ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالیت حجاب‌بان‌ها با بخشنامه وزارت کشور در خرداد سال جاری آغاز شده است

وزیر کشور جمهوری اسلامی گفته بود دولت مجوزی برای حجاب‌بانی صادر نکرده و این کار «گروه‌های مردمی» است. روزنامه اعتماد اما با افشای بخشنامه‌ای مربوط به خرداد سال جاری نشان داد که حجاب‌بانی دستور وزارت کشور بوده است. برای اعتماد پرونده قضائی تشکیل داده‌اند.

فعالیت حجاب‌بان‌ها که در هفته‌های اخیر و به ویژه پس از قتل حکومتی آرمیتا گراوند هدف انتقادهای شدید عمومی است، با بخشنامه وزارت کشور جمهوری اسلامی در خرداد سال جاری قانونی شده است.

روزنامه اعتماد یکشنبه ۵ آذر در گزارشی که احتمالا مسبب گشودن پرونده قضائی برای این روزنامه هم شد، به بخشنامه‌ای محرمانه در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ به شماره ۹۷۴۳ اشاره می‌کند که در آن از نهادها و مقام‌هایی همچون شهرداری تهران و مدیرعامل متروی تهران، خواسته شده با افرادی که «پوشش آنها از سوی این مرجع استاندارد محسوب نمی‌شود» برخورد کنند.

در بند نهم بخشنامه وزارت کشور که روزنامه «اعتماد» منتشر کرده، آمده است:

ورود افراد در وضعیت کشف حجاب به اماکن تحت اشراف دولت منوط به رعایت پوشش قانونی بوده و در مراکزی چون ایستگاه‌های مترو از ورود آقایان به واگن بانوان جلوگیری شود. همچنین در ایستگاه‌های خلوت ممانعت از ورود افرادی که قوانین پوشش را رعایت نمی‌کنند می‌بایست به سرعت عملیاتی شود.

این بخشنامه علاوه بر شهرداری و متروی تهران، به آموزش و پرورش، اتحادیه أصناف، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، دانشگاه‌های سرتاسر کشور و غیره نیز ارسال شده است.

این بر خلاف گفته‌های احمد وحیدی، وزیر کشور است که چهارشنبه گذشته پس از پایان نشست هیأت وزیران اعلام کرده بود دولت در ماجرای حجاب‌بان‌ها مجوزی صادر نکرده است. وحیدی یکم آذر در جمع خبرنگاران گفت:

ما مجوز خاصی برای این کار نداده‌ایم. این در واقع تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر ظاهرا یک گروه‌هایی مردمی اقدام می‌کنند. طبیعتا همه مردم برای امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند، البته این باید با الفاظ و ادبیات خوب باشد و صرفا تذکر لسانی باشد. اصلا نیازی به صدور مجوز ندارد؛ همه می توانند امر به معروف لسانی را با رعایت همه شرایط آن انجام دهند.

همزمان میزان، خبرگزاری قوه قضائیه اعلام کرد که برای روزنامه اعتماد با شکایت دادستانی تهران پرونده قضائی تشکیل شده است، زیرا «روزنامه اعتماد در یکی از مطالب منتشر شده امروز (۵ آذر ۱۴۰۲) به صورت غیر قانونی محتوای یک سند خیلی محرمانه‌ را منتشر کرد.»

به نظر می‌رسد این «سند خیلی محرمانه» بخشنامه حجاب‌بانی باشد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

قیام ژینا پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به دست مأموران گشت ارشاد در شهریور ۱۴۰۱، جمهوری اسلامی را وادار به جمع‌آوری گشت ارشاد کرد. اما از چند ماه پیش «حجاب‌بان‌ها» عملاً همان کارکرد را ایفا می‌کنند. کشته‌شدن آرمیتا ۱۷ ساله هم به فعالیت حجاب‌بانی مربوط دانسته شد که چهارماه پس از ابلاغ بخشنامه حجاب وزارت کشور رخ داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.