ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۰ سازمان بین‌المللی خواستار اقدام فوری برای پایان نقض حقوق بشر در غزه شدند

سازمان‌های بین‌المللی اختلال در کمک رسانی و دستور اسرائیل به ساکنان غزه برای تخلیه را از جمله موارد نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی می‌دانند. دیوان بین‌المللی دادگستری دومین شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل را بررسی می‌کند.

حملات اسرائیل به رفح در جنوب باریکه غزه و جبالیا در شمال آن ادامه دارد. دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه قرار است شکایت دوباره آفریقای جنوبی از اسرائیل را بررسی کند. سازمان‌های بین‌المللی از وخیم‌تر شدن وضعیت در رفح خبر دادند و همزمان خواستار توقف فوری حمله اسرائیل به این منطقه شدند. یک مقام ارشد حماس بار دیگر اسرائیل را مسئول شکست مذاکره برای آتش‌بس دانست.

همزمان با شدت گرفتن حملات اسرائیل به رفح، منطقه‌ای که آوارگان شمال و مرکز باریکه غزه را پناه داده بود، فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه گفت بارانداز موقت در سواحل غزه تکمیل شده است. این بارانداز قرار است کمک رسانی به جنگ‌زدگان در غزه را تسهیل کند. سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی می‌گویند کنترل گذرگاه رفح به دست نظامیان اسرائیلی موجب «اختلال قابل توجهی در امدادرسانی» شده است.

کمیته بین‌المللی نجات وضعیت در رفح را تأسف‌آور و موجب ناامیدی خواند و گفت حمله اسرائیل به رفح، کنترل گذرگاه رفح و ممانعت از فعالیت کارکنان امداد و نجات، امدادرسانی را مختل کرده است.

همزمان ۲۰ سازمان حقوق بشری و امدادی بین‌المللی در بیانیه‌ای مشترک «شکست رهبران جهان» در اقدامی برای پایان جنگ محکوم کردند. این در حالی است که حملات اسرائیل به رفح فاجعه انسانی را تشدید می‌کند.

آنها خطاب به «کشورهای ثالث» گفتند «مسئولیت دارند فوری برای پایان دادن و پیگیری نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی در غزه اقدام کنند».

سازمان‌های بین‌المللی اختلال در کمک رسانی و دستور اسرائیل به ساکنان غزه برای تخلیه را از جمله موارد نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی برشمردند و گفتند اسرائیل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری را نقض می‌کند.

در همین حال، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت: «اصرار اسرائیل بر انجام عملیات در رفح سرنوشت مذاکرات را مبهم می‌کند.»

هنیه همچنین افزود اصلاحات اسرائیل در پیشنهاد اخیر مصر و قطر، مذاکرات درباره آتش‌بس و تبادل اسیران را به بن‌بست کشاند.

شورای امنیت سازمان ملل پیش از این در یک قطعنامه خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بود. اسرائیل همچون موارد دیگر این قطعنامه را نادیده گرفت و آمریکا در حمایت از اسرائیل ادعا کرد قطعنامه الزام‌آور نیست.

اسرائیل همزمان با حملات زمینی و هوایی به شمال و جنوب باریکه غزه، زیرساخت‌ها و شبکه ارتباطی را هم تخریب کرده است. دو نهاد دولت فلسطین در کرانه باختری از غیرفعال شدن ۷۵ درصد دکل‌های مخابراتی در غزه خبر دادند و گفتند حملات اسرائیل موجب قطع شبکه اینترنت و تلفن شده است.

اداره آمار و وزارت ارتباطات دولت فلسطین در کرانه باختری قطع اینترنت را موجب «انزوای مردم غزه، ممانعت از گزارشگری خبرنگاران از حملات اسرائیل و اختلال در امدادرسانی و نجات» دانستند.

گروه حقوق دیجیتال Access Now که در مورد سانسور جهانی اینترنت گزارش می‌دهد، قطع اینترنت در غزه را تأیید کرد و آن را نتیجه ترکیبی از حمله مستقیم اسرائیل به زیرساخت‌های مخابراتی غیرنظامی (شامل برج‌های تلفن همراه، کابل‌های فیبر نوری، و دفاتر ISP) و محدودیت‌های دسترسی به برق دانست.

اسرائیل از آغاز حمله به غزه دسترسی ساکنان این باریکه به برق و آب را محدود کرده است.

سازمان‌های بین‌المللی ناظر بر وضعیت حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل پیش از این هشدار داده بود قطع برق و اینترنت در غزه تلاش‌ها برای مستندسازی نقض قوانین را با چالش روبه‌رو می‌کند. اسرائیل از آغاز حمله مانع ورود خبرنگاران نیز شده و فعالیت شبکه تلویزیونی الجزیره در اسرائیل را تعلیق کرده است.

کابینه جنگ اسرائیل به رغم مخالفت گسترده سازمان‌های بین‌المللی، سیاستمداران متحدش در اروپا همچنان به حمله گسترده به رفح، منطقه‌ای که از آغاز حملات اسرائیل نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر از پناه گرفتگان در آن دوباره بی‌جا شده‌اند، اصرار دارد.

رسانه‌های بین‌المللی همزمان با تشدید حملات اسرائیل به غزه، درگیری نیروهای اسرائیلی و فلسطینی در شمال باریکه غزه را «شدید» و «بی‌سابقه» از زمان ورود نظامیان اسرائیل به غزه توصیف می‌کنند.

اسرائیل کشته شدن پنج نظامی‌ در غزه را تأیید کرد اما گفت که آنها در جریان تیراندازی سهوی نیروهای خودی کشته شدند. به گفته مقام‌های اسرائیل از آغاز حمله به غزه ۲۶۷ نظامی کشته شده‌اند. شمار کشته‌شدگان در غزه نزدیک به ۳۶ هزار تن کشته، بالغ بر ۸۰ هزار تن مجروح و نزدیک به دو میلیون نفر بی‌جا شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.