ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد يک فعال دانشجويی در حضور رهبر جمهوری اسلامی

در جريان ديدار گروهی از دانشجويان با آيت‌الله علی خامنه‌ای، مصطفی دينی، فعال دانشجويی از تهاجم به کوی دانشگاه تهران در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ انتقاد کرد.

روز يکشنبه، شش مردادماه در جريان جلسه ديدار بيش از هزار دانشجو با آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مصطفی دينی، دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، ضمن يادآور شدن فضای امنيتی حاکم بر دانشگاه‌ها،  نسبت به عدم مجازات و معرفی "عاملان اصلی" تهاجم به کوی دانشگاه تهران در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ انتقاد کرد.

مصطفی دينی: تنها نتيجه پرونده کوی دانشگاه محکوميت شماری از دانشجويان بوده است

اين فعال دانشجويی در سخنان خود در حضور رهبر جمهوری اسلامی گفت "علی‌رغم اعلام صدور احکام قضايی و رسيدگی به اين دو پرونده، يک سئوال همچنان در ذهن دانشجويان باقی مانده، و آن اين‌که چرا هنوز عاملان اصلی تعدی به حريم دانشجويان و جوانان که با ظلم آشکار، حرمت لباس خدمت به نظام را هتک کردند به مردم معرفی نگرديده‌اند؟"

در جريان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸، نيروی انتظامی و نيرو‌های لباس شخصی روز ۲۵ خردادماه با حمله به کوی دانشگاه تهران پنج نفر را به قتل رساندند و ضمن ضرب‌وشتم دانشجويان، ده‌ها تن از آنان را بازداشت و در ساختمان وزارت کشور مورد شکنجه قرار دادند.

۱۰ سال پيش از آن نيز در جريان اعتراض دانشجويان به بسته شدن روزنامه سلام، در ۱۸ تيرماه ۱۳۷۸ نيروی انتظامی و نيروهای لباس شخصی با حمله به کوی دانشگاه تهران آن‌طور که مجموعه فعالان حقوق بشر گزارش داده است، هفت نفر را به قتل رساندند.

اين فعال دانشجويی، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ايران، ضمن اشاره به اين‌که "ما از تأکيدات جنابعالی بر پی‌گيری حادثه کوی دانشگاه آگاهيم"، گفت: "حتما شما هم می‌دانيد که تنها نتيجه اين پرونده محکوميت شماری از دانشجويان بوده است. اگر ما همواره بر پی‌گيری اين حادثه تأکيد کرده‌ايم و می‌کنيم نه از سر کينه‌توزی و انتقام‌جويی، بلکه از اين روست که راه بر تکرار چنين فجايعی بسته شود و آسيب‌های وارد آمده به دانشجويان جبران گردد."

او در ادامه سخنان خود با اشاره به  محروميت از تدريس استادان دانشگاه و محروميت از تحصيل دانشجويان منتقد گفت: "معيار‌های سياسی و غيرعلمی بر روند جذب اساتيد و پذيرش دانشجويان حاکم شد و فی‌الجمله: آن‌چه پيش از آن استثنا بود مبدل به قاعده شد."

دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، با اشاره به "اسلامی شدن دانشگاه" گفت اين موضوع "راه حلی جز ايجاد فضای آزاد نقد و بررسی و کرسی‌های آزادانديشی و نظريه‌پردازی ندارد."

او ياد آور شد که "چنان‌چه «اسلامی کردن دانشگاه» به‌مثابه پروژه‌ای فرمايشی مراد باشد، بايد راه را در دست بردن به ترکيب اساتيد و دانشجويان و جرح و تعديل سليقه‌ای مواد درسی و سهميه‌بندی و تفکيک جنسيتی جست‌وجو کرد. راهی که ره به ناکجا می‌برد."

مصطفی دينی

سخنان اين فعال دانشجويی در حالی بيان می‌شود که مهرماه سال ۸۸، آيت‌الله علی خامنه‌ای در حضور جمعی از استادان، اعضای هيئت‌های علمی و رؤسای دانشگاه‌ها بسياری از علوم انسانی را مبتنی برمادی‌گری و بی‌اعتقادی به تعاليم الهی و اسلامی دانسته بود و آموزش اين علوم را موجب بی‌اعتقادی به تعاليم الهی و اسلامی و همچنين ترويج شکاکيت و ترديد در مبانی دينی و اعتقادی تلقی‌کرد. پس از آن بود که فشارها بر فضای دانشگاه‌ها افزوده شد ۴۰۰ سرفصل رشته‌های دانشگاهی بازنگری شد و ده‌ها استاد دانشگاه با بازنشستگی اجباری روبه‌رو شدند. بنا بر گزارش منابع حقوق بشری تنها در سال ۸۸، ۵۹۶ دانشجو بازداشت و يا با احکام قضايی روبه‌رو شدند؛ امری که بی‌شباهت به انقلاب فرهنگی سال ۵۹ نبود.

مصطفی دينی در ادامه  با اشاره به سياست‌های تبعيض جنسيتی در دانشگاه‌ها گفت: "آمار کم يا زياد دانشجويان دختر نه افتخارانگيز است و نه تهديدآميز. بلکه نگاه به دانشجو بايد نه بر اساس جنسيت، که بر مبنای دانش، بينش و مهارت او باشد."

اين فعال دانشجويی ابراز اميدواری کرد که "مسئولان به‌دنبال آن نباشند که با تداوم سهميه‌بندی جنسيتی و بومی به جای حل مسائل، صورت مسئله را پاک کنند."

او افزود: "اين تصميمات ناعادلانه و غيرکارشناسانه باعث صدمه ديدن وجهه علمی کشور و پيامدهای ناگوار اجتماعی خواهد شد."

دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، يادآور شد که "ناديده گرفتن حقوق نيمی از افراد جامعه و تصميم‌گيری‌های خودسرانه در مورد آينده جوانان کشور ظلمی بیّن به دخترانی است که قصد ورود به دانشگاه را دارند."

گفتنی است بر مبنای گزارش کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت در آذرماه سال گذشته، نزديک به ٦٠٠ کد رشته در بيش از ٦٠ دانشگاه در دفترچه کنکور سال ١٣٩١ با تفکيک جنسيتی مواجه بوده است.

اين گزارش همچنين افزوده بود که از ارديبهشت ١٣٨٩ تا خرداد ١٣٩١ بيش از ٢٢٠ خبر در زمينه تفکيک و تبعيض جنسيتی، بازداشت دختران دانشجو، احضار آنان به کميته‌های انضباطی، محروميت از تحصيل، اخراج يا محروميت از خوابگاه و امکانات رفاهی در رسانه‌ها منتشر شده و در ١۶۶مورد از اين اخبار حتی نام اين دانشجويان دختر مشخص شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فوق لیسانس بیکار

    آقا زنده باد,در همین سایت دیدیم و خواندیم که بابک سلیمی زاده را چگونه همین اواخر محروم کرده اند, صابونی که پارسال به تن من هم خورد حالا ببینم امسال چگونه حال مرا می گیرند.بهرحال آقای دینی ممنون از پی گیری مطالبات نزد مسئوول اصلی.