ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ام فهد، سلبریتی شبکه‌های اجتماعی عراق، به دست مهاجم مسلح ناشناس ترور شد

غفران سوادی، مشهور به ام فهد را سال گذشته به دلیل زیرپاگذاشتن عفت و اخلاقیات عمومی به شش ماه زندان محکوم کرده بودند. ترور این زن اینفلوئنسر در ادامه‌ی ترور زن‌های سرشناس پس از تثبیت دولت عراق و تحکیم نفوذ شیعه‌گری در سیاست رخ می‌دهد.

غفران سوادی، سلبریتی شبکه‌های اجتماعی عراق که به «ام فهد» معروف بود، به ضرب گلوله مهاجم ناشناس در مقابل خانه‌اش در منطقه زیونه بغداد ترور شد.

به گزارش رسانه‌های عراقی، مهاجم موتورسوار جمعه هفتم اردیبهشت / ۲۶ آوریل در حالی که وانمود می‌کرد در حال تحویل دادن غذا است، به ام فهد در خودرویش شلیک کرد و او را به قتل رساند.

ام فهد در تیک‌تاک و نیز اینستاگرام ده‌ها هزار فالوئر داشت. پست‌های او را به خاطر شکل لباس پوشیدن، رقصیدن و ویدئوهایی که تولید می‌کرد، «مغایر» با ارزش‌های جامعه‌ی عراق معرفی می‌کردند.

فوریه سال گذشته دادگاهی این اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی را به دلیل نشر «ویدئوهای شامل گفتارهای خارج از نزاکت که عفت و اخلاقیات عمومی را زیر پا می‌گذارد»، به شش ماه حبس محکوم کرد.

همان زمان دولت عراق وعده داد که کارزاری برای پاک‌کردن سوشال مدیا از محتواهایی برپا کند که «اخلاقیات و سنت‌ها»ی عراق را زیر پا می‌گذارد.

پس از آن بود که چندین اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی بازداشت شدند.

وزارت کشور عراق شنبه هشتم اردیبهشت در بیانیه‌ای گفت که درباره قتل ام فهد تحقیق می‌کند.

این اینفلوئنسر ظاهراً جمعه پیش از ترور شدنش ویدئوی زیر را در اینستاگرامش به اشتراک گذاشته بود:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ترور ادامه‌دار زن‌های سرشناس در عراق

ترور غفران سوادی حادثه‌ای جداافتاده در تاریخ یک دهه اخیر عراق نیست.

در ۱۳۹۷ / ۲۰۱۸ چهار زن سرشناس از جمله یک مدل و دو متخصص زیبایی در بغداد و بصره ترور شدند.

در مهر / سپتامبر آن سال تاره فارس، مدل و ستاره اینستاگرامی در بغداد به ضرب گلوله کشته شد. سعاد علی، فعال مدنی و حقوق بشر و حامی اعتراضات بصره نیز همان روزها با شلیک گلوله به قتل رسید.

مرگ رفیف یاسری و رشا حسن، دو متخصص زیبایی در بغداد نیز پیش از این دو ترور مشکوک به قتل اعلام شد. علت مرگ آنها مشخص نشد اما هر دو بر اثر افزایش شدید فشار خون و ایست قلبی جانشان را از دست دادند.

ترورها در عراق علاوه بر زنان سرشناسی که «ارزش‌های» خودخوانده‌ی متشرعین عراقی را زیر پا می‌گذارند، فعالان مخالف دولت و مخالف نفوذ ایران را هم در بر گرفته اند. در همان ۲۰۱۸ شماری از فعالان مدنی در عراق اعلام کرده بودند که شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در بصره دست به ربودن و ضرب‌و‌شتم فعالان اعتراض‌های آن سال این شهر شیعه‌نشین زدند.

خرداد ۱۴۰۰ بود که بالاخره قاسم مصلح، یک فرمانده حشد الشعبی به اتهام ترور مخالفان بازداشت شد. اتهام اصلی مصلح، دست‌داشتن در ترور دو کنش‌گر مدنی اعتراض‌های مردمی وقت عراق علیه فساد و نفوذ ایران بود. ایهاب الوزنی ۹ مه ترور شد و فاهم الطاعی در دسامبر ۲۰۱۹. بنا به این گزارش، ترورها به دستور قاسم محمود مصلح صورت گرفته بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.