ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رژه همجنسگرایان در استکهلم

جشنواره «پراید» یا «افتخار» در سوئد و حضور د‌ه‌ها هزار نفر از همجنسگرایان، دوجنسگرایان و تراجنسیتی ها در استکهلم

حضور د‌ه‌ها هزار نفر در جشنواره افتخار همجنسگرایان، دوجنسگرایان و تراجنسیتی ها در استکهلم و دیگر شهرهای سوئد، از جمله تلاش‌هایی است که در جامعه سوئد در راستای نقد دگرجنس‌خواهی اجباری صورت می‌گیرد. جشنواره «پراید» یا «افتخار» در سوئد بزرگ‌ترین جشنواره اسکاندیناوی به شمار می‌رود و گروه های مختلفی از جمله دانش‌آموزان، جامعه تحصیلکرده دانشگاهی، پزشکان، اتحادیه کارگران، کارگرانی که در حوزه سرویس‌های جنسی کار می‌کنند، پلیس، معلمان، انجمن اولیا و مربیان، روان‌شناسان و نیز گروه‌های مختلف از کشورهای دیگر در آن حضور پیدا می‌کنند.

این جشنواره که از سال ۱۹۹۸ تا به حال در سوئد برگزار می‌شود امسال روز شنبه، سوم آگوست در حالی در استکهلم برگزار شد که ششصد هزار نفر بازدیدکننده داشت و بالغ بر ۵۵ تا ۶۰ هزار نفر در برپایی آن مشارکت داشتند.

در چند دهه اخیر، مسأله جنبش‌های رهایی همجنسگرایان، دوجنسگرایان و تراجنسیتی ها، صرفا به رسمیت شناختن حق این گروه از انسان‌ها در تمام حوزه های حقوقی و اجتماعی نیست. دگرجنس‌خواهی اجباری همچون هنجاری طبیعی است که به جامعه حق می‌دهد همجنسگرایان را به مثابه «آن دیگری» تعریف کند و تبعیض و نفرت نسبت به آن‌ها را تا سرحد اعدامشان مجاز بشمارد. از این رو نقد دگرجنس‌خواهی اجباری، یا دگرجنسگراسالاری، همچون نقد مردسالاری، نژادپرستی و دیگر اشکال سلطه و نابرابری یکی از مبانی حقوق مدنی افراد و به رسمیت شناختن آن قدمی نزدیکترین به جامعه مدنی دمکراتیک و ایده‌آل است.

در سوئد، همجنسگرایی از سال ۱۹۴۴ قانونی شد و در سال ۲۰۰۳ مجلس سوئد قانونی تصویب کرد که بر اساس آن همجنسگرایان می‌توانند سرپرستی کودکان را بر عهده بگیرند. در سال ۲۰۰۹ هم حق قانونی ازدواج همجنسگرایان با یکدیگر به آن‌ها اعطا شد. با این حال همجنسگرایان، دوجنسگریان و تراجنسیتی‌ها حتی در جامعه سوئد نیز با مشکلات و مسائلی درگیرند که مشابه آن‌ها را می‌توان در سایر کشورها مشاهده کرد.

در این گزارش تصویری، بخش‌هایی از حضور افراد از گروه‌های گوناگون در رژه همجنسگرایان استکهلم را مشاهده می‌کنید.

گروهی از افراد که بر دهان‌های خود چسب سیاه زده‌اند و برای کسانی رژه می‌روند که خودشان نمی‌توانند در این رژه حضور بیابند. این افراد به نمایندگی از دگرباشان جنسی‌ای به رژه آمده‌اند که در کشورها، فرهنگ‌ها، اجتماعات و خانواده های همجنسگراستیز به دنیا آمده‌اند و به دلیل فشارها، نمی‌توانند گرایش جنسی خود را آشکارا اعلام کنند.

این دختران و پسران نوجوان به تازگی «از گنجه بیرون آمده‌اند» و گرایش جنسی خود را آشکارا برای والدین، دوستان، اولیای مدرسه و دیگر افراد جامعه روشن ساخته‌اند. صدایی که از بلندگو پخش می‌شود، می‌گوید: «آن‌ها به تازگی از گنجه درآمده‌اند. آیا شما هم می‌خواهید از گنجه بیرون بیایید؟».

تراجنسیتی‌ها از جمله گروه‌هایی هستند که در جامعه سوئد در گروه اقلیت‌های جنسی قرار دارند و این در حالی است که گرایش جنسی و وضعیتی که در آن قرار دارند در مقایسه با همجنسگرایان، کمتر از سوی جامعه پذیرفته می‌شود. تراجنسیتی‌ها از حمایت‌های قانونی برابر برای درمان و اشتغال برخوردار نیستند. برای مثال در ژانویه ۲۰۱۲ در سوئد قانونی به تصویب رسید که افراد برای تغییر جنسیت ابتدا باید وارد اتاق استریل شوند. با این همه حضور آن‌ها در رژه پراید از نخستین جشنواره تا به امروز، مستمر و پررنگ بوده است.

گروهی که با انتخاب فرم خاصی از لباس و آرایش مو و صورت در تلاشند سادومازوخیسم جنسی یا آزارخواهی جنسی را به صورت نمادین به نمایش بگذارند. این فرد که پیشاپیش سایر افراد گروه حرکت می‌کند با ترکیبی از لباس سیاه و بادکنک‌های رنگی آویزان به لباس‌ها تصویری معمولی و ساده از یک به اصطلاح سادومازوخیست را به نمایش می‌گذارد؛ فردی که شاید در رابطه جنسی یک آزارخواه باشد اما این آزارخواهی جنسی الزاما نمی‌تواند توجیهی برای عدم پذیرش او به عنوان یک فرد عادی در جامعه باشد.

یک فرد که به صورت نمادین «سادومازوخسیم جنسی» را به نمایش می‌گذارد.

 حضور پزشکان همجنسگرا در جشنواره پراید در استکهلم.

حضور پلیس‌های همجنسگرا در رژه همجنسگرایان در سوئد نشانه‌ای است از به چالش کشیدن ارزش‌های دگرجنس‌خواهی اجباری در مقتدرترین نهادهای نظامی و امنیتی این کشور. تعداد قابل توجهی از پلیس‌ها با در دست داشتن پلاکاردهای حاوی شعارهای مختلف با حضورشان در این رژه از نگاه متفاوتی که نهادهای نظامی و امنیتی سوئد به مساله همنجسگرایی دارند سخن گفتند.

 در این رژه گروه‌هایی از مهاجران روسی، کرد، ایرانی و برخی دیگر از کشور‌ها حضور دارند. هریک از این گروه‌ها می‌کوشند به صورت نمادین به توصیف وضعیت همجنسگرایان و مسائل آن‌ها در کشور خود بپردازند.

 سوئدی‌ها به عنوان یکی از «حیوان دوست» ترین مردم دنیا شناخته می‌شوند و قوانین حمایت از حیوانات در سوئد در حال حاضر از پیشرفته‌ترین این قوانین در جهان است. حضور افرادی از انجمن حمایت از حیوانات در جشنواره همجنسگرایان هم در راستای معرفی این انجمن و اهداف آن به مردم و هم در جهت حمایت از همجنسگرایان صورت می‌گیرد.

طرفداران آنارشیسم جنسی در رژه همجنسگرایان؛ آن‌ها با شعار «عاشق افراد بیشتری باش» به عنوان طرفداران آنارشیسم جنسی از رابطه آزاد و همزمان با چند نفر سخن می‌گویند.

در میان جمعیت، توریست‌هایی هم به چشم می‌خورند که هر سال برای شرکت در جشنواره پراید استکهلم راهی سوئد می‌شوند. اگرچه جشنواره پراید در بسیاری از کشورهای دنیا و همچنین شهرهای دیگر سوئد برگزار می‌شود، اما برگزاری باشکوه آن در استکهلم، توریست‌های بسیاری را از سایر کشورهای اروپایی به سوئد می‌کشاند تا شاهد جشن بزرگ همجنسگرایان در پایتخت این کشور باشند.

همه احزاب سیاسی سوئد به همراه رهبران و چهره‌های بلندپایه ازجمله مونا سالین، رهبر سابق حزب سوسیال دمکرات سوئد، رهبران احزاب چپ و میانه‌رو و همچنین وزیر دادگستری سوئد در این جشنواره شرکت می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های تجاری در این کشور، هرسال حمایت مالی از این جشن را بر عهده می‌گیرند. حتی کشیشان همجنسگرا و همجنسگرایان وابسته به کلیسا هم در این رژه حضور دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • DOUBLE STANDARD

    پوتین چی ؟ چرا پوتین مسیحی مثل آخوند های مسلمان با هم جنس گرایان سر دشمنی دارد ؟ چر علیه آنان قوانین وضع میکند ؟ آیا پوتین هوادار آپارتاید جنسی نیست ؟ چرا چپ های ایران به پوتین ایراد نمی گیرند ؟