ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات سراسری هند آغاز شد

بیش از ۹۶۸ میلیون نفر واجد شرایط رأی‌دهی در انتخابات هفت مرحله‌ای هند هستند که بیش از ۱۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. نظرسنجی‌ها پیروزی حزب حاکم تحت رهبری نارندرا مودی و متحدان آن را پیش‌بینی می‌کنند.

جمعه ۳۱ فروردین / ۱۹ آوریل مردم هندوستان پای صندوق‌های انتخابات سراسری رفتند که تا اول ژوئن / ۱۲ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

انتظار می‌رود ۹۶۸ میلیون نفر ۵۴۳ نماینده مجلس سُفلی را انتخاب کنند که این تعداد واجد شرایط شرکت در انتخابات بیشتر از مجموع جمعیت ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه است. در این انتخابات حدود یک میلیون شعبه رأی‌گیری وجود دارد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در مرحله نخست انتخابات هفت مرحله‌ای این کشور، از رأی‌دهندگان خواست تا «با شرکت گسترده از حق رأی خود استفاده کنند»، به‌ویژه جوانان و کسانی که برای اولین بار رأی می‌دهند. او در شبکه اجتماعی ایکس افزود «هر رأی و هر صدایی مهم است».

حزب کنگره، حزب اصلی اپوزیسیون نیز به نوبه خود در شبکه اجتماعی ایکس به رأی‌دهندگان یادآوری کرد که «رأی آن‌ها می‌تواند به تورم، بیکاری، نفرت و بی‌عدالتی پایان دهد». این حزب تأکید کرد که مردم «حتماً» رأی دهند و «رأی‌دادن را فراموش نکنند».

آراء سراسر کشور در ۴ ژوئن شمارش شده و نتایج نیز معمولاً در همان روز اعلام می‌شود.

نارندرا مودی، پیروز احتمالی

به‌نظر می‌رسد نارندرا مودی، نخست‌وزیر ناسیونالیست هندو، در رویارویی با مخالفان ضعیف خود، تقریباً از پیروزی در انتخابات مطمئن است. او پس از دو دوره، که طی آن هند نفوذ دیپلماتیک و وزن اقتصادی خود را افزایش داد، همچنان محبوب است. نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو مستقر در واشنگتن در سال ۲۰۲۳ نشان داد که تقریباً ۸۰ درصد از هندی‌ها به نارندرا مودی نگاه مثبتی دارند.

نارندرا مودی با حزب ناسیونالیست بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) پیش از این دو پیروزی قاطع در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ با بازی بر روی احساسات مذهبی رأی‌دهندگان هندو داشته است.

او امسال معبد بزرگی را در شهر ایودیا افتتاح کرد که به «رام» خدای هندو اختصاص داشت. این معبد در محل مسجدی با قدمت چند صد ساله ساخته شد که توسط متعصبان هندو ویران شده بود. این رویداد که از سوی هواداران او برجسته شد، از پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای در سراسر هند بهره برد.

نارندرا مودی خطاب به هزاران نفری که در این مراسم گرد آمده بودند، از جمله سلبریتی‌های سینمای هند و ستاره‌های ورزش کریکت، گفت: «ملت در حال ایجاد تاریخ نوینی است».

تحلیلگران سیاسی نیز پیشاپیش او را در برابر ائتلافی از احزاب اپوزیسیون که هنوز نامزد اصلی خود را برای پست نخست‌وزیری معرفی نکرده‌اند، پیروز می‌دانند.

«پولی برای تبلیغات نداریم»

موقعیت نارندرا مودی با چندین پرونده قضایی علیه مخالفانش تقویت شده است.

مقامات مالیاتی هند به دلیل اختلاف در اعلام میزان درآمد حزب کنگره، حزب اصلی اپوزیسیون از پنج سال پیش به این سو، حساب‌های بانکی این حزب را از ماه فوریه مسدود کرده‌اند.

راهول گاندی، رهبر حزب کنگره در ماه مارس هشدار داد: «ما پولی برای تبلیغات نداریم، نمی‌توانیم از نامزدهای خود حمایت کنیم. توانایی ما برای مبارزه در کارزار انتخاباتی آسیب دیده است.»

راهول گاندی ۵۳ ساله که پدر، مادربزرگ و پدربزرگش همگی نخست‌وزیر هند بودند، سال گذشته پس از محکومیت به اتهام افترا برای مدت کوتاهی از پارلمان کنار گذاشته شد.

او با سازماندهی دو راهپیمایی در سراسر کشور به دنبال نزدیک شدن به مردم بود. اما پس از دو شکست متوالی مقابل نارندرا مودی، هیچ نشانه‌ای از موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌های او برای تضعیف محبوبیت مودی وجود ندارد.

راهول گاندی دولت را به عقب‌نشینی از دستاوردهای دموکراتیک کشور متهم می‌کند و از توسل‌ آن به مذهب اکثریت هندی‌ها انتقاد می‌کند که به‌گفته او به ضرر اقلیت‌های مهم از جمله ۲۱۰ میلیون هندی مسلمان است که نگران آینده‌ خود هستند.

انجمن حقوق بشری سیویکوس چهارشنبه ۲۹ فروردین / ۱۷ آوریل در گزارشی اعلام کرد که اقدامات نارندرا مودی با «الگویی از سرکوب با هدف تضعیف دموکراسی و جامعه مدنی» همراه بوده است.

حزب کنگره تنها سایه‌ای از گذشته خود است

حزب کنگره، که تقریباً چندین دهه پس از استقلال هند بر کشور حکومت می‌کرد، سایه‌ای از گذشته خود است و تنها در سه ایالت از ۲۸ ایالت کشور حکومت می‌کند. این حزب در انتخابات سراسری ائتلافی با بیش از ۲۰ حزب با عنوان اتحاد فراگیر توسعه ملی هند (ائتلاف «هند») تشکیل داده است تا با

 رهبران آن ائتلافی را با بیش از بیست حزب منطقه‌ای تشکیل دادند تا با حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) که سخاوتمندانه تأمین مالی می‌شوند، مقابله کنند.

اما این ائتلاف درگیر اختلاف‌هایی بر سر توافق‌هایش درباره تقسیم کرسی‌هاست و یکی از رهبرانش نیز به جبهه دولت پیوست.

ائتلاف «هند» دولت نارندرا مودی را متهم می‌کند که برای خنثی کردن برخی از رهبران اپوزیسیون، مانند آرویند کجریوال، وزیر ارشد دهلی، از اقدامات قضایی استفاده می‌کند. کجریوال در ماه مارس دستگیر شد و در حال حاضر در بازداشت به‌سر می‌برد، حزب او «حزب عام آدمی» (مردم معمولی) متهم به دریافت رشوه در ازای اعطای مجوزهای تولید الکل به شرکت‌های خصوصی شده است. به‌غیر از کجریوال دو تن دیگر از رهبران این حزب نیز به اتهام فساد بازداشت شده‌اند.

در دوران دولت نارندرا مودی، هند بالاتر از بریتانیا، قدرت استعماری سابق، به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد و به‌رغم هشدارهای مدافعان حقوق بشر در مورد کاهش آزادی مطبوعات در هند، کشورهای غربی برای مبارزه با نفوذ فزاینده چین، رقیب بزرگ غرب در این منطقه، در نزدیکی به هند عجله می‌کنند.

از زمان به قدرت رسیدن نارندرا مودی در سال ۲۰۱۴، هند در رتبه‌بندی گزارشگران بدون مرز (RSF) از آزادی مطبوعات در جهان ۲۱ پله سقوط کرده است و در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۶۱ قرار دارد.

به‌گفته «خانه آزادی» روزنامه‌نگاران و کسانی که اقدامات دولت نارندرا مودی را زیر سوال می‌برند به‌طور روزافزونی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. «خانه آزادی»، هند را در طبقه‌بندی «تا حدی آزاد» قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.