات یخی گرینلند و قطب جنوب از زمان شروع رکوردهای ماهواره‌های قطبی در سال ۱۹۹۲، هر ساله یخ‌های خود را از دست داده‌اند و هفت سال در دهه گذشته فرآیند ذوب شدن شدیدی رخ داده است. ذوب شدن یخ‌های قطبی سبب می‌شود در سراسر سیاره سطح دریاها بالا روند و سیل‌های ساحلی افزایش یابند. 

این تحقیق نشان داد که ورقه‌های یخی قطبی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۰، ۷,۶ تریلیون تن یخ از دست داده‌ند که معادل یک مکعب یخ غول‌پیکر به ارتفاع ۱۲ مایل (۲۰ کیلومتر) است. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که اگر ورقه‌های یخی با این سرعت به ذوب شدن ادامه دهند، تا سال ۲۱۰۰ بین ۱۵ تا ۲۷ سانتی‌متر در افزایش سطح آب دریاها نقش دارند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.