ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حماس پیشنهاد آتش‌بس مصر و قطر را پذیرفت

جزییات این پیشنهاد هنوز منتشر نشده و دولت اسرائیل هم هنوز پاسخ رسمی نداده است اما یک مقام ناشناس اسرائیلی گفت دولت متبوعش در حال بررسی این پیشنهاد است. جامعه‌ی جهانی نگران حمله زمینی اسرائیل به رفح است.

در حالی که ارتش اسرائیل از مردم حاضر در شرق شهر رفح در باریکه تحت محاصره غزه خواسته تا این منطقه را ترک کنند، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر و عباس کامل، وزیر اطلاعات مصر در تماس‌ تلفنی گفت حماس موافق پیشنهاد آنها برای آتش‌بس در نوار غزه است.

یک مقام اسرائیلی بدون ذکر نام به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اسرائیل در حال بررسی این پیشنهاد است». او افزود: «اما مقامات اسرائیلی هشدار می‌دهند که این طرح که حماس آن را پذیرفته، در چهارچوب پیشنهاد آتش‌بس اسرائیل نیست».

هنوز جزییات کامل این پیشنهاد منتشر نشده است.

دولت اسرائیل هنوز پاسخ رسمی نداده است. حماس گفته که «توپ اکنون در زمین اسرائیل قرار دارد». رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که اگر شرط «پایان جنگ» در توافق باشد، آنها آتش‌بس را نخواهند پذیرفت و آن را «فریبی» از سوی حماس می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری آشیوتیدپرس، احتمالا این آتش‌بس مجموعه‌ای از مراحل داشته باشد و در هر مرحله، حماس تعدادی از گروگان‌ها و اسرای اسرائیلی را آزاد کند و همزمان ارتش اسرائیل از بخش‌هایی از نوار غزه عقب‌نشینی کند. حماس پیش‌تر گفته بود پیشنهاد آتش‌بسی را قبول می‌کند که منجر به پایان جنگ و خروج کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه شود. معلوم نیست که این شرایط در پیشنهاد مورد قبول حماس وجود دارند یا نه.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل: «عملیات نظامی در غزه ادامه دارد»

دانیل هاگاری، یکی از سخنگوهای ارتش اسرائیل به آسوشیتدپرس گفت به‌رغم اینکه مقامات اسرائیلی در حال بررسی پیشنهاد پذیرفته شده حماس هستند، «عملیات نظامی در غزه ادامه خواهد یافت». او مدت آتش‌بس در این پیشنهاد را هفت ماه خواند.

بیانیه مطبوعاتی خانواده‌های گروگان‌ها و اسیران اسرائیلی در دست حماس از دولت این کشور خواست تا این پیشنهاد را به یک قرارداد تبدیل کند تا همه اسیرها به خانه برگردند:

کابینه باید پیشنهاد پذیرفته حماس را قبول کند و آن را به توافقی برای بازگشت همه آنها تبدیل کند. بازگشت ربوده‌شدگان کلید امنیت اسرائیل است.

واکنش اولیه آمریکا: «پذیرفتن آتش‌بس بهترین راه حفاظت از جان اسرائیلی‌هاست»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از نگرانی‌های آمریکا نسبت به برنامه حمله زمینی به رفح گفت. یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم به آسوشیتدپرس گفت بایدن در این تماس تاکید کرده است که «آتش‌بس پذیرفته‌شده از سوی حماس بهترین راه برای حفاظت از جان اسرائیلی‌هایی است که در غزه هستند».

خبرگزاری ایرنا به نقل از طاهر النونو از رهبران حماس نوشت: «با پیشنهادی که شامل برقراری آتش‌بس، بازسازی ویرانه‌ها، بازگشت آوارگان فلسطینی و آزادسازی اسراست، موافقت کردیم».

تصویر شادی مردم فلسطین از تصمیم حماس برای پذیرفتن پیشنهاد آتش‌بس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با استقبال از این تصمیم حماس از جامعه جهانی خواست به اسرائیل برای پذیرفتن آتش‌بس فشار بیاورند.

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای از این تصمیم حماس استقبال کرد و از اسرائیل خواست تا پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد.

نخستین واکنش ایران

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ایکس (توییتر سابق) از تماس تلفنی اسماعیل هنیه به خبر داد و نوشت:

امشب آقای اسماعیل هنیه طی تماس تلفنی با اینجانب... به تبیین آخرین تحولات پرداخت و اظهار داشت: «ما پاسخ حماس را به طرح پیشنهادی مصر و قطر برای توقف حملات رژیم اسراییل، تبادل اسرا، رفع محاصره انسانی و … ارسال کردیم. اکنون توپ در زمین مقابل است. ما در نیات خود صادق هستیم.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

الحیه: «آتش‌بس سه‌ مرحله‌ای که بازسازی غزه در آن لحاظ شده است»

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌نقل از خلیل الحیه، نائب رئیس جنبش حماس نوشت:

پیشنهادی که قطر و مصر به ما ارائه کردند، سه مرحله است که شامل خروج کامل [نظامیان صهیونیست] از غزه، بازگشت آوارگان و تبادل اسراست.

الحیه به فارس گفت: «تبادل اسرا نیز در سه مرحله انجام خواهد شد» و افزود:

این طرح از نظر مراحل اجرایی با هم مرتبط است. در مرحله دوم، توقف عملیاتهای نظامی و خصمانه به صورت دائمی اعلام خواهد شد.

الحیه همچنین به رسانه قطری الجزیره گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا «شخصا متعهد به اجرای آتش‌بس شده است» و افزود در نخستین مرحله، برای آزادی هر «اسیر زن اسرائیلی، ۵۰ زن فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد». او به الجزیره گفت در مرحله دوم، «اسیرهای مرد اسرائیلی در مقابل آزادی تعداد هم‌اکنون نامشخص زندانی‌های مرد فلسطینی» آزاد خواهند شد.

الجزیره به‌نقل از الحیه گفت که در مرحله سوم این پیشنهاد که «سه تا پنج سال طول خواهد کشید»، بازسازی نوار غزه اجرا خواهد شد.

ساعاتی پیش از این خبر، اسرائیل خواستار خروج حدود ۱۰۰هزار نفر از شرق شهر رفح شده بود؛ آخرین بخش نوار غزه که هنوز شاهد یورش زمینی ارتش اسرائیل نبوده است.

جامعه بین‌الملل پیش از این بارها نسبت به حمله زمینی به رفح که حدود ۱,۵ میلیون آواره جنگ را در خود پناه داده، هشدار داده است. در آخرین نمونه، وزارت خارجه عربستان سعودی حمله‌ی احتمالی اسرائیل به رفح را بخشی از «کارزار خونین و سیستماتیک اسرائیل برای حمله به تمام نواحی غزه و راندن ساکنان آن به وضعیتی نامشخص» توصیف کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.