ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار رهبران چین و روسیه در پکن ـ پوتین: ما از «نظم جهانی دموکراتیک» حمایت می‌کنیم

سفر دو روزه پوتین به چین برای تعمیق بیشتر روابط دو کشور صورت می‌گیرد. روسیه و چین به صراحت اعلام کرده‌اند که می‌خواهند نظم جهانی را مطابق با دیدگاه‌های خود بازسازی کنند. پوتین باز هم تکرار کرد که هرگونه طرح صلحی برای جنگ اوکراین باید منافع روسیه را هم در نظر بگیرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۵ مه برای سفری دو روزه وارد پکن شد و صبح پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت / ۱۶ مه با شی جین پینگ، همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو کشور در پی تعمیق بیشتر روابط خود هستند، روابطی که از زمان حمله روسیه به اوکراین نزدیکتر شده است.

این دیدار چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که روسیه حمله جدیدی را به منطقه خارکیف (خارکف) اوکراین آغاز کرده و مدعی پیشروی در خط مقدم یک‌هزار کیلومتری است، جایی که نیروهای اوکراین به دلیل تأخیر در تحویل تسلیحات و مهمات از ایالات متحده آمریکا با مشکل مواجه شده‌اند.

شی جین پینگ از پوتین به‌عنوان «دوست قدیمی» استقبال کرد. او به پوتین گفت روابط چین و روسیه آزمون زمان را پس داده است و آن‌ها در بیش از ۴۰ دیدار دهه گذشته خود «راهنمای استراتژیک» برای یکدیگر بوده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری دولتی شین‌هوا، رهبر چین ضمن بیان این‌که پکن آماده همکاری با مسکو است، روسیه را «همسایه خوب، دوست خوب و شریک خوب» توصیف کرد.

شبکه اسپوتنیک روسیه نیز در گزارش خود از این دیدار نوشت سران دو کشور در پایان مذاکرات خود، بیانیه مشترکی در مورد تعمیق روابط مبتنی برمشارکت همه‌جانبه و تعامل راهبردی منتشر کردند.

یوری اوشاکوف، دستیار ریاست جمهوری روسیه گفت این سند به هفتادوپنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور اختصاص دارد و بیش از ۳۰ صفحه است. او افزود، در این سند راه‌های بیشتری برای توسعه کل مجموعه روابط دوجانبه مشخص شده و به نقش روسیه و چین در شکل‌گیری «نظم جهانی عادلانه و دموکراتیک» اشاره شده است.

به‌گزارش خبرگزاری تاس روسیه پوتین در این‌باره گفت:

این‌که روابط روسیه و چین فرصت‌طلبانه و علیه کسی نباشد، اهمیت اساسی دارد. همکاری ما در امور جهانی امروز یکی از عوامل اصلی تثبیت‌کننده عرصه بین‌المللی است.

به‌گفته پوتین، «روسیه و چین با هم از اصول عدالت و نظم جهانی دموکراتیک حمایت می‌کنند که بازتاب‌دهنده واقعیت‌های چندقطبی و نظم جهانی مبتنی بر قوانین بین‌المللی است».

رئیس جمهوری خلق چین نیز در همین زمینه تأکید کرد:

دو کشور به‌عنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال تعمیق تعاملات راهبردی، گسترش همکاری‌های متقابل سودمند هستند و انتخاب خود را به سود شکل‌گیری جهان چندقطبی و جهانی‌شدن اقتصادی انجام داده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در سخنانی مدعی شد که مسکو و پکن «نقش متعادل‌کننده بزرگی در امور جهانی» ایفا کرده‌اند و سفر پوتین «فعالیت مشترک ما را تقویت خواهد کرد».

پوتین به خبرگزاری شین‌هوا گفت:

ما تلاش خواهیم کرد تا همکاری نزدیکتری در زمینه صنعت و فن‌آوری پیشرفته، فضا و انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، هوش مصنوعی، منابع انرژی تجدیدپذیر و سایر بخش‌های نوآورانه برقرار کنیم.

او در مصاحبه خود با شین‌هوا از طرح ۱۲ ماده‌ای صلح پکن در اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین تلویحاً حمایت کرد و گفت این پیشنهادها می‌توانند مبنایی برای گفت‌وگوها باشد. با این حال او موضع دیرینه روسیه را تکرار کرد و گفت «مذاکرات باید منافع همه کشورهای درگیر در مناقشه از جمله منافع ما را در نظر بگیرد».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین گفته است که هرگونه مذاکره باید شامل احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج نیروهای روسیه از تمام خاک اوکراین، آزادی همه زندانیان، تشکیل دادگاهی برای مسئولان تجاوز و تضمین‌های امنیتی برای اوکراین باشد.

در هفته‌های اخیر برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه تلاش کردند چین را راضی کنند تا برای برقراری صلح در اوکراین فعالیت بیشتری کند و در این‌باره با روسیه وارد گفت‌وگو شود.

سوئیس در ماه ژوئن آینده با تمرکز بر چارچوب‌های کی‌یف نشستی در راستای صلح در اوکراین برگزار خواهد کرد. دست‌کم ۵۰ هیئت از کشورهای مختلف با حضور در این اجلاس موافقت کرده‌اند، اما روسیه به آن دعوت نشده است.

پکن مدعی است که در جنگ اوکراین بی‌طرف است اما مسکو را به دلیل تهاجم به یک کشور مستقل محکوم نکرده است.

رهبران چین و روسیه قرار است در جشنی به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد به‌رسمیت شناختن جمهوری خلق چین توسط اتحاد جماهیر شوروی شرکت کنند.

پوتین همچنین از هاربین در شمال شرقی چین بازدید خواهد کرد، شهری که روابط قوی با روسیه دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.