ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه تظاهرات و تحصن علیه جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا- دستگیری معترضان در تگزاس و کالیفرنیا

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به دانشگاه کلمبیا رفت، معترضان را رادیکال‌های بی‌قانون خواند و هو شد. در تگزاس و کالیفرنیا مسئولان دانشگاه ،پلیس را برای برخورد با معترضان فراخواندند.

کمپین دانشگاهیان علیه جنگ غزه در آمریکا روز گذشته هم ادامه داشت. دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را که روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت/ ۲۴ آوریل به آنجا رفته بود هو کردند. دانشگاه کلمبیا نخستین فضای دانشگاهی در آمریکا بود که در دور جدید کمپین ضد جنگ با تظاهرات و تحصن دانشگاهیان روبه‌رو شد.

حضور مایک جانسون از چهره‌های راست‌گرای کنگره در این نقطه با اعتراضاتی همراه شد. دانشگاه کلمبیا هم مذاکرات برای پایان دادن به تحصن معترضان را تمدید کرد.

دیدار جانسون از پردیس منهتن، به گفته او برای حمایت از دانشجویان یهودی بود که «توسط برخی تظاهرکنندگان ضد اسرائیلی مرعوب شده بودند». حضور رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اندکی پس از آن انجام شد که دانشگاه مهلت مذاکره با معترضان را تا ۴۸ ساعت یعنی صبح روز جمعه تمدید کرد تا به توافقی برای برچیده‌شدن چادر معترضان در محوطه این پردیس دست یابند.

جانسون یک سخنرانی هم در این دانشگاه انجام داد که خشم معترضان را بیشتر برانگیخت. او بر پله‌های کتابخانه دانشگاه کلمبیا گفت:

چون (دانشگاه) کلمبیا به این رادیکال‌های بی‌قانون و آژیتاتورها اجازه داده است تا مسلط شوند، ویروس یهودستیزی در سایر دانشگاه‌ها گسترش یافته است. این‌ها دانشگاه‌هایی هستند که توان اعمال نظم و انضباط را ندارند.

جانسون که جایگاهش به عنوان رئیس مجلس نمایندگان از سوی جمهوری‌خواهانی محافظه‌کارتر و رادیکال‌تر از خودش در معرض تهدید است، می‌دانست باید انتظار فوران خشم دانشجویان در محوطه دانشگاهی را داشته باشد که به عنوان سنگر لیبرال‌ها شناخته می‌شود.

در کشوری که از نظر سیاسی قطبی شده، محافظه‌کاران و راست‌های افراطی در تلاش‌اند با نمایش خود به عنوان شوالیه‌های مبارزه علیه جریان‌های چپ و لیبرال خود را نزد طرفدارانشان محبوب کنند و جایگاه سیاسی و مناصبشان از این رهگذر بیمه شود.

به گفته دانشجویانی که در پردیس دانشگاه کلمبیا حضور داشتند، جانسون قبل از کنفرانس مطبوعاتی خود با حدود ۴۰ دانشجوی یهودی در محوطه دانشگاه ملاقات کرد. آن‌ها با استناد به شهادت دانشجویان یهودی که می‌گفتند «روی آنها آب دهان انداخته شده و صلیب شکسته روی دیوارها کشیده شده است»، به رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفتند که از آمدن به محوطه دانشگاه می‌ترسند.

دانشجویان حاضر در تحصن می گویند که اعتراض آنها مسالمت‌آمیز بوده است و افرادی که با جنبش آنها ارتباطی ندارند مقصر هر گونه درگیری و تنش در خارج از دانشگاه هستند.

اما در برخی از دانشگاه‌های دیگر هم که این اعتراضات در جریان است، برخورد پلیس و نیروهای امنیتی با مدارا همراه نبود.

در تگزاس روز چهارشنبه، نیروهای گشت بزرگراه ایالتی با تجهیزات ضد شورش و پلیس سواره، تظاهراتی را در دانشگاه تگزاس در آستین در جریان بود برهم زدند. اداره امنیت عمومی تگزاس در شبکه اجتماعی اکس نوشت که ۳۴ نفر دستگیر شده‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

انجمن پن (PEN) آمریکا که مدافع آزادی بیان است، خشونت پلیس در دانشگاه تگزاس را «عمیقاً نگران کننده» خواند.

کریستن شاهوردیان، مدیر برنامه آزادی بیان دانشگاه‌ها در انجمن پن آمریکا، گفت:

دولت باید تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت دانشجویان و فعالیت دانشگاه انجام دهد. فراخواندن پلیس ایالتی برای متفرق کردن اعتراضات مسالمت‌آمیز روش اشتباهی است.

پژواک این انتقادها از سرکوب آزادی بیان به کاخ سفید هم رسید. کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت، رئیس جمهوری جو بایدن معتقد است آزادی بیان، بحث و عدم تبعیض در دانشگاه‌ها مهم است.

ژان پیر در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه گفت:

ما می‌خواهیم شاهد صلح‌آمیز بودن این رویداد باشیم. این مهم است که دانشجویان احساس امنیت کنند... نباید اعتراضات خشونت‌آمیز باشد، نباید لفاظی‌های نفرت انگیز در آن باشد.

اما برخورد با دانشجویان تنها در تگزاس اتفاق نیفتاد. دانشگاه کالیفرنیای جنوبی هم پردیس خود را تعطیل اعلام کرد و از اداره پلیس لس‌آنجلس خواست تا تظاهرات در این دانشگاه را بر هم بزند. پلیس هم دانشجویانی را که به صورت مسالمت آمیز تسلیم می‌شدند، دستگیر کرد. مقام‌های دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پیش از یورش پلیس در تلاش بودند چادرهای معترضان را در محوطه پردیس این دانشگاه برچینند و چون ناموفق بودند از پلیس لس‌آنجلس درخواست مداخله کردند.

پلیس لس‌آنجلس اواخر روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی اکس نوشت که ۹۳ نفر به دلیل حضور بدون مجوز  و یک نفر به دلیل حمله با سلاح مرگبار دستگیر شدند. هیچ آسیبی گزارش نشده است.

دانشجویان همچنین در دانشگاه براون در پراویدنس، رود آیلند، دانشگاه میشیگان در آن آربور، موسسه فناوری ماساچوست (ام. آی.‌تی) در کمبریج و پلی تکنیک ایالتی کالیفرنیا در هومبولت تظاهرات کردند.

معترضان از دانشگاه‌هایشان خواسته‌اند که همکاری خود را با اسرائیل متوقف کنند و به دنبال فشار بر دولت آمریکا برای مهار حملات اسرائیل به غیرنظامیان در غزه هستند. به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، حملات اسرائیل پس از ۷ اکتبر منجر به کشته شدن بیش از ۳۴ هزار نفر شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.