ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برنز ساحلی‌بازان در جام جهانی؛ از ماسه‌های غیراستاندارد تا دروازه‌بانان گل‌زن

تیم ملی «مردمی»

سعیده فتحی - تیم ملی فوتبال ساحلی مردان ایران چطور برای مردم شادی ارمغان آورد و تبدیل به تیمی محبوب شد؟

تیم ملی فوتبال ساحلی مردان ایران در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۴ به مدال برنز رسید. این تیم در حالی به این عنوان دست پیدا کرد که بیش از این نیز در سال ۲۰۱۷ در رده سوم جهان قرار گرفته بود.

صعود به نیمه‌نهایی

ایران پس از دو دوره غیبت در جام جهانی، امسال در بازی نخست برابر اسپانیا تیم دوم جهان پس از تساوی (۶ –۶) در وقت‌های قانونی و اضافی بازی، در ضربات پنالتی ۳ بر یک به برتری رسید.

این تیم از سد آرژانتین و تاهیتی هم به ترتیب با نتایج ۶ بر ۳ و ۵ بر ۳ گذشت و به عنوان سرگروه در مرحله حذفی تیم ملی امارات را هم ۲ بر یک برد و به نیمه نهایی صعود کرد.

شکست در مقابل معمار ایران

دیدار با برزیل در یک‌ چهارم نهایی به نوعی فینال زودرس بود و تنها شکست ایران (۲-۳) مقابل تیمی رقم خورد که پرافتخارترین تیم جهان است و در همین رقابت‌ها هم به قهرمانی رسید.

«مارکو اوکتاویو» سرمربی تیم ملی برزیل برای ایرانی‌ها آشنا است. او در شکل‌گیری تیم ملی ایران نقش مهمی داشت و در ۸ سالی که سرمربی این تیم بود، توانست در آسیا و جام بین قاره‌ای قهرمان شود. او که معمار فوتبال ساحلی ایران لقب گرفته، حالا روبه‌روی بازیکنانی قرار داشت که دست پرورده‌های خودش بودند.

جالب اینکه اوکتاویو تا بیش از این یک‌بار به عنوان سرمربی ایران مقابل برزیل پیروز شده بود و یک بار هم در جایگاه سرمربی تیم ملی کشورش به ایران باخته که هر دو در جام بین قاره‌ای بوده است، اما این‌بار در نیمه نهایی جام جهانی از پس تیم سابقش برآمد و به فینال صعود کرد و با شکست ایتالیا هم به قهرمانی رسید.

دروازه‌بانان گل‌زن، فرق ایران با رقبایش

ایران به رده‌بندی رفت و مقابل بلاروس ۶ بر ۱ به پیروزی رسید و در جایگاه سوم قرار گرفت. حالا علاوه بر این عنوان، تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در کمتر از یک سال به قهرمانی جام بین‌قاره‌ای، قهرمانی جام ملت‌های آسیا و صعود به المپیک رسیده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بهزاد داداش‌زاده، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ساحلی معتقد است این تیم با دست خالی و بدون امکانات دست به کار بزرگی زده است. او می‌گوید:

ایران قطب آسیاست و الان هم در جهان رقیب قدرتمندی به شمار می‌آید. به نظر من بچه‌ها در این تورنمنت به خوبی بازی‌ها را مدیریت کردند و با آرامش پیش آمدند و در تمام بازی‌ها فوق العاده بودند. برتری تیم ما نسبت به دیگر رقبا در این بود که ما با ۵ نفر بازی می‌کردیم و آن‌ها ۴ بازیکن داشتند، گلر ما فقط یک دروازه‌بان نیست و وقتی از دروازه جدا می‌شود، خودش قابلیت یک بازیکن را دارد. شکست مقابل برزیل هم قابل پیش‌بینی بود چراکه این تیم در جهان بهترین است و سرمربی آنها هم شناخت خوبی از تیم ما داشت.

حمید بهزادپور و مهدی میرجلیلی دروازه‌بانان ایران در این رقابت‌ها ۵ گل و ۴ پاس گل داشتند و همین نشان می‌دهد آنها علاوه بر اینکه از دروازه ایران محافظت می‌کردند، در خط حمله نیز یک تهدید بزرگ برای حریفان به حساب می‌آمدند. فقط سه گل از پنج گل ایران در برابر تاهیتی توسط دروازه‌بانان به ثمر رسید.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بهزادپور با واکنش‌های سریع و قدرت تصمیم‌گیری در لحظات حساس شناخته می‌شود. فیفا از گل او به تیم تاهیتی به عنوان یک «گل استادانه» یاد کرده که این توانایی نشان می‌دهد او فراتر از یک دروازه‌بان است. میرجلیلی هم با ۲۴ سال سن نه تنها در مهار توپ‌ها و شوت‌های حریفان مهارت دارد، بلکه در کمک به ساخت حملات تیم خود نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

مختاری، تمام کننده ویرانگر

محمدعلی مختاری نیز در این رقابت‌ها درخشید و عنوان سومین گل‌زن برتر این تورنمنت را به خود اختصاص داد. او یک تمام کننده ویرانگر است که فقط در بازی با اسپانیا به تنهایی ۴ گل زد.

این مهاجم ۳۳ ساله به طور میانگین در هر ۱۱ دقیقه یک گل به ثمر رسانده است. او نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های گل‌زنی و اجرای استراتژی‌های تاکتیکی تیم دارد و به دلیل توانایی‌ در بازی‌های هوایی و شوت‌زنی قدرتمند، شناخته شده است.

اکبری، بازیکن چند بعدی

امیرحسین اکبری هم به دلیل قدرت بدنی، تکنیک‌های دفاعی محکم و توانایی خواندن بازی حریف، یکی از مهره‌های اصلی در ساختار دفاعی تیم ملی است. علاوه بر دفاع، او در ایجاد حمله‌ها و پشتیبانی از خط میانی و حمله تیم نیز نقش دارد و در بازی برابر بلاروس هم اولین گل را با یک گل قیچی برگردان به این تیم زد.

توانایی اکبری در زدن شوت‌های دقیق و قدرتمند از فاصله دور و همچنین توانایی‌های او در بازی‌های هوایی، او را به یک بازیکن چند بعدی و مهم در تیم ملی فوتبال ساحلی ایران تبدیل کرده است.

مسیگر، اول چل چلگی

 و اما مسلم مسیگر کاپیتان تیم، در آستانه ۴۰ سالگی نشان داد نقش مهمی در کسب موفقیت‌های تیم ملی ایران دارد و تازه اول چل چلگی اوست. استارت گل‌زنی ایران در این رقابت‌ها هم با این مهاجم بود و گل اول به اسپانیا به نام کاپیتان زده شد.

او در سال ۲۰۱۷ در همین رقابت‌ها به عنوان بهترین بازیکن شناخته شد و در تیم منتخب جهان هم قرار گرفت.

محمدپور، مدافع گل‌ساز

موحد محمدپور هم لقب بهترین گل‌ساز جام جهانی را به نام خود ثبت کرد. او با ۵ پاس منجر به گل در طول ۶ مسابقه نشان داد که نه تنها به عنوان یک مدافع حملات حریف را خنثی می‌کند بلکه در گل‌زنی و بازی‌سازی ایران هم نقش مهمی دارد.

 دومین گل به بلاروس هم با قیچی برگردان او ثبت شد و در نهایت تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با ۱۰ گل با ضربه قیچی برگردان از این حیث هم به عنوان بهترین تیم انتخاب شد.

پیرامون، تاثیرگذار

سعید پیرامون یکی دیگر از بازیکنان موثر ایران است. او به خاطر توانایی‌ها و مهارت‌های فردی خود شناخته شده است. پیرامون با سرعت و دقت خود در ایجاد فرصت‌های گل‌زنی و همچنین در دفاع تیمی نقش مهمی دارد.

این بازیکن به همراه مسلم مسیگر، مصطفی کیانی و محمد احمدزاده، پس از مسابقات جام بین قاره‌ای دبی در سال ۲۰۲۲ از تیم ملی فوتبال ساحلی ایران خط خوردند و به اولین اردو دعوت نشدند. پیرامون بعد از به ثمر رساندن گل در بازی فینال مقابل برزیل، در اقدامی نمادین، موهایش را قیچی کرد و با همین اقدام نام او بر سر زبان‌ها افتاد.

تیم ملی مردمی

در مسابقات بین قاره‌ای این ۴ بازیکن بعد از به ثمر رساندن گل، یا خوشحالی نکردند یا با خوشحالی گلی متفاوت، همبستگی خود را در جنبش«زن، زندگی، آزادی» با مردم ایران نشان دادند. بازیکنان این تیم در بازی نخست مچ‌بند‌های مشکی بر دست داشتند و در مراسم دریافت جام قهرمانی هم از بروز هرگونه خوشحالی خودداری کردند، که این اقدام آنها نیز به عنوان یک موضع‌گیری اعتراضی تفسیر شد. برای همین هم اگرچه از سوی مسئولین توبیخ شدند اما مورد حمایت مردم قرار گرفتند.

آنها در همین رقابت‌های جام جهانی هم باز به نوعی سعی کردند صدای مردم باشند. موحد محمدپور پس از صعود به نیمه نهایی با انتشار یک استوری در اینستاگرام نوشت:

این زندگی به تک تک ما یک شادی از ته دل بدهکار است.

حمید بهزادپور هم پس از برد مقابل امارات در صفحه شخصی خود نوشت:

ما ۱۲ نفر برای ۸۵ میلیون ایرانی جان می دهیم. مبارک همه مردم کشورم...

امیرحسین اکبری هم بعد از کسب عنوان سومی عکسی در کنار همسرش منتشر کرد که نشان می‌دهد او با حجاب اختیاری در دبی حضور داشته و آقای اکبری هم مدال خود را بر گردن همسرش انداخته است.
او با این حرکت خود باردیگر به نوعی از زنان و جنبش زن، زندگی، آزادی حمایت کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

همین اتفاق‌ها باعث شد مردم عملکرد و رفتار بازیکنان این تیم را با ملی‌پوشان فوتبال قیاس کنند و آنها را از آنجایی‌که برای گرفتن حواله‌ خودروهای میلیاردی به مردم پشت کردند، تیم «جمهوری اسلامی» یا «میلی» بنامند و ساحلی‌بازان را تیم «مردمی» بدانند.

اضافه کردن پاداش به آیین‌نامه

در همین مسابقه‌های جام جهانی، سفر کاروان ساحلی‌بازان به امارات هم‌زمان شد با بازگشت کاروان فوتبال از قطر، دو تیمی که توسط یک فدراسیون اداره می‌شوند. فوتبالی‌ها در میدان آسیایی به رقابت پرداختند و به فینال صعود نکردند اما ساحلی‌بازان در جام جهانی حریفان بزرگ خود را سلاخی کردند و باز هم بحث پاداش‌ها مطرح شد.

سایت فوتبالی نوشت:

با توجه به سنت هر ساله وزارت ورزش و جوانان، به تیم هایی که روی سکوهای آسیایی و جهانی در هر سال می روند، در پایان سال، طی مراسمی پاداش های ویژه ای داده می شود. اما به صورت عجیبی، تیم ملی فوتبال ساحلی با یک قهرمانی آسیا و گرفتن یک سهمیه المپیک در لیست پاداش ها حضور ندارد.

اما از سوی وزارت ورزش اعلام شد بر اساس دستور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان قرار است رشته‌هایی نظیر مسابقات داخل سالن، جام‌جهانی فوتبال ساحلی و دیگر رشته‌های مشابه، به این آیین‌نامه افزوده شود.

هاشمی هم پیش از این در دیدار با ملی‌پوشان دوومیدانی با وعده دادن پاداش گفته بود:

جوایزی برای مدال‌آوران پیش‌بینی کردیم که به عزیزان تقدیم خواهد شد. ضمن اینکه از معاون ورزش قهرمانی خواستم با اصلاح آیین نامه قهرمانان، مدال آوران مسابقاتی مثل داخل سالن یا ساحلی نیز به این آیین نامه اضافه شوند.

ماسه‌هایی که استاندارد نیست

اما این تیم بیشتر از پاداش، نیاز به حمایت دارد؛ چراکه نشان داده در سطح جهان توانایی رقابت با حریفان قدر را دارد. بهزاد داداش‌زاده سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ساحلی معتقد است این تیم بیش از هر چیز نیاز به «ماسه‌های استاندارد» دارد، او می‌گوید:

ما به ماسه‌های استاندارد نیاز داریم. متاسفانه در ایران همیشه از ماسه‌های دریایی و کویر استفاده می‌کنیم و به خاطر همین رطوبت ماسه‌ها به پای بازیکنان می‌چسبد. اما در کشورهای دیگر از ماسه‌های استاندارد که الک شده، استفاده می‌کنند. یک فرآیند دارد و باید ۴۰-۳۰ سانتی متر باشد تا وقتی پا می‌زنی خیلی فرو نرود. یکی از دلایلی که تیم‌هایی مثل برزیل و تاهیتی راحت روی ماسه بازی می کنند و پاس می دهند، همین است.

آن‌گونه که داداش‌زاده می گوید نگاه مسئولان اگر به فوتبال ساحلی تغییر کند این تیم توانایی کسب مدال در المپیک را هم دارد. باید منتظر ماند و دید در آوردگاه پاریس این تیم مردمی چه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.