ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احساس آزادی، حس خوشایند پرواز

معمولاً نه تنها انتظار و توقع والدین، بلکه جنسیت هم در انتخاب شغل اثرگذار است. اما نه در مورد ضحا هاشمی. او برخلاف انتظارهای اجتماعی از یک دختر جوان کار در ارتفاع را برگزیده است. یک زن کارگر جوان و ورزیده که شاد است و احساس رهایی می‌کند.

ضحا هاشمی در سال ۱۳۷۴ متولد شده، مدتی در رشته نگارگری تحصیل کرده و مدتی هم در رشته حسابداری اما سرانجام، به طور تصادفی با کار در ارتفاع آشنا شده و حالا تکنسین کار در ارتفاع است. او می‌گوید این حرفه را به خاطر حس آزادی، حس پرواز انتخاب کرده و با این انتخاب، هر روز احساس می‌کند که آرزوهایش را زندگی می‌کند.

مستند زمانه درباره ضحا را در ادامه می‌بینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تمایل افراد برای شکل دادن به زندگی خود پس از مدرسه اغلب با انتظارهای ناگفته والدین همراه است. تجارب و نگرش‌های آنها در زندگی، توقعات و انتظارهای پنهان و آشکار آنها مسیرهای شغلی فرزندان را تعیین می‌‌کند. ضحا از کودکی به فعالیت و ورزش علاقمند بود اما او که ابتدا در رشته نگارگری تحصیل می‌کرد، مطابق خواسته والدینش و برخلاف خواسته خودش شروع به تحصیل در رشته حسابداری کرد. اما او که از این حرفه «نفرت» داشت، تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد و سرانجام در کار در ارتفاع، رهایی را تجربه کرد.

تلاش ضحا هاشمی برای رسیدن به رهایی، از یک سویه نمادین برخوردار است. او نشان می‌دهد که می‌توان از درون‌فکنی‌ها خود را رها کرد و فارغ از قضاوت‌ها و ملاک‌های تحمیلی به گونه‌ای زندگی کرد که دوست می‌داریم. او رهایی از درون‌فکنی را با حس پرواز مقایسه می‌کند.

او می‌گوید اصولاً دنبال هیجان بوده است؛ به موتورسواری، به بوکس و تکواندو و سایر ورزش‌های رزمی علاقه دارد. مدتی هم به عنوان بدلکار در سینما مشغول کار بود، اما حتی بدلکاری هم نیاز او به هیجان را برطرف نمی‌کرد تا اینکه از طریق اینستاگرام با شغل «کار در ارتفاع» آشنا شد. نخستین تجربه او چندان تجربه مطبوعی نبود. می‌گوید:

می‌برند پای کار، کار را شما انجام می‌دهید، پول را آن‌ها می‌گیرند.

با این حال او در بدو امر فقط دلش می خواست به گفته خودش فقط «آویزان» شود. کار او به عنوان تکنسین کار در ارتفاع بازسازی و ایمن‌سازی بناهای بلندمرتبه است. حداقل دستمزد ماهانه برای یک کارگر آموزش‌دیده ارتفاع ۱۵ میلیون تومان است. این مزد سقف هم ندارد. بستگی دارد به کاری که کارفرما انتظار دارد. دوره‌های آموزشی ویژه‌ای هم در ایران برای این تخصص وجود دارد با مدرکی که در جهان معتبر است.

خانواده ضحا با شغل او مخالف‌اند. کلیشه‌ها و قضاوت‌های جنسیتی هم وجود دارد: یک زن نباید کار مردانه کند. ضحا می‌گوید او عاشق جنسیت‌اش است و شغل او هم یک شغل مردانه یا زنانه نیست. به عشق به ارتفاع یا واهمه از ارتفاع ربط دارد. چه بسیار مردان که نمی‌توانند حتی یک روز کار او را انجام دهند.

ببینید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.