ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع دوباره سينماگران؛ خانه سينما در دست نيروی انتظامی می‌ماند

بيش از دو هزار سينماگر ايرانی به‌رغم مخالفت پليس امنيت تهران امروز در مقابل خانه سينما تجمع کردند. اين تجمع که در آغاز کمی با تشنج همراه بود با اعلام اين‌که خانه سينما تا ششم مرداد در دست نيروی انتظامی خواهد ماند، پايان يافت.

به‌رغم اعلام پليس امنيت تهران مبنی بر غيرمجاز بودن تجمع امروز سينماگران ايران، برای دومين بار بيش از دو هزار نفر از هنرمندان سينمای ايران در اعتراض به پلمپ خانه سينما توسط وزارت ارشاد در مقابل ساختمان اين نهاد تجمع کردند.

بيش از دو هزار سينماگر ايرانی به‌رغم مخالفت پليس امنيت تهران امروز در مقابل خانه سينما تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری ايران تجمع سينماگران از ساعت هشت صبح امروز پنج‌شنبه ۲۷ تيرماه در مقابل خانه سينما آغاز شد.

اين در حالی است که عصر روز گذشته پليس امنيت تهران اعلام کرد که هرگونه تجمع نيازمند ارائه مجوز از سوی وزارت کشور است و مجوزی از سوی خانه سينما به پليس ارائه نشده است.

بنا به گزارش‌ها در آغاز اين تجمع به دليل آن‌که گروهی از سينماگران قصد داشتند با شکستن درب پارکينگ خانه سينما که پلمپ نشده بود وارد ساختمان شوند، اين تجمع به تشنج کشيده شد.

نيروی انتظامی برای جلوگيری از تشنج با  چهار ماشين نيروی انتظامی و حدود ۲۰ مأمور در جلوی درب‌های خانه سينما قرار گرفت و درگيری‌هایی نيز به‌وجود آمد.

محمدمهدی عسگرپور، مديرعامل خانه سينما در اين تجمع پلمپ خانه سينما را غيرقانونی دانست و گفت: "اين‌ها دائم دم از قانون می‌زنند و از ما رفتار قانونی می‌خواهند اما اگر به سر تا پای آن‌ها نگاه کنيم هيچ رفتار قانونی نمی‌بينيم."

عسگرپور به روند اختلاف‌ها بر سر موضوع خانه سينما پرداخت و افزود: "آن‌ها می‌خواهند خانه سينما را تبديل به انجمن فرهنگی کنند و بهانه خود را اصلاح اساسنامه قرار داده‌اند."

وی همچنين اعلام کرد که فرهاد توحيدی، رئيس هيأت مديره خانه سينما و پرويز پرستويی، بازيگر سينمای ايران برای مذاکره به وزارت ارشاد رفته‌اند.

پرويز پرستويی نيز در اين تجمع گفت در مذاکره‌ای که با جواد شمقدری، رئيس سازمان سينمايی وزارت ارشاد داشته وی گفته است که از طريق رسانه‌ها اعلام می‌کند خانه سينما تا زمانی که وضعيت مشخص نشده؛ باز نشود.

پرستويی گفت‌وگوی شمقدری با يکی از خبرگزاری‌ها را خواند که در آن شمقدری اعلام کرده بود بايد دو طرف مذاکره کنند و مجمع عمومی با حضور صنوف قانونی برگزار شود.

نيروی انتظامی برای جلوگيری از تشنج در جلوی درب‌های خانه سينما قرار گرفت و درگيری‌هایی نيز به‌وجود آمد

تجمع‌کنندگان اين سخنان را تکراری دانستند و گفتند به جواد شمقدری اعتمادی ندارند و تا باز شدن خانه سينما حاضر به ترک محل نيستند.

جواد شمقدری پیش از این گفته بود که باید مسائل را قانونی حل کرد و پلمپ خانه سینما نیز کاملا قانونی است. وی در سخنان روز سه‌شنبه خود تأکید کرد که خانه سینما طبق قانون منحل شده بود.

اصغر فرهادی، کارگردان سينمای ايران و برنده جايزه اسکار سال ۲۰۱۲ نيز به جمع تجمع‌کنندگان پيوست و سخنانی ايراد کرد.

اصغر فرهادی گفت: "خانه سينما برای اهالی سينما و ما فقط يک خانه صرف و يا محل اداری نيست بلکه يک وابستگی عاطفی همه ما به اين خانه داريم."

وی بسته شدن خانه سينما را شفاف ندانست و گفت باز شدن آن سودمند است و زيانی به کسی نمی‌رساند.

فرهادی افزود: "خانه سينما برای سينمای ايران سمبوليک است و تصور نمی‌کنم که با باز شدن آن اتفاق خاصی برای ديگران بيفتد."

پس از گذشت مدتی حسين ساجدی‌نيا رئيس نيروی انتظامی تهران در محل حاضر شد و اعلام کرد که نيروی انتظامی حفاظت از خانه سينما را تا شش مرداد برعهده می‌گيرد و هيچ‌کس به خانه سينما وارد و يا خارج نخواهد شد تا مذاکرات انجام گيرد.

در پايان محمدمهدی عسگرپور از همه هنرمندانی که حضور يافتند سپاسگزاری کرد و گفت: "ما شش مردادماه ساعت ۱۰ صبح در اين مکان مستقر می‌شويم و بعدازظهر نيز مجمع عمومی برگزار می‌کنيم."

با سخنان عسگرپور تجمع امروز سينماگران معترض به پايان رسيد.

در تجمع امروز هنرمندانی همچون مهتاب کرامتی، آتيلا پسيانی، رضا کيانيان، بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، پگاه آهنگرانی، کيومرث پوراحمد، پرويز پرستويی، حسن برزيده، پرويز پورحسينی، رؤيا تيموريان، فاطمه گودرزی، حسن پورشيرازی، همايون اسعديان، مجتبی راعی، محمدعلی سجادی، کمال تبريزی، ابراهيم مختاری، مجيد برزگر، مجتبی ميرطهماست، علی‌رضا داوودنژاد، هانيه توسلی، پيمان قاسم‌خانی، سيف‌الله صمديان، پارسا پيروزفر، سروش صحت، کامبوزيا پرتوی، مازيار ميری، رسول صدرعاملی، ابوالحسن داوودی و... شرکت داشتند.

محمدمهدی عسگرپور، مديرعامل خانه سينما: ما شش مردادماه ساعت ۱۰ صبح در اين مکان مستقر می‌شويم

تنش بر سر خانه سينما زمانی آغاز شد که سازمان سينمايی چند سال پيش اعلام کرد اين نهاد غيرقانونی است و بايد منحل شود. اين تصميم تا جايی پيش رفت که در خانه سينما بسته شد و موضوع به قوه قضائيه کشيده شد و در نهايت ديوان عدالت اداری به نفع خانه سينما رأی داد.

سپس کميته هفت نفره بازنويسی اساسنامه خانه سينما برای حل موضوع تشکيل شد. اين کميته با سه نماينده از وزارت ارشاد، سه نماينده از خانه سينما و يک نماينده از رياست‌جمهوری تشکيل و اساسنامه را نوشت و نسخه ای از آن را نيز در اختيار نهاد رياست جمهوری و وزارت ارشاد قرار داد.

هيأت مديره خانه سينما مقرر کرد که در تاريخ ششم مردادماه مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار می‌کند تا اين اساسنامه را به رأی بگذارد که در اين فاصله خانه اصناف سينمای ايران با حمايت وزارت ارشاد تشکيل شد و اين گروه تازه تأسيس مدعی شد که خانه سينما متعلق به آنان است و بايد ساختمان و اموال آن در اختيار اين گروه قرار بگيرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.