ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در آخرین حملات هوایی اسرائیل به غزه بیش از ۷۰ نفر کشته شدند

در حالی‌که با هشدار ارتش اسرائیل مردم غزه به جنوب رفته بودند اسرائیل شبانه به رفح و خان‌یونس در جنوب غزه حمله هوایی کرد و ده‌ها نفر را کشت. شورای امنیت سازمان ملل نتوانست بر سر آتش‌بس در غزه به توافق برسد. مسئولان جمهوری اسلامی نیز نسبت به گسترش جنگ هشدار دادند.

مقام‌های وزارت بهداشت فلسطین اعلام کردند که شمار کشته‌شدگان حملات هوایی اسرائیل در اولین ساعت‌های بامداد سه‌شنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر به ۷۱ نفر رسیده است.

شدیدترین بمباران‌ها در خان‌یونس، رفح و دیرالبلاح، سه منطقه جنوب غزه رخ داد. این در حالی است که اسرائیل به غیرنظامیان دستور داده بود از مرکز و شمال غزه به جنوب پناه ببرند.

به‌گزارش شبکه الجزیره، بسیاری از کشته‌شدگان خانواده‌هایی هستند که طبق دستور اسرائیل از بخش شمالی نوار غزه به جنوب آمده بودند.

یک منبع پزشکی به الجزیره گفت که در جریان حمله به خانه‌ها در رفح و خان‌یونس صدها نفر نیز زخمی شدند و آمبولانس‌ها در حال انتقال مجروحان به بیمارستان‌های پُرازدحام هستند. همچنین بسیاری از مردم زیر آوار ویرانه‌های ناشی از بمباران‌ها مانده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به‌نقل از ارتش اسرائیل نوشته است که ارتش اسرائیل در طول شب به اهداف نظامی حماس و جهاد اسلامی از جمله مقر حماس و بانکی که توسط این گروه استفاده می‌شود، حمله کرده است.

دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه می‌گوید تلفات جانی در «تجاوز کنونی اسرائیل بیش از همه جنگ‌هایی است که غزه در سال‌های اخیر در معرض آن بوده است».

این دفتر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «واقعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه بی‌سابقه است. جامعه جهانی باید اقدام‌های جدی و فوری برای متوقف ساختن جنایت پاک‌سازی قومی انجام دهد. ما خواستار پاسخ سریع و رساندن کمک‌های امدادی به شهروندان و کمک‌های بشردوستانه به بخش‌های خدماتی هستیم.»

شورای امنیت درباره آتش‌بس به توافق نرسید

شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته در مورد غزه نشستی برگزار کرد اما درباره آتش‌بس به توافق نرسید. کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا به این قطعنامه به‌دلیل انتقاد ناکافی از حماس رأی ندادند.

بدین ترتیب این قطعنامه نتوانست حداقل ۹ رأی لازم را در سازمان ملل به‌دست آورد.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه که از سوی ۲۵ کشور از جمله بلاروس، مصر، پاکستان، عربستان سعودی و ترکیه حمایت می‌شد، خواستار آتش‌بس بشردوستانه بین اسرائیل و حماس و همچنین آزادی اسیران در غزه و تخلیه امن غیرنظامیان بود. پس از آن‌که نام حماس در قطعنامه ذکر نشد، ایالات متحده روسیه را متهم کرد که حماس را زیر «پوشش» حمایتی خود قرار داده است.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل در مورد پیش‌نویس این قطعنامه «نشان داد که چه کسی در واقع طرفدار آتش‌بس و پایان بمباران نوار غزه است و چه کسی به‌شدت اهداف سیاسی خودخواهانه خود را دنبال می‌کند». نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل از این‌که این شورا «بار دیگر گروگان خواسته‌های خودخواهانه هیئت‌های غربی شده است»، ابراز تأسف کرد.

با این حال الجزیره به‌نقل از یک نماینده نوشته است که ایالات متحده همچنان از اسرائیل می‌خواهد تا خطر تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند.

اسرائیل می‌گوید که نیروهای حماس ۱۹۹ نفر را در جریان حملات خود به اسارت گرفته‌اند. حماس که هدفش مبادله اسیران اسرائیلی با هزاران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل است، گفته است که خارجی‌ها در میان اسیران «مهمان» این گروه هستند.

حماس اعلام کرده که حدود ۲۵۰ اسیر در غزه نگهداری می‌شوند و آماده است به محض فراهم شدن شرایط، افرادی را که تابعیت خارجی دارند آزاد کند.

هشدار درباره خطر شیوع بیماری‌ها در غزه

سازمان ملل از خطر بیماری‌های ناشی از نبود آب در غزه ابراز نگرانی کرد. آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت:

با توجه به فروپاشی خدمات آب و فاضلاب، از جمله تعطیلی امروز آخرین کارخانه شیرین‌سازی آب دریا در غزه، نگرانی‌ها در مورد کم‌آبی و بیماری‌های ناشی از آب بیشتر شده است.

آژانس سازمان ملل ضمن اعلام این‌که روز سه‌شنبه بخش‌هایی از جنوب غزه به‌مدت سه ساعت آب دریافت کردند، افزود تنها ۱۴ درصد از جمعیت نوار غزه از این آب بهره می‌برند.

در همین حال، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی روز دوشنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود ذخایر سوخت در تمام بیمارستان‌های نوار غزه تنها حدود ۲۴ ساعت وجود داشته باشد و هزاران بیمار در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

کاروان کمک‌های بشردوستانه در مصر

از سوی دیگر الجزیره گزارش داد که کاروان کمک‌های بشردوستانه برای غزه وارد گذرگاه رفح مصر شده اما هنوز روشن نیست که این کمک‌ها چه زمانی به غزه ارسال خواهد شد.

بنا به این گزارش، کامیون‌های حامل کمک به نوار غزه از العریش مصر واقع در شبه‌جزیره سینا به گذرگاه رفح رسیده‌اند.

گذرگاه رفح همچنان بسته است و مذاکرات برای ارسال کمک‌های بشردوستانه اضطراری به بیش از دو میلیون ساکن غزه همچنان ادامه دارد.

سازمان ملل می‌گوید پس از حمله حماس در ۱۵ مهر / ۷ اکتبر، غزه به دلیل تصمیم اسرائیل در مسدود کردن کامل حمل‌ونقل مواد غذایی و قطع آب و سوخت با یک بحران انسانی وخیم مواجه است.

رویترز نیز به‌نقل از یک شاهد عینی شمار کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در گذرگاه رفح را حدود ۱۶۰ دستگاه عنوان کرده است.

در همین حال ایالات متحده آمریکا می‌گوید اسرائیل با ارسال کمک موافقت کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) پس از شرکت در کابینه جنگی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور و گفت‌وگو با او اعلام کرد که نتانیاهو با توسعه طرحی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه موافقت کرده است.

بلینکن با اشاره به سفر روز چهارشنبه جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به اسرائیل گفت: «رئیس‌جمهوری از اسرائیل خواهد شنید که برای دفاع از مردمش به چه چیزی نیاز دارد، زیرا ما به همکاری با کنگره برای برآوردن این نیازها ادامه می‌دهیم».

او افزود بایدن همچنین «از اسرائیل خواهد خواست که عملیات خود را به‌گونه‌ای انجام دهد که تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند و کمک‌های بشردوستانه به‌گونه‌ای که به نفع حماس نباشد، به غیرنظامیان غزه برسد».

هشدارهای رهبر جمهوری اسلامی و وزیر خارجه ایران

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در یک سخنرانی به جنگ حماس و اسرائیل اشاره کرد و با بیان این‌که اسرائیل «باید محاکمه شود»، گفت:

اگر جنایت رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ادامه پیدا کند نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند و در چنین شرایطی کسی نمی‌‎تواند جلوی مسلمانان و نیروهای مقاومت را بگیرد.

او همچنین جنگ کنونی را نشانه «شکست مفتضحانه» اسرائیل دانست و افزود هر کاری هم اسرائیل انجام دهد نمی‌تواند جلوی این «شکست» را بگیرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال دخالت نیروهای دیگر در این جنگ گفت:

هر احتمالی متصور است، ما نمی‌توانیم نسبت به جنایت بی‌تفاوت باشیم. تلاش‌های زیادی برای محدود کردن دامنه جنگ در دست انجام است. گسترش جنگ‌ در حوزه مقاومت به تغییر نقشه رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.

او همچنین «نیروی مقاومت» در منطقه را محدود به حزب‌الله لبنان ندانست و گفت «طرف‌های مقابل به‌خوبی می‌دانند که گروه‌های مقاومت در راستای استقلال کشورها و مقابله با تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته به‌صورت خودجوش در سراسر منطقه سازمان‌دهی شده‌اند».  

الجزیره اظهارات دیشب حسین امیرعبداللهیان را «شدید‌ترین» اظهارات تاکنونی حکومت ایران ارزیابی کرده است.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در سخنرانی خود در پارلمان این کشور (کنست) به ایران و حزب‌الله لبنان هشدار داد که «اراده ما را نیازمایید». او گفت: «اشتباه‌های مشابه را مرتکب نشوید، صرفاً به این دلیل که هزینه‌ای که این بار خواهید پرداخت بسیار بیشتر خواهد بود».

وزیر دفاع اسرائیل: این جنگ طولانی خواهد بود

در سوی دیگر یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل شب گذشته پس از ملاقات با بلینکن گفت حمله به غزه «یک جنگ طولانی» و بهای آن نیز سنگین خواهد بود.

گالانت پس از ملاقات با بلینکن، ایالات متحده را «یک متحد بزرگ» توصیف کرد که با استقرار ناوهای هواپیمابر در شرق مدیترانه پشتیبانی از اسرائیل را نشان داده است.

گالانت با وجود هشدار در مورد طولانی بودن و هزینه بالای جنگ علیه حماس، گفت «اسرائیل پیروز خواهد شد».

بازداشت ده‌ها کارگر فلسطینی در کرانه باختری اشغالی

به گزارش الجزیره، صبح سه‌شنبه حدود ۳۰ کارگر فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی دستگیر شدند. در جریان این بازداشت‌ها حداقل شش نفر نیز زخمی شده‌اند.

در این گزارش آمده است که فلسطینی‌ها در یک مدرسه صنعتی در شهر حلهول در شمال الخلیل در کرانه باختری کار می‌کردند.

زمانی که حماس حمله خود به جنوب اسرائیل را آغاز کرد، حدود ۱۴ هزار کارگر غزه در اسرائیل بودند. آن‌ها اجازه رفتن به اسرائیل را داشتند و به شدت مورد بازرسی امنیتی قرار گرفتند.

این بخشی از توافق وزارت کار غزه و اسرائیل بود تا مقداری پول به نوار غزه وارد شود. از سوی دیگر به سود اسرائیل نیز بود زیرا نیروی کار بسیار ارزان وارد کشور می‌شد.

این کارگران در روز حمله حماس توسط کارفرماهای خود در کرانه باختری اشغالی رها شدند. برخی از آن‌ها مورد بازجویی قرار گرفتند و بیشترشان در اردوگاه‌های مختلف پناهندگان در سراسر کرانه باختری اشغالی مستقر شدند.

در الخلیل نیز ۱۸ عضو حماس در یک یورش بازداشت شدند. به این ترتیب مجموع فلسطینی‌های دستگیر شده در سراسر کرانه باختری، از جمله اعضای حماس، از ۷ اکتبر به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسد.

حملات در مرز لبنان و اسرائیل

در حالی که اسرائیل برای نابودی حماس حمله زمینی به غزه را تدارک می‌بیند، درگیری‌های مرزی با حزب‌الله در جبهه دوم در مرز شمالی اسرائیل با لبنان تشدید شده است.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که چهار نفر را که قصد داشتند از حصار مرزی برای کار گذاشتن مواد منفجره عبور کنند، کشته است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای ناظر ارتش اسرائیل یک جوخه تروریستی را مشاهده کردند که تلاش می‌کرد به حصار امنیتی با لبنان نفوذ کند و مواد منفجره کارگذاری کند. چهار تروریست کشته شدند.»

اسرائیل روز دوشنبه دستور تخلیه ۲۸ روستای خود را در منطقه‌ای به عمق ۲ کیلومتر در نزدیکی مرز لبنان صادر کرد.

بایدن پس از اسرائیل به اردن سفر می‌کند

جان کربی، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، بایدن پس از سفر خود به اسرائیل به اردن نیز سفر خواهد کرد تا با ملک عبدالله، پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند.

کربی گفت، بایدن در این دیدار بر این موضوع که «حماس از حق مردم فلسطین برای دستیابی به کرامت و تعیین سرنوشت دفاع نمی‌کند» و همچنین «نیازهای انسانی غیرنظامیان غزه» تأکید خواهد کرد.

آنتونی بلینکن نیز هفته گذشته به منطقه سفر کرده و با رهبران اسرائیل و عرب دیدار کرده بود. مقام‌های آمریکایی  ظاهراً در تلاش برای یافتن راه حلی برای مناقشه‌اند اگرچه به‌طور گسترده از اسرائیل حمایت کرده‌اند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که بایدن در تماس تلفنی با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، درباره لزوم حفظ ثبات در خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

به گفته کاخ سفید، دو رهبر همچنین درباره تلاش‌های جاری برای کاهش بحران انسانی در نوار غزه گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.