ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی اسرائیل از صدور حکم بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی به اتهام جنایت

پرونده اسرائیل در دیوان کیفری بین‌المللی جدا از پرونده نسل‌کشی است که علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری، مستقر در لاهه گشوده شده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت/ ۲۹ آوریل منتشر کرد نوشت که اسرائیل نگران صدور حکم بازداشت برای مقام‌های دولتی‌اش در دیوان بین‌المللی کیفری به دلیل جنگ غزه است.

دیوان کیفری بین‌المللی که می‌تواند افراد را به جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی متهم کند. این دیوان هم‌اکنون در حال بررسی رویدادهای پس از ۷ اکتبر و حمله نظامی ویرانگر اسرائیل به غزه و کشته شدن هزاران فلسطینی است.

در واکنش به گزارش رسانه‌های اسرائیل مبنی بر اینکه دیوان کیفری بین المللی ممکن است به زودی حکم بازداشت مقام‌های ارشد دولتی و نظامی اسرائیل را صادر کند، یسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه این کشور یکشنبه به سفارتخانه‌های اسرائیل هشدار داد که به دلیل خطر «موج یهودی ستیزی شدید» تدابیر امنیتی خود را تقویت کنند.

کاتص گفت:

ما از دیوان کیفری بین‌المللی انتظار داریم از صدور حکم بازداشت علیه مقام‌های ارشد سیاسی و امنیتی اسرائیل خودداری کند. ما سر خم نخواهیم کرد و تسلیم نخواهیم شد و به مبارزه ادامه خواهیم داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم جمعه گفت که هر گونه تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی بر اقدام‌های اسرائیل تاثیری نخواهد داشت، اما یک سابقه خطرناک ایجاد خواهد کرد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که مقام‌های اسرائیلی نگران هستند که دادگاه حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقام‌های ارشد را به اتهام نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در غزه صادر کند.

آن‌ها گفتند که دیوان کیفری بین المللی همچنین در حال بررسی صدور حکم بازداشت رهبران حماس است.

دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه هنوز به گزارش‌ها درباره صدور این احکام واکنشی نشان نداده است.

اسرائیل عضو این دیوان نیست و صلاحیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد، اما سرزمین‌های فلسطینی در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک کشور عضو پذیرفته شدند.

در ماه اکتبر، کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی، گفت که دادگاه صلاحیت رسیدگی به جنایات جنگی احتمالی جنگجویان حماس در اسرائیل و نیروهای اسرائیلی در نوار غزه را دارد.

خان گفته است که تیم او به طور فعال در حال تحقیق در مورد هر جنایتی است که گفته می‌شود در غزه انجام شده است و کسانی که قانون را نقض می‌کنند، پاسخگو خواهند بود.

بر اساس آمار اسرائیل، در ۷ اکتبر، حماس حمله به پایگاه‌ها و کیبوتص‌های اسرائیلی را رهبری کرد که در آن ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۳ نفر به عنوان گروگان گرفته شدند.

اسرائیل از آن زمان یک حمله زمینی، هوایی و دریایی را آغاز کرده است که به گفته مقام‌های غزه، بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را کشته و بسیاری از مناطق غزه را ویران کرده است.

به گفته مقام‌های بهداشتی، اسرائیل بین جنگجویان و غیرجنگجویان تمایز قائل نمی‌شود و به گفته آن‌ها، بیشتر تلفات در غزه، غیرنظامیان بوده‌اند.

اسرائیل می‌گوید که اقدام‌های احتیاطی را برای به حداقل رساندن مرگ غیرنظامیان انجام می‌دهد و حداقل یک سوم از تلفات غزه را جنگجویان تشکیل می‌دهند، ارقامی که حماس آنها را رد کرده است.

لشکرکشی اسرائیل اکثر جمعیت ۲,۳ میلیونی فلسطین غزه را آواره کرده و یک بحران انسانی ایجاد کرده است.

این پرونده در دیوان کیفری بین‌المللی جدا از پرونده نسل‌کشی است که علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری، مستقر در لاهه گشوده شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری یک نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل است که به اختلافات بین دولت‌ها رسیدگی می‌کند، در حالی که دیوان کیفری بین المللی یک دادگاه کیفری مبتنی بر معاهده است که بر مسئولیت کیفری فردی برای جنایات جنگی تمرکز دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.