ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بررسی صلاحيت چهار وزير پيشنهادی: ادامه طرح مسائل سال ۸۸

در چهارمين جلسه بررسی صلاحيت وزيران پيشنهادی دولت يازدهم در مجلس ايران، بار ديگر رويدادهای سال ۸۸ محور اصلی بحث‌ها بودند.

مجلس ايران امروز در ادامه بررسی صلاحيت وزيران پيشنهادی دولت يازدهم به بررسی سابقه‌ها و طرح‌های چهار وزير پيشنهادی صنعت، معدن و تجارت؛ علوم، تحقيقات و فن‌آوری؛ ارشاد و فرهنگ اسلامی؛ و کشور پرداخت و همچون دو روز گذشته باز هم رويدادهای سال ۱۳۸۸ در محور بحث‌ها بود.

جعفر ميلی منفرد،‌ وزير پيشنهادی علوم

محمدرضا نعمت‌زاده، وزير پيشنهادی صنعت؛ جعفر ميلی منفرد،‌ وزير پيشنهادی علوم؛ علی جنتی، وزير پيشنهادی ارشاد و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير پيشنهادی کشور در جلسه صبح امروز مجلس به دفاع از برنامه‌های خود پرداختند.

در بررسی صلاحيت جعفر ميلی منفرد،‌ وزير پيشنهادی علوم، نمايندگان مخالف بر نکاتی چون حمايت وی از گروه دانشجويی دفتر تحکيم وحدت و علی افشاری، يکی از مسئولان وقت اين گروه؛ حضور وی در اعتراضات دانشجويی ۱۷ تير ۷۸، شرکت وی در تحصن‌های پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و بازداشت‌اش در اين سال؛ همراهی وی با تعطيلی امتحانات دانشگاهی، ايجاد التهاب در دانشگاه‌ها؛ و طرح موضوع مهندسی‌شدن انتخابات در اعلاميه‌ای که وی امضا کرده، تأکيد کردند.

به بخشی از اين سخنان علی مطهری، نماينده مجلس به‌عنوان موافق وزير پيشنهادی پاسخ گفت و بخش‌هايی را نيز جعفر ميلی منفرد در دفاع از خود جواب داد.

مطهری حضور ميلی منفرد در رويدادهای ۱۷ تير ۷۸ را اقتضای سمت وی دانست و گفت وزير پيشنهادی علوم نقش مؤثری در حل و فصل اين رويدادها داشت.

مطهری همچنين گفت ميلی منفرد هيچ نقشی در حوادث سال ۸۸ نداشت و بازداشت وی در اين سال به‌اشتباه صورت گرفته و نيروهای امنيتی نيز در اين‌باره عذرخواهی کرده‌اند.

جعفر ميلی منفرد در دفاع از خود گفت در جلسه‌ای برای حل مشکلات ناشی از رويداد ۱۸ تير ۸۸ شرکت کرده اما نه حرفی زده‌ و نه موضعی گرفته است.

وی همچنين گفت در طول دوران فعالیت‌اش در دانشگاه هیچ کلاس و امتحانی را پس از انقلاب تعطیل نکرده است.

ميلی منفرد در توضيح برنامه خود "گزينش اعتدال و عقلانيت با بالا بردن مشارکت دانشگاهيان" را از اهداف اساسی خود ناميد و گفت از "فضای علم‌پرور" در دانشگاه دفاع می‌کند.

وی گفت: "دانشگاه محل اعمال سليقه و محدوديت سياسی نيست. دانشگاه جامعه دانشمندان است و نمی‌توان آن را به زور سياسی يا غيرسياسی کرد."

در بررسی صلاحيت علی جنتی، وزير پيشنهادی ارشاد، مخالفان به اهميت وزارت ارشاد در برابر آن‌چه که "تهاجم فرهنگی دشمنان" می‌نامند تأکيد کرده و گفتند در برنامه وی به تهاجم فرهنگی اهميت داده نشده است.

مخالفان جنتی همچنين بر اين موضوع که در برنامه وی "قاطعيت" ديده نمی‌شود و آن‌ها نگران بازگشت مخالفان نظام به عرصه فرهنگ هستند، انگشت گذاشتند.

حسن روحانی در چهارمين جلسه بررسی صلاحيت وزيران پيشنهادی

وزير پيشنهادی وزارت ارشاد در سخنان خود تنها راه مقابله با "تهاجم فرهنگی" را "بازگشت به اسلام ناب محمدی" عنوان کرد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود به مدافعان "مکتب ايرانی" که مسئولان جمهوری اسلامی از آن به‌عنوان "جريان انحرافی" ياد می‌کنند تاخت و گفت: "باستان‌پرستی و باستان‌زدايی هر دو با مشی اعتدال ناسازگار است، آن‌هايی که پرچم ايران را برابر پرچم اسلام برافراشتند و آن‌هايی که در ستيز با فرهنگ اسلامی هستند هر دو به بيراهه می‌روند."

جنتی گفت در شرايط کنونی "جمع کثیری از نخبگان و اهالی فرهنگ از دولت فاصله گرفته‌اند" و تلاش خواهد کرد بدون عدول از ارزش‌های اسلامی، آرامش را به عرصه فرهنگ و هنر برگرداند.

وی نخستین اصل برنامه‌های خود را "ترویج برنامه‌های دینی و سبک زندگی بر اساس الگوی ایرانی اسلامی" دانست و گفت از دیدگاه‌های روحانيان به عنوان پشتوانه فرهنگی استفاده خواهد کرد.

در بررسی صلاحيت محمدرضا نعمت‌زاده، وزير پيشنهادی صنعت، نمايندگان مخالف به کهولت سن وی اشاره کردند که او در پاسخ گفت: "ما قرار نیست در وزارت صنعت کارگری انجام دهیم."

نعمت‌زاده وظيفه نخست وزارت صنعت را "چاره‌اندیشی برای برطرف کردن مشکلات موجود صنعت و معدن کشور" دانست و گفت دومين وظيفه "تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی کشور" است.

وی وعده داد که تا آخر سال هیچ افزایش قیمتی از محصولات نهایی و واسطه‌ای رخ نخواهد داد.

در بررسی صلاحيت عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير پيشنهادی کشور، هيچ مخالفی صحبت نکرد.

وزير پيشنهادی کشور در بخشی از سخنان خود به موضوع اقليت‌های قومی يا ملی اشاره کرد و گفت دشمنان جمهوری اسلامی همواره به عنوان "طمع" به اين مسائل نگاه می‌کنند.

وی در اين‌رابطه تنها بر "انسجام و اتحاد وفاقی" تأکيد کرد.

رحمانی فضلی ضمن بيان اين‌که رويکرد وی "توسعه محور" است، در بحث توسعه سياسی گفت: "وزارت کشور بايد در جايگاه مديريت و توسعه سياسی باشد و نه در جايگاه سياسی‌کاری و کار سياسی."

وی "نهادينه کردن رفتارهای سياسی احزاب، گروه‌ها و اشخاص مبتنی بر قانون" را يکی از اهداف خود خواند.

وزير پيشنهادی کشور شرايط کنونی برای تقسيمات کشوری را جوابگو ندانست و گفت: "ما بايد طرح جامعه تقسيمات کشوری را با سرعت آماده کنيم."

بررسی صلاحيت وزيران پيشنهادی حسن روحانی، رئيس‌جمهور جديد ايران امروز به پايان می‌رسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    ادامه طرح مسائل ۸۸ تلاشی مذبوحانه در تبرئه و تسکین بخشیدن به ضمیر ناخودآگاه خود است که ۲۴ ساعته یک یک این افراد را در مقابل سکوت خود به جنایتات ۸۸ در آنموقع عذاب داده و میازارد .

  • Samad

    حرفهای تکراری و مرده یک مشت پیرمرد معلول و مفتخور در تماشاخانه حکومت آخوندی.  و بیش از این چه انتظار میتوان داشت از ملتی تماشاگر و برده صفت و معظم له پرست؟