ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رسانه‌های اسرائیلی: حمله متقابل اسرائیل قریب‌الوقوع نیست

بنا به گزارش جروزالم پست، رهبری اسرائیل درباره‌ی پاسخ‌گویی به ایران مصمم است اما این پاسخ به نحوی خواهد بود که منجر به بروز جنگی منطقه‌ای نشود.

روزنامه‌ی اسرائیلی جروزالم پست و دیگر رسانه‌های اسرائیلی در پایان سه‌شنبه شب ۲۸ فروردین / ۱۶ آوریل گزارش دادند که کابینه‌ی جنگ اسرائیل بر سر نحوه‌ی پاسخ به ایران به نتیجه رسیده اما هنوز در مورد زمان آن مطمئن نیست.

این روزنامه نوشت که نحوه‌ی پاسخ برگزیده هم می‌تواند در آینده بسته به شرایط تغییر کند.

بنا بر این گزارش، رهبری اسرائیل درباره‌ی پاسخ‌گویی به ایران مصمم است اما این پاسخ به نحوی خواهد بود که منجر به بروز جنگی منطقه‌ای نشود.

همزمان رسانه‌های اسرائیلی گزارش داد که هرتزل لوی (هالِوی) رئیس ستاد ارتش اسرائیل تلویحاً گفته حمله‌ی اسرائیل به ایران قریب الوقوع نیست.

لوی در بازدید از شماری از سربازان اسرائیلی در پدافند هوایی «پیکان» گفت:

ما در حال برقراری سیاست جبهه‌ی خانگی هستیم تا دست کم شهروندان این هفته‌ی عید پسح [مربوط به روایت نجات قوم یهود از سلطه برده‌دارانه فرعون] را در نوعی روال عادی بگذرانند، زیرا کاملا به شما و آمادگی‌تان اعتماد داریم.

هفته عید پسح بین ۲۲ تا ۳۰ آوریل است.

پیش از این، هرتزل هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفته بود که پرتاب بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد از ایران به خاک اسرائیل «با پاسخ روبه‌رو خواهد شد» اما جزئیاتی در این‌باره ارائه نکرد.

شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز نیز به نقل از چند مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده، نوشته است که پاسخ اسرائیل ممکن است «قریب‌الوقوع» باشد اما «مقیاسی محدود» خواهد داشت. این مقام‌های آمریکایی به ان‌بی‌سی نیوز گفته‌اند که پاسخ نظامی اسرائیل «به احتمال زیاد» شامل حملاتی به نیروهای نظامی ایرانی و نیروهای نیابتی مورد حمایت جمهوری اسلامی «در بیرون از ایران» خواهد بود.

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل نیز از چندین کشور جهان خواست با تحریم‌ها «تهاجمی سیاسی علیه ایران» ترتیب دهند. کاتس در حساب ایکس (توییتر سابق) خود نوشت:

صبح امروز نامه‌هایی به ۳۲ کشور فرستادم و با ده‌ها وزیر خارجه و رهبر سیاسی در جهان صحبت کردم و خواستم تحریم‌هایی بر پروژه موشکی ایران اعمال و [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی] یک سازمان تروریستی اعلام شود.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا گفت که واشنگتن از تحریم‌ها استفاده و با متحدانش همکاری خواهد کرد تا «فعالیت‌های بدخواهانه و بی‌ثبات‌کننده» ایران را مختل کند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه یک نشست ویدیویی درباره خاورمیانه برنامه‌ریزی کردند.

پاییز گذشته، آلمان به همراه فرانسه و دیگر شرکای اتحادیه اروپا برای تمدید تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران که تولید پهپادها را هدف قرار می‌داد، تلاش کرد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه یک نشست ویدیویی درباره خاورمیانه برنامه‌ریزی کردند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت اکنون چندین عضو اتحادیه اروپا وعده داده‌اند که دوباره به تمدید تحریم‌ها نظر خواهند کرد. بربوک روز سه‌شنبه سریع به اسرائیل رفت تا درباره چگونگی جلوگیری از تشدید تنش‌ها با مقامات این کشور گفت‌وگو کند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه گفت که گروه هفت کشور صنعتی جهان در حال کار بر روی بسته‌ای از اقدامات علیه ایران است. ایتالیا که ریاست گروه ۷ را برعهده دارد، پیشنهاد کرده است که تحریم‌های جدید افراد را هدف قرار دهد.

رویترز به‌نقل از برخی تحلیلگران نوشته است که به‌دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت و خشم خریدار اصلی چین، دولت جو بایدن بعید است به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران باشد.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، پکن پس از تماس وزیران خارجه چین و ایران گفت معتقد است جمهوری اسلامی می‌تواند «به‌خوبی از پس اوضاع برآید و از آشفتگی بیشتر منطقه در امان باشد» و در همین حال از حاکمیت خود محافظت کند.

روسیه از انتقاد علنی از متحد خود ایران خودداری کرده، اما نسبت به تشدید بیشتر تنش‌ها هشدار داده است.

فرانک مک‌کنزی، ژنرال بازنشسته و رئیس سابق ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در نشستی در «مؤسسه یهودی امنیت ملی آمریکا» در واشنگتن به ابعاد مختلف حمله ایران به اسرائیل پرداخت.

مک‌کنزی با اشاره به این‌که حمله ایران «اقدامی حداکثری» بود گفت که ایران حدود ۱۵۰ موشک بالستیک دوربُرد با توانایی رسیدن به خاک اسرائیل را داشت که به نظر می‌رسد بخش بزرگی از این ذخایرش را در حمله اخیر استفاده کرده باشد.

این مقام نظامی بازنشسته همچنین افزود که ایالات متحده و متحدانش در منطقه می‌توانند ردیابی کنند که ایران چه زمانی موشک‌های بالستیکش را از انبار بیرون می‌آورد و روی پرتابگرها قرار می‌دهد. او در این رابطه گفت: «وقتی ایران موشک‌هایش را شلیک می‌کند، حسگرهای فضایی عمیق فوراً آن را تشخیص می‌دهند.»

واکنش‌های رهبران سیاسی

سه‌شنبه چند رهبر اروپایی نسبت به خطرات جنگ ایران و اسرائیل هشدار دادند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایستگاه رادیویی اسپانیایی اوندا سرو گفت: «ما لب پرتگاهیم و باید از آن دور شویم. باید ترمزها را فشار دهیم و دنده را عوض کنیم.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و وزیر خارجه بریتانیا، دیوید کامرون نیز اشارات مشابهی کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار خویشتنداری شد.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز گفت کشورش به صحنه جنگ بین اسرائیل و ایران تبدیل نخواهد شد. او همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا نسبت به خطرات ورود منطقه به چرخه جدید خشونت که امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند، هشدار داد.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن هم روز سه‌شنبه به جامعه بین‌المللی هشدار داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با تشدید رویارویی با ایران می‌خواهد توجه جهانیان را از غزه دور کند.

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که اردن در حملات شنبه گذشته ایران به اسرائیل در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران به اسرائیل کمک کرد.

وزیران خارجه ژاپن و جمهوری اسلامی نیز با یکدیگر تماس تلفنی گرفتند. در این تماس، یوکو کامیکاوا، وزیر خارجه ژاپن از همتای ایرانی‌اش، حسین امیرعبداللهیان خواستار تضمین «امنیت دریانوردی» در آب‌های منطقه شد.

امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی نیز گفت جمهوری اسلامی به‌دنبال گسترش تنش در منطقه نیست.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران هم در گفت‌وگوی تلفنی با امیر قطر بار دیگر حمله به اسرائیل را بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد «مشروع» دانست و افزود: «کوچکترین اقدام علیه منافع ایران قطعاً با پاسخی سهمگین، گسترده و دردناک علیه همه عاملان آن مواجه خواهد شد.»

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دوشنبه شب به تلویزیون دولتی ایران گفته بود:

در صورت تکرار خطای دیگر باید انتظار داشته باشند که ضربه‌ای سخت‌تر، سریع‌تر و فوری‌تر خواهند خورد. باید بدانند که ۱۲ روز مهلت نخواهند داشت. پاسخی که دریافت می‌کنند مقیاس و سنجش آن روز و ساعت نیست بلکه ثانیه خواهد بود.\nسردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز در سخنانی خطاب به کشورهای غربی هشدار داد که اگر هر کس «پایش را از گلیمش درازتر کند»، حکومت ایران «پاهایش را قدرتمندتر از پاسخ قبلی به اسرائیل» قطع خواهد کرد.

محمد خاتمى، رئیس جمهوری دوران اصلاحات در ایران نیز از حملات پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل حمایت کرد و گفت این حملات «در چارچوب مقررات روشن و مناسبات قانونی بین‌المللی صورت گرفت.»

خاتمی که در جمع مشاوران خود سخن می‌گفت، افزود:

در عملیات ایران هدف قرار نگرفتن مناطق مسکونى و اقتصادى کاملاً مراعات شد و پهپادها و به‌خصوص موشک‌های ایران از گنبد آهنین اسرائیل و پوشش چندلایه بازدارنده فوق‌العاده پرهزینه آمریکا و بعضى کشورهاى اروپایى و منطقه‌ای براى دفاع از اسرائیل عبور کردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیگانه

    چطوره منم ی خاکی بریزم عصر جمعه همین هفته ای که پیش رو داریم !!