ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی‌رضا روشن، از دراويش زندانی، برنده جایزه ادبی در فرانسه شد

علی‌رضا روشن از دراویش گنابادی

علی‌رضا روشن از دراویش گنابادی که در زندان اوین به‌سر می‌برد، برنده جايزه شعر مقاومت آندره ورده (André Verdet) فرانسه شد.

علی‌رضا روشن هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به‌سر می‌برد

به گزارش سايت مجذوبان نور، داوران اين جايزه روز پنج‌شنبه ۹ خردادماه (۳۰ ماه مه) علی‌رضا روشن را با پنج رأی موافق از هشت رأی، برنده جايزه آندره ورده اعلام کردند.

آندره ورده، شاعر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی که در سال ۲۰۰۴ درگذشت از دوستان نزديک نقاشان و شاعران معروفی چون پابلو پيکاسو، خوان ميرو، پل الوار و ژاک پره‌ور بود. وی در جنگ جهانی دوم به نهضت مقاومت فرانسه پيوست و در سال ۱۹۴۴ توسط گشتاپو آلمان نازی دستگير و به اردوگاه آشويتس منتقل شد. ورده در سال ۱۹۴۵ آزاد شد اما هيچگاه مُهری را که از زمان اردوگاه‌های فاشيستی بر دست داشت پاک نکرد.

روی جلد مجموعه شعر علی‌رضا روشن

سايت آندره ورده، به‌نقل از ژان ـ رستُم ناصر (Jean-Restom Nasser) مترجم شعرهای علی‌رضا روشن که خود وبلاگ‌نويس و عکاس است، نوشته است: "ما علی‌رضا روشن را در اینترنت پیدا کردیم. او هیچگاه به انتشار شعرهایش فکر نکرده بود، مطالبی که روزانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ دنبال‌کننده داشت، از پشتکار قوی وی در خلق محصولات ادبی حکایت می‌کرد".

نخستين مجموعه شعر علی‌رضا روشن با عنوان "تا تو چند شعر؟" به‌تازگی توسط ژان ـ رستُم ناصر به زبان فرانسوی ترجمه و در فرانسه منتشر شده است.

ژان ـ رستُم ناصر، به‌نمایندگی از سوی علی‌رضا روشن در جشن اهدای جايزه شعر مقاومت آندره ورده که در روز یکشنبه ۲۲ ژوئن برگزار شد، شرکت کرد.

ديگر نامزد دريافت اين جايزه نيز گروس عبدالملکیان، شاعر و نويسنده ايرانی و مسئول بخش شعر انتشارات چشمه در تهران بود.

علی‌رضا روشن هم‌اکنون با حکم یک سال حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی" در بند ۳۵۰ زندان اوین به‌سر می‌برد. وی به دلیل فعالیت در سایت مجذوبان نور، پایگاه خبری دراویش، به همراه ۹ نفر دیگر از مدیران و همکاران این سایت زندانی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.