ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

‌ده‌ها کشته در تیراندازی مقابل محل نگاهداری مرسی

تیراندازی در برابر مقر گارد ریاست جمهوری مصر به کشته شدن دستکم سی هوادار اخوان‌المسلمین انجامید. حزب اسلام‌گرای نور در اقدامی واکنشی از مذاکرات انتخاب نخست وزیر موقت کنار کشید.

خشونت‌های تازه در صبح دوشنبه، هشتم ژوییه، شهر قاهره را به لرزه در آوردند. تحصن هواداران اخوان‌المسلمین در برابر مقر گارد ریاست جمهوری که مرسی در آن نگاهداری می‌شود، به تیراندازی و کشته شدن ۴۲ تن انجامید.

مقامات ارتش اعلام کرده‌اند که تظاهرکنندگان مسلح بوده و با بالا رفتن از دیوار پادگان، قصد حمله به این مقر را داشته‌اند. حزب اسلام‌گرای نور در اقدامی واکنشی از مذاکرات انتخاب نخست وزیر موقت کنار کشید.

شمار دقیق کشتگان هنوز روشن نیست. یک مقام وزارت بهداری مصر می‌گوید که تعداد قربانیان سی و چهار نفر است اما سخنگوی اخوان‌المسلمین به خبرگزاری رویترز گفته که حداقل سی و هفت نفر در این میان کشته شده‌اند.

مقامات ارتشی می‌گویند یک افسر گارد در حمله اخوان‌المسلمین کشته و چهل سرباز مجروح شده‌اند. آنها تعداد تظاهرکنندگان کشته شده را پنج نفر اعلام کرده‌اند.

منتفی شدن نخست وزیری البرادعی

شنبه ۶ ژوئیه، یک روز پس از جمعه خونینی که طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر، کوشیدند در آن قدرت خود را در خیابان به نمایش بگذارند، رسانه‌ها اعلام کردند که محمد البرادعی، به عنوان نخست وزیر موقت معرفی شده است. او، که لیبرال خوانده می‌شود و از تجربه دیپلماتیک فراوانی برخوردار است، از جمله به عنوان دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در رأس اِئتلافی از نیروهای سکولار قرار دارد، نیروهایی که با آمیزش دین و دولت مخالف هستند.

محمد البرادعی

در شب یکشنبه، این موضوع که محمد البرادعی عهده‌دار سمت نخست‌وزیری شده است، تکذیب شد. احمد المسلمانی، مشاور رسانه‌ای عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت منصوب شده از طرف نظامیان، ضمن تکذیب این خبر گفت که البرادعی منطقا به عنوان کاندیدای نخست‌وزیری مطرح است و مذاکره با او در جریان است. به این ترتیب هنوز تکلیف دولت موقت نامشخص است.

خبر نخست‌وزیری البرادعی، از طرف نیروهای طرفدار سرنگونی محمد مرسی استقبال شد. طرفداران مرسی، در درجه نخست اخوان المسلمین، علیه البرادعی و گرفتن مسئولیت نخست‌وزیری از طرف او موضع گرفتند. مخالفت تند حزب سلفی "نور" با البرادعی پربازتاب بوده است.

گفته می‌شود عدلی منصور، رئیس‌جمهور منصوب شده مصر، انتخاب البرادعی را در آخرین لحظه و زیر فشار حزب نور رد کرده است. منیر فخری عبدالنور، یکی از رهبران حزب مخالف الوفد به آسوشیتدپرس گفته است مقاومت حزب نور باعث تغییر نظر رئیس‌جمهور شد.

یک سخنگوی عدلی منصور گفته است مذاکرات در این‌باره همچنان ادامه دارد. محمد البرداعی نماینده سکولارهای لیبرال و چپ مصر محسوب می‌شود.

در روز شنبه، شهرهای بزرگ مصر شاهد درگیری موافقان و مخالفان مرسی بود. درگیری‌ها چشمگیر بودند اما به شدت درگیری‌های روز پیشتر نبودند. در روز جمعه (۵ ژوئیه) گروه‌هایی از طرفداران و مخالف رئیس جمهور برکنار شده مدام با هم درگیر شدند. درگیری‌ها بیشتر در قاهره بود، آن هم در اطراف میدان تحریر، به ویژه در محور پل ششم اکتبر.

ارتش در روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که تظاهرات آرام خیابانی را تحمل خواهد کرد. سربازان در مواردی به روی طرفداران مرسی آتش گشودند. در درگیری‌‌های جمعه و شب شنبه دست کم ۳۶ نفر کشته شده‌اند که از میان آنها ۱۶ نفر گلوله خورده‌اند. تعداد زخمیان بیش از ۱۱۰۰ تن برآورد می‌شود. اسکندریه، پس از قاهره، ناآرام‌ترین شهر مصر در روز جمعه بوده است.

طرفداران مرسی پس از نماز جمعه به خیابان‌ها ریختند. تظاهرات روز جمعه اوج قدرت‌نمایی اخوان المسلمین تلقی می‌شود. ارزیابی از این قدرت‌نمایی به نفع اخوان المسلمین نیست. به نظر می‌رسد که آنان نمی‌توانند با بسیج خیابانی مرسی را به قدرت برگردانند. فشار بر اخوان المسلمین فزونی گرفته و کانال‌های تلویزیونی و برخی رسانه‌های وابسته به آنها بسته شده‌اند.

انفجار در خط لوله گاز مصر به اردن

در این میان و در روز یکشنبه هفتم ژوییه، شبه نظامیان افراطی برای چندمین مرتبه پس از سقوط حسنی مبارک،  خط لوله گاز مصر به اردن در شبه جزیره سینا را منفجر کردند.  شدت این انفجار به حدی بود که شعله های آتش تا شعاع پنجاه کیلومتری قابل رویت بود. مقامات امنیتی می‌گویند کسی در این انفجار آسیبی ندیده و حریق مهار شده است.

آخرین بار، در ژوییه سال گذشته بود که این خط لوله مورد حمله قرار گرفت. هنوز روشن نیست که سوءقصد اخیر واکنشی به تحولات جاری مصر و برکناری رییس جمهور اسلامگرای این کشور بوده یا نه.  در حملات پیشین، گروه‌های اسلامگرا مسئولیت انفجارها را بر عهده گرفته بودند.

هواداران مسلح محمد مرسی، در روز جمعه پنجم ژوییه، به مقر فرمانداری شهر العریش حمله ور شده بودند. به نقل از گزارشگر خبرگزاری فرانسه، این مقر در روز شنبه  ششم ژوییه نیز همچنان تحت اشغال هواداران مرسی قرار داشت. در این روز، یک کشیش قیطی نیز به دست افراطیون به قتل رسید.

احتمال گرایش طرفداران اخوان المسلمین به افراطی‌گری

ارتش مصر با صدور بیانیه شدیداللحنی به کسانی که دست به آشوب می‌زنند، هشدار داده است. بیانیه می‌گوید که ارتش با آزادی بیان مخالف نیست، اما خشونت و تخریب زیرساخت‌های نظامی را تحمل نخواهد کرد. دادستانی جنوب قاهره نیز اعلام کرده است که حکم بازداشت چهار تن از رهبران اخوان المسلمین را به مدت ۱۵ روز تمدید کرده است. خیرت الشاطر، معاون دبیر کل، محمد مهدی عاکف، دبیرکل سابق، محمد سعد الکتاتنی، رئیس حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین و محمد رشاد بیومی، از جمله رهبران بازداشت شده اخوان المسلمین هستند.

در همین حال تلاش می‌شود که به اخوان المسلمین تضمین داده شود که آنان از روندهای سیاسی برای رفع بحران و بازسازی ساختارهای قانونی کنار گذاشته نمی‌شوند. محمد البرادعی، سخنگوی جبهه نجات ملی، گفته است که او و همراهانش با کنار گذاشتن هیچ نیروی سیاسی‌ای از روند رفع بحران موافق نیستند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده است که در مصر برای حل بحران باید از اقدام‌های تلافی‌جویانه پرهیز شود؛ به گفته او روا نیست که جریان‌های سیاسی عمده از مشارکت در روند‌های سیاسی بازداشته شوند.

ادامه تظاهرات در روز یکشنبه

موافقان و مخالفان محمد مرسی، شامگاه یکشنبه هفتم ژوییه نیز در خیابان‌های قاهره به تظاهرات ادامه دادند. صدها نفر از هواداران اسلامگرایان جاده منتهی به فرودگاه قاهره را مسدود کردند. گروه کثیر دیگری هم در برابر مسجد رابع العدویه، دانشگاه قاهره و مقر گارد جمهوری جمع شدند.

هزاران نفر از مخالفان مرسی نیز در میدان تحریر و مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند. اسکندریه و شهرهای دیگر مصر نیز صحنه تظاهرات مشابه اسلامگرایان و سکولارها بوده‌اند.

با این همه و به گزارش رسانه‌ها، اجتماعات روز یکشنبه نسبت به تظاهرات روز جمعه و شنبه در قاهره آرام‌تر و خلوت‌تر بوده است.

به نظر نمی‌رسد که  اخوان المسلمین بتوانند با بسیج خیابانی مُرسی را به قدرت برگردانند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    برخی چنان از سائقه روانی نفرت پر شده اند و اگاهی ایشان چنان از بن مایه های نفرت شکل می گیرد که حتی واقعیت را واژگونه می بینند و دیگران را به هواداری از دیکتاتورها متهم می کنند در حالیکه پایه نگرش توتالیتریستی همین سائقه روانی نفرت است که هر کس را بگزد به دوار بدل می کند .نیچه چنین گفت زرتشت . در ترکیه هواداران محیط زیست بحق در مقابل نابودی پارکی ایستادند که سالها برپا ایستاده بود و سپس سایر تظاهر کنندگان سکولاردر مقابل دولتی که دخالتگری اسلامی را در زندگی مردم گسترش داد ه است . مگر اینکه تظاهر کنندگان ترک را عروسک کوکی ایران بدانیم !!. در مصر گسترش اسلام گرایی از سوی اخوان و کودتای ارتش به سرنگونی دولت بر امده در انتخابانات انجامیده است مگر اینکه به باور بعضی ارتش مصر نوکر دولت ایران باشد که دولت بر امده از انتخابات را سرنگون کرده باشد .!! در سوریه حاکمیت جنایتکار سکولار اسد اسلامگرایان تروریست ایحاد کننده بحران و دولت ایران و از ان سو عربستان سعودی و قطر اتش بیار معرکه شده اند مگر اینکه باور کنیم " کار کار حکومت ایران است" با الگو برداری از ان نگرش معرف "کار کار انگلیس هااست" توتالیتر از چپ تا راست به معنی تک پایه دیدن وقایع است در حالیکه باور به جهان باز به معنی این است که هر واقعه ای دلایل گوناگون دارد و اثرات گوناگونی بدنبال می اورد . نفرت پایه مطلق گرایی و چشم بندی است که حقایق را می پوشاند. و باید به همان حرف نیچه باز گشت "شاهباز حقیقت هرگز بر ساعد هیچ مطلق انگاری ننشست "

  • hamidi

    برادر شاهد که مثل حکومتت هر عقیده مخالف را روانی میدانی ! همان حکومت شما با پشتیبانی از اسد جنایتکار و اعزام نیرو و پول باعث جنگ داخلی  در سوریه شد و  حالا هم  در تر  ترکیه و  مصر با ایجاد تنش میخواهد دولتهای بر آمده از انتخابات واقعی را  سرنگون کند تا بمب اتمی اش را بسازد. 

  • شاهد

    برخی عاشقانه - که عشق و نفرت دو وجه یک انگیزش روانی هستند-- می خواهند نه فقط مصر بلکه ایران نیز سوریه شود . اینان چنان در کینه می سوزند که همه مخالفان جنگ را دوست جمهوری اسلامی می دانند و می خوانند ! اینان از سانقه های روانی خویش پیروی می کنند تا از عقل تفسیر گر سیاسی ! اما عاقلان را اشاره ای بس است و چه خوش که این اشاره از سوی بنیانگذار فلسفه سیاسی مدرن باشد . "انگاه که خطر حمله خارجی یا جنگ داخلی در افق عیان است .سیاستمدار به کنج عافیت می نشیند و دورانی را به بطالت می گذراند" نیکولو ماکیاولی

  • hamidi

    اگر البرادعی دوست جمهوری اسلامی رهبر سکولارها ! میباشد بهتر است تا جنگ داخلی نشده مبارک را برگردانند.

  • saiid

    مصر هم به سرنوشت سوریه تبدیل میشود.