ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیل و آبگرفتگی در ۲۱ استان؛ بیش از ۲۰۰ هزار تن گندم آماده برداشت در خوزستان از بین رفت

بیش از ۲۱ استان ایران در جریان بارندگی‌های شدید روزهای اخیر درگیر سیل و آبگرفتگی بودند اما خوزستان بنا بر گزارش‌ها بیشتر خسارت‌ را متحمل شده است. سازمان مدیریت بحران ایران گزارش داده است که تنها در شهر دزفول میزان بارش‌ها به ۱۰۷ میلی‌متر رسیده است.

بارش شدید باران در شهرها و استان‌های غربی و جنوبی ایران برای ساکنان خسارت و ویرانی بر جا گذاشته و موجب تخریب گسترده محصولات کشاورزی در استان‌ها و مناطق مختلف شده است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شنبه ۱۵ اردیبهشت از تخریب بیش از ۲۰۰ هزار تن گندم آماده برداشت در جریان سیل خوزستان خبر داد.

مسعود اسدی گفت: «در طوفان و بارندگی‌های اخیر، به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای آماده برداشت استان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.»

این مقام صنفی همچنین گفت که تاسیسات، باغ‌ها، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان نیز خسارت جدی دیده اما هنوز میزان دقیق این خسارت برآورد و اعلام نشده است.

بیش از ۲۱ استان ایران در جریان بارندگی‌های شدید روزهای اخیر درگیر سیل و آبگرفتگی بوده‌اند.

سیل در روستای سرخه مرند باعث خسارت به محصولات کشاورزی این روستا شد/ آذربایجان شرقی

استان خوزستان که یکی از استان‌های حاصلخیز ایران است که بنا بر گزارش‌ها خسارت‌های زیادی را در این سیل متحمل شده است. سازمان مدیریت بحران ایران گزارش داده است تنها در شهر دزفول میزان بارش‌ها به ۱۰۷ میلی‌متر رسیده است.

مدیرکل آب و برق خوزستان هم از تکمیل ظرفیک سد دز خبر داده و گفته است که دریچه‌های خروجی آب سد بازگشایی شده‌اند و از شهروندان خواسته است که از تردد در بستر رودخانه خودداری کنند چرا که به خاطر افزایش دبی رودخانه احتمال وقوع حادثه وجود دارد.

علاوه بر استان خوزستان، خسارت‌های جدی به راه‌های عشایری و تلفات دام در استان‌های ایلام و چهارمحال و بختیاری گزارش شده است.

انتقال آذوقه با طناب به عشایر آبدانانی/ استان ایلام

بارش شدید باران موجب قطع برق در شهر معمولان در استان لرستان شد و در ایلام، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری و خوزستان به تعدادی از خانه‌ها آسیب جدی وارد کرد.

هلال احمر ایران می‌گوید در ۲۱ استانی که متاثر از سیل و آگرفتگی بودند به ۲۶۰۰ نفر امدادرسانی شده است و ۱۰۲ نفر اسکان اضطراری دریافت کرده‌اند.

ورود سیلاب و گِل و لای به منازل مسکونی شهروندان در شهرستان نهبندان/ خراسان جنوبی

گستره سامانه بارشی

هلال احمر ایران گزارش داده است که بارش شدید باران از ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت بیش از ۲۱ استان ایران را تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار داده است.

 بنا بر این گزارش، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بوراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد همه تحت تاثیر سامانه بارشی اخیر بودند.

سازمان هواشناسی از شنبه ۱۵ اردیبهشت تا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت وضعیت نارنجی اعلام کرده است که بر اساس آن رگبار باران، رعد و برق، وزش شدید موقت، گردوخاک و بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. 

بنا بر گزارش سازمان هواشناسی، یک سامانه بارشی روز دوشنبه استان‌های غربی از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال قزوین را در بر خواهد گرفت.

هشدارها به گردشگران، کشاورزان و دامداران

سازمان هواشناسی به شهروندان توصیه کرده است از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و از گردشگان خواسته‌ است که در حاشیه و بستر رودخانه‌ها اتراق نکنند.

همچنین این سازمان از دامداران و عشایر تقاضا کرده است که در حاشیه رود و نواحی مرتفع تردد نکنند و از بردن دام‌های به این نواحی خودداری کنند.

سازمان هواشناسی به کشاورزان نیز توصیه کرده است که محصولات قابل برداشت را به نواحی امن منتقل کنند و از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش محافظت کنند.

با وجود اعلام این توصیه‌ها ویدیوهایی از گیر افتادن خودروها در بستر رودخانه منتشر شده است که از تردد گردشگران در این نواحی خبر می‌دهد.

لحظۀ بلعیده‌شدن خودروها در سیل تسوج، شهرستان شبستر/ آذربایجان شرقی

معاون سازمان مدیریت بحران ایران امروز صبح در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت که سیل اخیر تلفات جانی نداشته است. حسین ظفری همچنین خبر داد که امروز استان‌های شمالی، غربی و شمال شرق ایران در آماده‌باش کامل قرار دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جوشش اقلیمی

    به دوران "جوشش اقلیمی" خوش آمدید! در عرض دو روز گذشته در ایالت ریو گرانده، برزیل؛ شهر هیوستون ایالت تگزاسِ آمریکا؛ دوبی، خلیج فارس؛ استانهای غربی و جنوبی وطن، سیلابهای شدید ناشی از بارانهای شدید غیر منتظره تلفات جانی و مالی بسیار به جای باقی گذاشته است. تفاوت بارانهای امروزه در دوران "جوشش اقلیمی" این است که در عرض چند ساعت کوتاه به اندازه ی چندین و چند روز با بارش باران مواجه ایم. که به نظر می رسد هیچکس در دنیا آمادگی و برنامه ی منسجی برای مقابله با این سیلهای عظیم ناگهانی را ندارد. پارسال دبیر کل سازمان ملل چند بار گفت که دوران گرمایش اقلیمی تمام گشته و اکنون وارد دوران "جوشش اقلیمی" شده ایم. اما مث اینکه پیامش به گوشهای کَر رسیده بود. حالا ببینیم چقدر این کَری و کوری جهانی ادامه خواهد داشت. در بهترین حالت برای چند دهه ی آتی با چنین اوضاع اضطراری اقلیمی روبرو خواهیم بود.