ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با آرش دبستانی: سگ راهنما

سگ‌های راهنما در حوزه‌های امنیتی، نجات و امداد و کمک‌رسانی به انسان‌های معلول به کار گرفته می‌شوند. چگونه می‌توان آن‌ها را تشخیص داد و چگونه باید با آن‌ها رفتار کرد؟

در حالی که انسان‌ها عمدتاً با چشمان خود جهت را تشخیص می‌دهند، سگ‌ها با حس بویایی محیط اطراف خود را درک می‌کنند.

بسته به نژاد و شخصیت سگ‌ها، می‌توان آنها را برای کارهای خاص آموزش داد. برخی برای شکار مناسب‌ترند، برخی دیگر به عنوان سگ گله و برخی هم به عنوان سگ جستجوگر و موادیاب به کار گرفته می‌شوند. در مدارس و خانه‌های بازنشستگان، از حیوانات آموزش دیده به عنوان «مددکار اجتماعی» استفاده می‌شود. سگ‌های راهنما به افراد نابینا و افرادی با معلولیت تحرکی کمک می‌کنند تا بر موانع زندگی روزمره غلبه کنند. آرش دبستانی که خود نابیناست، این بار با سگ راهنمای خود به منهتن می‌رود و ما را با چالش‌های یک نابینا و سگ راهنمایش آشنا می‌کند. این پادکست را می‌شنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مهم‌ترین نکته این است که وقتی ما یک سگ راهنما را می‌بینم باید درک کنیم که او مشغول کاری‌ست و بنابراین اگر با او چشم در چشم شویم، او را بخواهیم نوازش کنیم یا به او غذا بدهیم، حواس او را پرت کرده‌ایم و به این ترتیب ممکن است زندگی صاحبش را به خطر بیندازیم.

تورکیا، سگ آرش شش سال است که با او زندگی می‌کند.  

نخستین بار بعد از جنگ جهانی اول آلمانی‌ها به این فکر افتادند که برای کمک به سربازانی که در جنگ بینایی خود را از دست داده بودند سگ‌ها را به کار بگیرند. سگ‌های نژاد پودل، سگ‌های لابرادور، و سگ‌های شیفر آلمانی برای این کار مناسب‌اند. معمولاً یک تا دو سال هم آموزش این سگ‌ها به دراز می‌کشد و عمر آن‌ها بسته به نژادشان بین ۱۰ تا ۱۳ سال است. در کشورهای توسعه‌یافته سگ‌های راهنما جزو وسایل کمک حرکتی به شمار می‌آیند و قیمت آن‌ها هم بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار است که معمولا شرکت‌های بیمه دست‌کم بخشی از آن را تقبل می‌کنند.

پژوهش «ویژگی‌های داشتن یک سگ راهنما» که در سال  ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد که سگ‌های راهنما به شکل اجتماعی و روانی به افراد نابینا کمک می‌کنند و به آنها احساس امنیت و اعتماد به نفس بیشتری می‌دهند. همچنین افرادی که سگ راهنما دارند احساس استقلال بیشتر و علاقه بیشتری به تردد دارند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این سگ‌ها این است که اگر صاحبشان به خطر بیفتد، از دستور او اطاعت نمی‌کنند.

با آرش دبستانی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.