نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان «ناشادترین» کشور جهان شد، ایران در رتبه ۱۰۰

در خاورمیانه کویت، عربستان سعودی و امارات رتبه‌ای کمتر از ۳۰ دارند. لبنان، یمن، عراق و ایران اما در رتبه‌های انتهایی ایستادند.

افغانستان و لبنان، دو کشوری که یکی زیر سیطره طالبان است و دیگری درگیر با فساد و بحران اقتصادی «ناشادترین» کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ بودند و کشورهای حوزه اسکاندیناوی شادترین.

گزارش سالانه شادی که با حمایت سازمان ملل متحد و همکاری مؤسسه نظرسنجی گالوپ و دانشگاه آکسفورد انجام شد، فنلاند را شادترین کشور جهان معرفی کرد.

پژوهشگران در ارزیابی شاخص شادی شش مؤلفه تولید ناخالص داخلی، حمایت اجتماعی، فساد، بخشش، امید به زندگی سالم و آزادی را در پرسش از شهروندان بررسی کردند که بر اساس آن پس از فنلاند که برای هفتمین سال متوالی «شادترین» کشور جهان بود، دانمارک، ایسلند و سوئد و اسرائیل قرار داشتند.

این گزارش می‌گوید برای نخستین بار در ۱۰ سال اخیر ایالات متحده آمریکا و آلمان از فهرست ۲۰ کشور نخست خارج شده‌اند و به رتبه‌های ۲۳ و ۲۴ سقوط کرده‌اند.

افغانستان که بیش از دو سال است بار دیگر طالبان بر آن سیطره دارند در رتبه آخر ۱۴۳ کشور مورد ارزیابی قرار گرفت و بالاتر از آن لبنانِ درگیر با بحران اقتصادی و فساد گسترده ایستاد. رتبه ایران نیز ۱۰۰اعلام شد.

ایران در سال‌های اخیر با بحران اقتصادی فزاینده و خیزش‌های متوالی روبه‌رو بود. سرکوب خشن خیزش‌ها و مزمن شدن بحران اقتصادی موجب افزایش میل به مهاجرت از ایران شده است؛ موضوعی که حتی مقام‌های دولتی نیز اذعان دارند و نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهند.

افزایش نزاع‌ خیابانی و نرخ خودکشی از دیگر پدیده‌های اجتماعی در ایران طی سال‌های اخیر هستند که موجب هشدار «کارشناسان اجتماعی» نسبت به عمیق و گسترده‌تر شدن بحران‌های اجتماعی شده‌اند. مقام‌های دولتی نرخ اقدام به خودکشی را پنهان می‌کنند اما خبرهای متعددی از اقدام به خودکشی کارگران، دانش‌آموزان و قشرهای فقیر جامعه در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

در منطقه موسوم به خاورمیانه، علاوه بر اسرائیل که به گفته این گزارش در جایگاه پنجم قرار دارد، کویت (۱۳) تنها کشور در جمع ۲۰ کشور نخست بود. امارات متحده عربی (۲۲) و عربستان سعودی (۲۸) نیز در جمع ۳۰ کشور نخست قرار گرفتند. عراق که پس از سقوط صدام حسین و اشغال نظامی به دست ایالات متحده آمریکا و متحدانش به میدان جنگ و درگیری گروه‌های داخلی و نیروهای نیابتی ایران و آمریکا بدل شده است در رتبه ۹۲ قرار داد. یمن، دیگر کشور درگیر با جنگ داخلی و نیابتی است که با رتبه ۱۳۳ در جمع ده کشور آخر ایستاده است.

روسیه و اوکراین دو کشور دیگر که بیش از دو سال است در جنگ هستند هم به ترتیب در رتبه‌های ۷۲ و ۹۰ قرار گرفتند.

این گزارش ضمن اینکه می‌گوید نسل جوانتر احساس شادی بیشتری دارد تا نسل مسن، اما تأکید دارد که این وضعیت در همه جای جهان یکسان نیست. به عنوان نمونه در ایالات متحده آمریکا در گروه سنی بالاتر از ۶۰ سال، این کشور در رتبه دهم قرار دارد اما در گروه سنی زیر ۳۰ سال به رتبه ۶۲ سقوط کرده است.

توضیح: در خبر اولیه رتبه ایران و عراق اشتباه نوشته شده بود. ایران در رتبه ۱۰۰ و عراق در رتبه ۹۲ قرار دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.