ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای روسیه به منطقه خارکف (خارکیف) اوکراین حمله کردند

هفته‌هاست که گمانه‌زنی‌هایی در مورد حمله روسیه به نزدیکی خارکف (خارکیف) وجود دارد. اکنون وزارت دفاع اوکراین از پیشروی نیروهای روسی خبر داده است. زلنسکی از «نبردی شدید» سخن گفت.

در حالی‌که اوکراین با کمبود نیروی انسانی و تسلیحاتی در جنگ مواجه است، روسیه جمعه ۲۱ اردیبهشت / ۱۰ مه با نیروهای زرهی خود حمله‌ای را به نزدیکی دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکف (خارکیف) در واقع در شرق این کشور آغاز کرد.

وزارت دفاع اوکراین روز جمعه ضمن اعلام این خبر گفت نیروهای روسیه حمله به شهر ووچانسک را آغاز کردند. ووچانسک در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی خارکف (خارکیف) در مرز روسیه قرار دارد. این شهر با بمب‌های هدایت‌شونده و توپخانه هدف قرار گرفت. وزارت دفاع اوکراین افزود صبح جمعه از ساعت پنج صبح به وقت محلی «نیروهای زمینی دشمن تحت حفاظت خودروهای زرهی برای عبور از خطوط دفاعی پیشروی کردند».

وزارت دفاع اوکراین مدعی شد که حمله‌ها تاکنون دفع شده است، اما درگیری با شدت‌های متفاوت ادامه دارد. کی‌یف گفت که چندین واحد ذخیره برای تقویت دفاع به این منطقه اعزام کرده است.

هنوز بیانیه‌ای در این زمینه از سوی روسیه منتشر نشده است اما وزارت دفاع روسیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شهرک نووکالینوو دونتسک را «آزاد» کرده‌اند، «یگان‌های ۱۲ تیپ نیروهای مسلح اوکراین را شکست دادند و ۴۸ ضد حمله دشمن را در اطراف شهرک‌های سمیونووکا، سولاویوو، اوچرتینو و نیتایلوو دونتسک» دفع کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک کنفرانس خبری در کی‌یف گفت:

روسیه موج جدیدی از ضدحملات را در این راستا آغاز کرده است. اکنون نبرد شدیدی در این منطقه جریان دارد.

پیش از این، اوکراین در مورد تجمع نیروهای روسیه در این منطقه هشدار داده و گفته بود که احتمالاً این تجمع نشانه آمادگی برای حمله و یا تلاشی برای منحرف کردن و مهار مدافعان اوکراینی است.

زلنسکی گفته است که روسیه ممکن است تهاجم بزرگی را برای بهار یا تابستان امسال آماده کند. او به خبرنگاران گفت که نیروهای کی‌یف برای مقابله با حمله روز جمعه آماده شده بودند اما مسکو می‌تواند نیروهای بیشتری را به منطقه بفرستد.

یک منبع نظامی ارشد اوکراینی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت نیروهای روسی یک کیلومتر در داخل مرز اوکراین در نزدیکی ووچانسک رانده شدند.

این منبع گفت نیروهای روسیه برای ایجاد یک منطقه حائل قصد داشتند تا نیروهای اوکراینی را تا ۱۰ کیلومتری در داخل خاک اوکراین به عقب برانند اما نیروهای کی‌یف در تلاش بودند تا آن‌ها را متوقف کنند.

گلوله‌باران سنگین

اوله سینهوبوف، فرماندار منطقه خارکف (خارکیف) گفت در جریان گلوله‌باران شدید روسیه به شهرک‌های مرزی دست‌کم دو غیرنظامی کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

سینهوبوف که از تلویزیون اوکراین سخن می‌گفت افزود:

تنها کاری که دشمن می‌تواند انجام دهد این است که در گروه‌های کوچکِ ویژه حمله کند، می‌توانید آن‌ها را گروه‌های خرابکار و شناسایی یا چیز دیگری بنامید.

مقام‌های شهر مرزی ووچانسک اعلام کردند که به‌دلیل گلوله‌باران سنگین به غیرنظامیان کمک می‌کنند تا از این شهر و مناطق اطراف آن تخلیه شوند. ووچانسک پیش از جنگ ۱۷ هزار نفر جمعیت داشت اما اکنون چند هزار نفر از جمعیت آن کاهش یافته است.

اوکراین در سال ۲۰۲۲ و پس از تهاجم گسترده روسیه در فوریه همان سال، نیروهای روسیه را از بیشتر مناطق خارکف (خارکیف) بیرون راند اما پس از ضدحمله ناموفق اوکراینی‌ها در سال گذشته، نیروهای روسیه به حمله بازگشتند و به آرامی در منطقه دونتسک که در جنوب آن واقع شده است، پیشروی کردند.

نگرانی اوکراین نسبت به نیات کرملین در منطقه خارکف (خارکیف) زمانی افزایش یافت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواستار ایجاد منطقه‌ای حائل در داخل خاک اوکراین شد. او گفت منطقه حائل برای محافظت از روسیه در برابر گلوله‌باران و حملات مرزی لازم است.

از آن زمان، خارکف (خارکیف) که به‌دلیل نزدیکی به روسیه آسیب‌پذیر است، در معرض حملات هوایی قرار گرفت و به زیرساخت‌های برق آن آسیب رسید.

با گذشت بیش از دو سال از تهاجم روسیه به اوکراین، مسکو شتاب میدان نبرد را در دست دارد و کی‌یف برای تقویت ارتش خود به حجم قابل توجهی از تسلیحات غربی و تکمیل نیروی انسانی خود نیازمند است.

روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت / ۸ مه پارلمان اوکراین لایحه‌ای را تصویب کرد که به برخی از محکومان زندانی اجازه می‌دهد در ازای آزادی مشروط به ارتش بپیوندند.

این لایحه که برای تبدیل‌شدن به قانون باید به امضای زلنسکی برسد، تلاشی برای تجدید نیروی انسانی ارتش اوکراین است.

رویترز به نقل از الکسی هونچارنکو، نماینده‌ پارلمان اوکراین نوشت این لایحه به زندانیانی که احکام سنگینی دارند اجازه‌ ثبت‌نام نخواهد داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.