ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک بررسی انتقادی

ادبیات نفرینِ منابع از دریچه تصاحب‌پذیری

مهرداد وهابی − نفرین منابع طبیعی عموماً به موضوع درآمدهای نفتی مرتبط شده و به این مناسبت در مطالعه اقتصاد سیاسی کشورمان می‌تواند مفید واقع شود.

چکیده

این بررسی انتقادی برای نخستین بار نشان می‌دهد که انگاره‌های اساسی نفرین/موهبت منابع طبیعی مستقیماً از «نظریه رشد مبتنی بر کالاهای صادراتی» وام گرفته شده است.

همچنین نوشتار حاضر با در نظر داشتن دو مسئله کلیدی، منحصراً بر تصاحب‌پذیری (appropriability) تمرکز می‌کند:

۱. تصاحب‌پذیری دارایی‌ها توسط دولت،

۲. تحرک دارایی‌ها برای جلوگیری از تصاحب.

جلسه رونمایی رمان «عشق و درباغ سبز» نوشته مهرداد وهابی -تریبون زمانه
مهرداد وهابی‌، پروفسور اقتصاد دانشگاه سوربن شمالی و مدیر مرکز پژوهشی اقتصاد در شمال پاریس

در ادبیات پیشین نفرین منابع، تحرک در چارچوب مفهوم چپاول‌پذیری تعریف شده بود. تصاحب‌پذیری مربوط به دارایی‌های چپاول‌ناپذیرمانند نفت است که می‌تواند توسط دولت یا الیگارش‌های خصوصی در حال رقابت با یکدیگر تصاحب شود و نه توسط راهزنان و یا شورشیان. تحقیقات اخیر درباره نفرین منابع، با تمایزگذاری میان منابع متراکم و منابع غیرمتراکم به مسئله تصاحب‌پذیری پرداخته است. این بررسی نشان می‌دهد که این تمایزگذاری از نظریه «رشد مبتنی بر کالاهای صادراتی» وام گرفته شده است؛ و به جای تعریف منابع متراکم و منابع غیرمتراکم از منظر ویژگی‌های نهادی، آن را از منظر تمرکز/پراکندگی جغرافیایی تعریف کرده است.

با در نظرداشتن این نکته که نهادهای سیاسی، بازارها و انگیزه‌ها، مهمترین عناصر تعیین‌کننده تصاحب‌پذیری هستند، ادبیات نفرین/موهبت منابع می‌تواند در خدمت یک نظریه اثباتی عمومی دولت چپاول‌گر قرار گیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.