ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی: «صدای ما بودی، صدای تو می‌شویم»

صدور حکم اعدام برای توماج صالحی واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی، شهروندان و برخی از سیاستمداران غربی را به دنبال داشت.

با صدور محکومیت توماج صالحی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به اعدام و مجازات‌های تکمیلی، به سرعت هشتگ توماج صالحی جزو هشتگ‌های ترند در شبکه اجتماعی ایکس و اینستاگرام شد. تا این لحظه بیش از ۱۴۰ هزار نفر با استفاده از این هشتگ درباره این حکم در صفحه‌های شخصی خود در ایکس اظهارنظر کرده‌اند و در اینستاگرام هم بیش از ۴۳۷k از آن استفاده کرده‌اند.

صفحه رسمی توماج صالحی در شبکه اجتماعی ایکس هم با انتشار خبر صدور حکم اعدام برای این رپر ایرانی، از جزییات این حکم اینطور نوشت:

دادگاه انقلاب اصفهان اتهامات معاونت در بغی، اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و دعوت به آشوب را جملگی از مصادیق افساد فی الارض دانسته و با تاکید بر احراز گستردگی افساد، حکم اعدام را برای توماج صالحی صادر کرده است. عجیب‌تر اینکه دادگاه بدوی، برای مجازات اعدام، حکم تکمیلی هم در نظر گرفته و توماج صالحی را به ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال ممنوعیت از فعالیت‌های هنری و شرکت در کلاس‌های مدیریت رفتار و مهارت دانش دادگستری اصفهان محکوم کرده است. این دادگاه همچنین مجازات تعلیقی توماج صالحی را نیز قابل اجرا خوانده است. ضمنا، این دادگاه اتهامات اخلال در نظم عمومی، نشر اکاذیب و دعوت به آشوب از طریق جرائم رایانه‌ای را نیز در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ دانسته و حکمی برای این اتهامات صادر نکرده است. (پرونده این اتهامات همچنان باز میباشد) همچنین این دادگاه همچنین برای اتهامات ارتباط با دول متخاصم و توهین به رهبری، قرار موقوفی تعقیب صادر کرده است. دلیل این مهم، صدور حکم برائت از این اتهامات در حکم قبلی همین دادگاه است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اما در رابطه با صدور حکم اعدام، برخی از هنرمندان و سلبریتی‌ها در صفحه‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی از توماج صالحی و این حکم نوشتند. مهدی یراحی، خواننده در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصویری از کودکی توماج صالحی، نوشت:

خبر حکم اعدام توماج صالحی از فرط بی‌بنیادی به کمدی سیاه می‌ماند، برادرم را بدون قید و شرط آزاد کنید که دود این آتش چشمان‌تان را خواهد سوزاند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

وفادار، رپر معترض در حمایت از او ویدیویی منتشر کرده و ضمن درخواست از خانواده رپ فارسی برای حمایت از توماج، گفت:

مگر توماج دزدی و اختلاس کرده؟ مگر خاوری است؟ مگر آقازاده است؟ مگر مثل خیلی‌های دیگر، خیلی کارها کرده؟

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود


واکنش‌ها اما صرفا به انتقاد از برخورد جمهوری اسلامی با مخالفان و منتقدان خود خلاصه نشده و خیلی از افراد به عملکرد سیستم قضایی جمهوری اسلامی هم ایراد وارد کردند. یکی از این افراد علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری بود که در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

اینکه بعد از نقض حکم توماج صالحى در دیوان عالی کشور و تاکید این مرجع به کاهش اتهامات، دادگاه انقلاب با افزایش اتهامات وی را به اعدام محکوم کرده پوزخندی تلخ از درون دستگاه قضایی به سر تا ذیل قانون آیین کیفری است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

او در انتهای این نوشته اضافه کرده است «خواست مردم هیچ، حداقل به قانون خودتان پایبند باشید!»

در همین رابطه امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی بیان کرده است که شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، در اقدامی که در نوع خود بی سابقه است، حکم دیوان عالی کشور درباره پرونده سال ۱۴۰۱ توماج صالحی را اجرایی نکرد و با «ارشادی» خواندن این حکم و تاکید بر استقلال دادگاه بدوی، توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد.

محسن برهانی، حقوقدان هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که به نظر من قطعاً حکم اعدام ‎توماج صالحی در دیوان عالی کشور نقض خواهد شد اما ضروری است دستگاه قضا چاره‌ای بیندیشد در خصوص برخی شعب مجازات‌گرا که اینگونه سخاوتمندانه احکام سنگین صادر و برای مردم و کشور و سیستم قضایی هزینه تولید می‌کنند.

برخی از سینماگران هم در صفحه‌های شخصی خود از توماج صالحی نوشتند و از او حمایت کردند. جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی یکی از این افراد بود که با انتشار ویدیویی از توماج صالحی به اسم طناب دار در حمایت از او نوشت:

پسر ایران را جمهوری اسلامی به اعدام محکوم کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هانیه توسلی، بازیگر سینما هم با انتشار عکسی از توماج صالحی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

خبر هولناک است.تمام بدنم می‌لرزد. قلبم آنقدر تند می زند که انگار می‌خواهد ازسینه‌ام بیرون بجهد. گریه می‌کنم و دست خودم نیست. مات مانده‌ام. غروب شده و خانه تاریک شده .من همچنان مات. هیچ چراغی روشن نیست. توان تکان خوردن از جایم را ندارم. تجربه و چشیدن درد و بدبختی و رنج هر چقدر زیاد و مهیب باشد، باز عادی نمی‌شود. زندگی من عادی نشده و نمی‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

او در ادامه متن خود اشاره‌ای به قتل داریوش مهرجویی و همسرش کرده و نوشته است:

آخرین بار که این حال بودم خبر سلاخی داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر را شنیده بودم. انگار در کابوسی مدام نفس می‌کشیم. توماج صالحی یک جوان ایرانی است. یک خواننده است. او یک جوان خواننده معترض است. اعتراض جرم نیست. جوان بودن جرم نیست. خواننده بودن جرم نیست. واقعا فکر می‌کنید شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم جای اعتراض ندارد؟

دیگر کاربران هم در شبکه‌های اجتماعی ایکس و اینستاگرام با استفاده از هشتگ‌های «توماج صالحی» و «توماج صالحی را اعدام نکنید»، از لزوم همسبتگی مردم با یکدیگر نوشته بودند. برخی از افراد خواستار برگزاری تجمع در خارج از ایران و در حمایت از توماج صالحی بودند و برخی دیگر از لزوم نگارش نامه به سازمان‌های حقوق بشری و مقام‌های بین‌المللی می‌نوشتند. کاربران با انتشار موزیک ویدیوهای توماج صالحی اینطور می‌‎نوشتند که او از کارگر، کولبر، سوختبر، معلم و از زنان، زندانیان یا فقر و گرفتاری‌های یک ملت خواند و حالا نوبت ما است که صدای او باشیم.

برخی هم این تئوری را مطرح می‌کردند که حکم اعدام توماج صالحی در راستای «طرح نور» علیه مخالفان حجاب اجباری است و صرفا برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه و انتقام از جنبش زن زندگی آزادی صادر شده است. در ادامه واکنش‌ها به خبر حکم اعدام توماج صالحی، عباس میلانی، پژوهشگر هم در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

نکبت ولایی به جنگ علنی با ملت ایران برخاسته است.

او در ادامه نوشت:

حکم اعدام توماج صالحی و حمله اوباش به زنان در خیابان ها و تنفیذ مردک زمین دزد دروغگو‌ به امامت جمعه و‌سختگیری روزافزون علیه دیگر زندانبان سیاسی بخشی از یک تهاجم سازمان یافته با هدفی واحد‌اند: ارعاب مردم در جهت تسلیم در برابر نکبت.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

واکنش‌ کاربران نسبت به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، رپر فارسی برای خیلی از کاربران یادآور قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی بود. آنها درباره این مسئله نوشتند که جمهوری اسلامی احساس می‌کند مردم نسبت به اتفاقات روز و محیط اطراف خود بی‌تفاوت شده‌اند و فضای ناامیدی و کرختی جامعه را در برگرفته است، حال آنکه یک جرقه هنوز می‌تواند خشم و کینه مردمی نسبت به جمهوری اسلامی را منفجر کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.